Továbbra sem mond le a belsőégésű motorról a Mazda

A Párizsi Autószalon ismételten magával hozta az autógyártók hatalmas lelkesedését az elektromobilitás iránt, így hirtelen mindenki el is kezdte számolgatni és egy szép interjú, vagy sajtóanyag keretében közzétenni, hogy hány villanyautóval és hány évtized múlva fogja megváltani a világot és fenntartható irányba lökdösni a vállalatát. A történet főszereplője ezúttal a Mazda, mely jelenleg egyetlen elektromos gépkocsit sem tud felmutatni kínálatában, ám a Sustainable Zoom-Zoom 2030 e-mobilitási stratégiája (vagy hosszú távú technológiai fejlesztési programja, ahogyan a gyártó nevezi) gyökeresen át fogja alakítani a japán vállalat profilját az elkövetkezendő években. A fenntartható működés érdekében a Mazda elhatározta, hogy a Well-to-Wheel (forrástól a kerékig) szén-dioxid-emisszióját a 2010-es szint felére csökkenti 2030-ra, és a 90%-ára 2050-re. Ehhez természetesen szükséges kibocsátásmentes járművekkel bővíteni a termékpalettát, ám a Mazda azzal érvel a tisztán elektromos meghajtású autók ellen, hogy nem tudnának jelentősen hozzájárulni a teljes életciklusban vett emisszió-csökkentéséhez, ugyanis a szükséges elektromos áram termelésében továbbra is a szennyező hőerőművek dominálnak világszerte. Így a Sustainable Zoom-Zoom 2030 stratégia az üzemanyagok diverzifikálására helyezi a hangsúlyt, ami a konnektoros modelleken kívül magába foglal mindenféle hibridet, sűrített gázzal működőt, üzemanyagcellásat, és mikroalgákból előállított bioüzemanyag által hajtott gépkocsit is.

Forrás: CarsGuide

A Mazda úgy kalkulál, hogy a belsőégésű motorok még tizenkét év múlva is elengedhetetlen részét képzik majd a személygépkocsiknak, így a vállalat továbbra is arra fordítja készleteit, hogy ezen motorok hatékonyságát fokozza. A hagyományos motorok mellett azonban megjelenik az elektromosítás is valamilyen formában, így 2030-ra a japánok által értékesített valamennyi modell 95%-a részben elektromos lesz, míg a maradék, hihetetlen 5% jut a teljesen kibocsátásmentes akkumulátoros autókra.  Azt nem mondhatjuk, hogy a Mazda példátlan ambícióktól feltüzelve, és az autóipari változásokat gondosan áttanulmányozva tervelte ki a elektromobilitási stratégiáját, ha még több mint egy évtized múlva is a hibridekkel akar sikeres lenni, de jó hír, hogy 2020-ban megérkezik a gyártó legelső tisztán villanyos autója is, amit eredetileg jövőre ígért, ám a vezérigazgató állítása szerint időbe telt a legújabb akkumulátor-technológiát beépíteni a járműbe, valamint úgy átalakítani, hogy az más modellekben is használható legyen. Szintén két év múlva jön egy másik elektromos Mazda, ami egy a sírból visszahozott Wankel-motort kap hatótáv-növelőnek, melytől részben pont a hatalmas fogyasztása és környezetszennyező mivolta miatt fordult el az autóipar, ám a japánok úgy gondolják, hogy ez fog segíteni legyőzni a hatótáv-aggodalmat, és népszerűbbé tenni az elektromos autózást.

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.