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
auto
2024. 03. 19. kedd

Körülbelül egy év múlva a Tesla már javában gyártani fogja az eddig bemutatott legígéretesebb elektromos kamiont, a Semit, a napokban pedig a Volvo Trucks jelentette be, hogy 2020-tól megkezdi tisztán villanyos teherautóinak értékesítését Észak-Amerikában. Ez azonban csak két gyártó a sok közül, melyek az utóbbi időben lerántották a leplet zéró emissziós tehergépjárműveikről, azzal a céllal, hogy az előírások által egyre jobban korlátozott, kereskedelmi flottát üzemeltető vállalatok számára egy alternatív és költséghatékony megoldást kínáljanak a további működéshez. Ám miközben az elkövetkezendő pár évben tömegesen fognak az utakra kerülni a csendes és környezetbarát kamionok, olyan töltőhálózatot, mely képes lenne kiszolgálni energiaigényüket, még nem láttunk senkitől. Egyedül a Tesla ígérte, hogy a Semi érkezését egy Megacharger hálózat fogja kísérni, ám erről bővebb információ mindeddig nem hangzott el. Az amerikai Vion felismerte ezt a piaci rést, és elkezdett befektetőket gyűjteni projektjéhez, melyben a legelső, elektromos kamionok számára fejlesztett töltőhálózat megépítését tűzte ki célul az Egyesült Államokban.

Amennyiben sikerül összegyűjteni a hálózat kiépítéséhez szükséges tőkét, úgy a legelső töltőállomások építése már jövőre megkezdődne az ország legfontosabb autópályái mentén, és nagyjából egy év alatt 40-50 állomás el is készülne, végezetül pedig összesen 1500 helyszínen várnák a kamionokat nagy teljesítményű töltők, melyekből jutnának Kanadába és Mexikóba is, hogy a szomszédos országokkal való kereskedelem és áruszállítás is megoldható legyen kipufogógázok nélkül. Az állomások között körülbelül 600 kilométer távolság lenne, a Vion vezetősége szerint ugyanis ez az a minimum táv, amit egy távolsági szállításra alkalmazott villanykamion meg tud majd tenni egyetlen töltéssel. Nyilvánvaló, hogy a vállalat erre a következtetésre a Semi hatótávja alapján jutott, amit az is alátámaszt, hogy az általa készített videóban és képeken is a Tesla kamionjai sorakoznak fel a töltőállomásokon. A Vion nem tette közzé, hogy mekkora töltési teljesítménnyel tervezi ellátni állomásait, csupán azt árulta el, hogy 30-50 perc szükségeltetik egy jármű feltöltéséhez, és hogy a töltők helyszínein bevásárlásra és pihenésre alkalmas szolgáltatóközpontok is várják a sofőröket. A vállalat számításai szerint egyetlen állomás megépítése nem kerülne többe 650 000 dollárnál köszönhetően a technológiai hatékonyságnak és egyszerűségnek, az első 50 állomás felhúzásához pedig mindent beleszámolva 37,5 millió dollárra lenne szüksége, ami könnyedén megtérül, hiszen már az első évben 292 millió dolláros bevételre számít a Vion.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.