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
auto
2024. 06. 16. vasárnap
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

Akik azt hitték, hogy a Formula-E az egyetlen utcai pályákon zajló elektromos autós bajnokság azok úgy tűnik, tévedtek. A tisztán elektromos I-Pace gyártója a Jaguar egy vadonatúj versenysorozatot indított a villanyautózás és egyben saját akkumulátoros autójának népszerűsítésére. Tehát itt nem félig nyitott kerekű formaautókról van szó, hanem a szériaautókkal majdnem megegyező sport változatokról. A sorozat neve pedig

Jaguar I-Pace eTrophy

amely a Formula-E számára kialakított városi pályákon zajlik, egyfajta árnyékként követve az elektromos autósportok királyát. Sajnos nem minden FE futam után lesz I-Pace verseny, mert ebben a sorozatban csak 10 futamos az évad, de a szaúd-arábiai helyszínen elrajtoltak a széria közeli Jaguárok is. A vállalat egyébként komoly versenysport tapasztalatokkal rendelkezik, elsőként vettek részt az elektromos formaautó bajnokságon is gyári csapatként. A december eleji szaúdi kezdés után a következő verseny csak több, mint két hónappal később, február 16-án lesz Mexikóvárosban. A FE ez alatt az idő alatt további két helyszínen Marrákesben és Chilében is meg fog fordulni. Ezeken kívül még a svájci futam lesz az, amit az I-Pace-ek kénytelenek kihagyni. A teljes versenynaptár így néz ki:

Jaguar_i_pace_etrphy_calendar_2019_jaguarracing.com

Jaguar I-Pace eTrophy versenynaptár. Forrás: jaguarracing.com

Az I-Pace eTrophy-ban minden csapat egyforma autókkal versenyez, ezért főleg a pilóták képességei és a csapatok taktikája döntik el a versenyzők sorrendjét. Természetesen nem a gyártósorról legördülő autókkal köröznek a pályákon, hanem egy picit átalakított verzióval, amely sokkal inkább megfelel a versenykörülményeknek. Ennek ellenére az alvázba ugyanaz 90 kWh-ás akkumulátor és ugyanaz a két villanymotor került amelyek összteljesítménye 400 lóerő, nyomatéka pedig majdnem 700 Nm (696). A karosszériaelemek alumíniumból vannak és a kocsi hátulját megfejelték egy vasalódeszka nagyságú hátsó légterelővel, amivel némi leszorítóerő képződik a hátsó kerekeken. A belső térből kidobáltak minden nem oda illőt, például kárpitokat, hátsó üléseket, műszerfal burkolatot és mindenféle kényelmi berendezést a súlycsökkentés érdekében. Helyettük versenyülés, sport kormány és böszme nagy nyomógombok kerültek, amelyek mind a pilótát szolgálják a legjobb köridő elérésében. A kocsiknak 4,5 másodpercre van szükségük a százas sprinthez, amivel nem érne egy Tesla Model S közelébe sem, de ezt teljesítményt a teljes 25 perces verseny alatt folyamatosan tudják hozni.

A következő promóciós videóból kiderül, mi vár azokra a nézőkre akik követik a sorozatot:

Az autókat terelgető pilóták, csakúgy mint a Formula E-be, a világ minden tájáról érkeznek. Van köztük új-zélandi, amerikai, német és még sok egyéb náció tagja és az eTrophy végre egy olyan autóverseny ahol nem csak férfiak (vagy csak nők) alkotják a mezőnyt, hanem vegyesen, egymás ellen versenyeznek mindkét nem képviselői.

Az évadnyitó verseny tehát már december 15-én lezajlott. Sajnos magyar nyelvű közvetítés nincs de a motorsport.tv weboldalán néhány euro ellenében megnézhetjük az összes futamot. A következő rövid, egy perces összefoglalóból ízelítőt kaphat a néző az I-Pace eTrophy-ból és az is kiderül, kik végeztek az első három helyen a szaúd-arábiai futamon.

Még több elektromos autókkal kapcsolatos újdonságért látogass el a villanyautosok.hu főoldalára, a Formula-E és a Jaguar I-Pace eTrophy világának híreiért és a futamok beszámolóiért pedig keresd a formula-e kategóriát itt az oldalon!

Magyar Péter

Villamosmérnökként szakmai csodálattal tekintek minden elektromos járműre, ugyanakkor azt látom, hogy sok az ismerethiányból adódó ellenérzés irántuk. Írásaimmal ezen szeretnék pozitív irányban változtatni!