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
auto
2024. 03. 29. péntek

Szépen lassan kezdünk hozzászokni, hogy Európa legjelentősebb villanyautó-piacaként Norvégia időről időre meglepi a világot néhány elképesztő adattal arról, hogy milyen magas szinten is áll az elektromos közlekedés tekintetében, és most, hogy nyilvánosságra kerültek a szeptemberi gépjármű-értékesítésről szóló statisztikák, ismételten szembesülhetnek vele valamennyi ország és állam döntéshozói, hogy bizony az elektromos átállás egyáltalán nem lehetetlen, és a követendő példa ott, messze északon keresendő. A hivatalos regisztrációs adatok ugyanis azt mutatják, hogy az elektromos meghajtású személygépjárművek ismételten új rekordot döntöttek az újonnan vásárolt autók között: múlt hónapban összesen 10 620 vadonatúj kocsi került forgalomba, melynek majdnem fele, egész pontosan 45%-a tisztán villanyos, ami 4810 darab zéró emissziós járművet jelent, 954 darabbal többet, mint 2017 szeptemberében. A környezetbarát kisteherautók száma is szépet nőtt tavalyhoz képest: míg akkor 73 darab ilyen négykerekű állt szolgálatba, most 174 villanyos kisteherautót vásároltak a norvégok. Amennyiben a teljesen elektromos személygépkocsikhoz a plug-in hibrideket is hozzácsapjuk, akkor az arányuk 60%-ra ugrik az összes újonnan regisztrált autó között, amivel együtt az is megfigyelhető, hogy a tisztán villanyosok kezdik elhódítani a piacot a konnektoros hibridek elől.

Gyakori látvány a skandináv tájakon – egy Model S hasít a hóban. Forrás: Tesla

Az átlagos szén-dioxid-kibocsátás is soha nem látott mélypontra, 55 gramm/kilométerre süllyedt, ami a WLTP szabvány megjelenésének köszönhető, ugyanis a szigorúbb tesztek magasabb fogyasztást és emissziót jelentenek, ami pedig adónövekedést jelent a belsőégésű motoros járművek számára, elősegítve az elektromos meghajtású gépkocsik terjedését. Az újonnan regisztrált személygépkocsik átlagos CO2-kibocsátása egy évvel ezelőtt 16 g/km-rel magasabb volt a mostaninál. Øyvind Solberg Thorsen, az adatokat közzétevő Opplysningsrådet for Veitrafikken AS igazgatója hozzátette, hogy ugyan a norvégok hozzá vannak szokva az átlagos kibocsátási érték folyamatos, hónapról hónapra történő csökkenéséhez, ez a zuhanás még őket is meglepte. A statisztikákból az is kiderül, hogy a dízeles autók mindössze 12,4%-os részesedést tudtak megszerezni, ami nem meglepő módon jelentős csökkenés a korábbi évekhez képest. A Tesla természetesen ott mosolyog a villanyautók eladási listájának élén, összesen 2016 darab kiszállítással szeptemberben, és mindezt úgy, hogy a Model 3 még csak meg sem érkezett a kontinensre. Képzeljük el, mi lesz Norvégiában, amikor a legolcsóbb Tesla, az Audi e-tron, és a Mercedes-Benz EQ C is megjelennek az utakon.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.