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
auto
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

Akik azt hitték, hogy a Formula-E az egyetlen utcai pályákon zajló elektromos autós bajnokság azok úgy tűnik, tévedtek. A tisztán elektromos I-Pace gyártója a Jaguar egy vadonatúj versenysorozatot indított a villanyautózás és egyben saját akkumulátoros autójának népszerűsítésére. Tehát itt nem félig nyitott kerekű formaautókról van szó, hanem a szériaautókkal majdnem megegyező sport változatokról. A sorozat neve pedig

Jaguar I-Pace eTrophy

amely a Formula-E számára kialakított városi pályákon zajlik, egyfajta árnyékként követve az elektromos autósportok királyát. Sajnos nem minden FE futam után lesz I-Pace verseny, mert ebben a sorozatban csak 10 futamos az évad, de a szaúd-arábiai helyszínen elrajtoltak a széria közeli Jaguárok is. A vállalat egyébként komoly versenysport tapasztalatokkal rendelkezik, elsőként vettek részt az elektromos formaautó bajnokságon is gyári csapatként. A december eleji szaúdi kezdés után a következő verseny csak több, mint két hónappal később, február 16-án lesz Mexikóvárosban. A FE ez alatt az idő alatt további két helyszínen Marrákesben és Chilében is meg fog fordulni. Ezeken kívül még a svájci futam lesz az, amit az I-Pace-ek kénytelenek kihagyni. A teljes versenynaptár így néz ki:

Jaguar_i_pace_etrphy_calendar_2019_jaguarracing.com

Jaguar I-Pace eTrophy versenynaptár. Forrás: jaguarracing.com

Az I-Pace eTrophy-ban minden csapat egyforma autókkal versenyez, ezért főleg a pilóták képességei és a csapatok taktikája döntik el a versenyzők sorrendjét. Természetesen nem a gyártósorról legördülő autókkal köröznek a pályákon, hanem egy picit átalakított verzióval, amely sokkal inkább megfelel a versenykörülményeknek. Ennek ellenére az alvázba ugyanaz 90 kWh-ás akkumulátor és ugyanaz a két villanymotor került amelyek összteljesítménye 400 lóerő, nyomatéka pedig majdnem 700 Nm (696). A karosszériaelemek alumíniumból vannak és a kocsi hátulját megfejelték egy vasalódeszka nagyságú hátsó légterelővel, amivel némi leszorítóerő képződik a hátsó kerekeken. A belső térből kidobáltak minden nem oda illőt, például kárpitokat, hátsó üléseket, műszerfal burkolatot és mindenféle kényelmi berendezést a súlycsökkentés érdekében. Helyettük versenyülés, sport kormány és böszme nagy nyomógombok kerültek, amelyek mind a pilótát szolgálják a legjobb köridő elérésében. A kocsiknak 4,5 másodpercre van szükségük a százas sprinthez, amivel nem érne egy Tesla Model S közelébe sem, de ezt teljesítményt a teljes 25 perces verseny alatt folyamatosan tudják hozni.

A következő promóciós videóból kiderül, mi vár azokra a nézőkre akik követik a sorozatot:

Az autókat terelgető pilóták, csakúgy mint a Formula E-be, a világ minden tájáról érkeznek. Van köztük új-zélandi, amerikai, német és még sok egyéb náció tagja és az eTrophy végre egy olyan autóverseny ahol nem csak férfiak (vagy csak nők) alkotják a mezőnyt, hanem vegyesen, egymás ellen versenyeznek mindkét nem képviselői.

Az évadnyitó verseny tehát már december 15-én lezajlott. Sajnos magyar nyelvű közvetítés nincs de a motorsport.tv weboldalán néhány euro ellenében megnézhetjük az összes futamot. A következő rövid, egy perces összefoglalóból ízelítőt kaphat a néző az I-Pace eTrophy-ból és az is kiderül, kik végeztek az első három helyen a szaúd-arábiai futamon.

Még több elektromos autókkal kapcsolatos újdonságért látogass el a villanyautosok.hu főoldalára, a Formula-E és a Jaguar I-Pace eTrophy világának híreiért és a futamok beszámolóiért pedig keresd a formula-e kategóriát itt az oldalon!

Magyar Péter

Villamosmérnökként szakmai csodálattal tekintek minden elektromos járműre, ugyanakkor azt látom, hogy sok az ismerethiányból adódó ellenérzés irántuk. Írásaimmal ezen szeretnék pozitív irányban változtatni!