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
auto
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

Megkezdte a zuffenhauseni létesítmény átalakítását és kibővítését a Porsche, ahol a gyártó legelső tisztán elektromos autója fog készülni 2019 végétől. A CO2-semleges Zero Impact Factory fenntartható működését különböző módszerekkel segíti elő a Porsche: decemberben például egy elektromos MAN teherautóról számoltak be az illetékesek, ami a zuffenhauseni gyár, és a tőle 19 kilométerre fekvő, az LGI logisztikai partner által üzemeltetett Freiberg am Neckar melletti létesítmény között fogja szállítani az alkatrészeket a Taycanhoz, most pedig maga a gyárépület került reflektorfénybe, melynek homlokzata egy speciális bevonattal járul hozzá a tisztább levegőhöz. A titán-dioxiddal borított alumínium felület fotokatalitikus reakció révén alacsony páratartalom mellett napfény hatására vízzé és nitráttá bontja a levegőből felszívott nitrogén-oxidokat, azaz a járművek kipufogójából származó, a szmog kialakulásában közrejátszó legkárosabb vegyületeket. Ebből az anyagból első körben 126 négyzetméternyi kerül a Porsche épületére, és ez a mindössze tíz parkolóhelynyi terület állítólag tíz fa légtisztító munkáját képes elvégezni. A pilot projekt keretében aztán a szakértők megvizsgálják, hogy valóban az elvárásoknak megfelelően teljesít-e a csodaszer, és ha igen, úgy semmi akadálya nem lesz, hogy további épületek és felületek kerüljenek bevonásra – írja a Porsche.

A titán-dioxid egyébként széleskörűen használt anyag a kozmetikai szerektől kezdve az élelmiszeriparig, de károsanyag-csökkentő hatásával csupán az elmúlt években kezdtek aktívan foglalkozni a kutatók. 2014-ben például olyan tetőcserepet dolgoztak ki amerikai egyetemisták, mely egy zárt tér levegőjében található nitrogén-oxidok 88-97%-át ártalmatlanítani tudja. Szerintük egymillió átlagos méretű családi ház tetejének bevonásával naponta 21 tonna NOx válna kiszűrhetővé a légkörből, és ennek költsége mindössze 5 dollár lenne házanként. Más kutatók ellenben arra hívják fel a figyelmet, hogy életciklusuk során a titán-dioxid felületek több mérgező anyagot (illékony szerves vegyületeket, például formaldehidet) bocsátanak ki, mint amennyit kivonnak a levegőből, így e megoldás tényleges hatása még nem teljesen tisztázott.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.