Jaguar I-Pace-ekkel a Formula-E nyomában

Akik azt hitték, hogy a Formula-E az egyetlen utcai pályákon zajló elektromos autós bajnokság azok úgy tűnik, tévedtek. A tisztán elektromos I-Pace gyártója a Jaguar egy vadonatúj versenysorozatot indított a villanyautózás és egyben saját akkumulátoros autójának népszerűsítésére. Tehát itt nem félig nyitott kerekű formaautókról van szó, hanem a szériaautókkal majdnem megegyező sport változatokról. A sorozat neve pedig

Jaguar I-Pace eTrophy

amely a Formula-E számára kialakított városi pályákon zajlik, egyfajta árnyékként követve az elektromos autósportok királyát. Sajnos nem minden FE futam után lesz I-Pace verseny, mert ebben a sorozatban csak 10 futamos az évad, de a szaúd-arábiai helyszínen elrajtoltak a széria közeli Jaguárok is. A vállalat egyébként komoly versenysport tapasztalatokkal rendelkezik, elsőként vettek részt az elektromos formaautó bajnokságon is gyári csapatként. A december eleji szaúdi kezdés után a következő verseny csak több, mint két hónappal később, február 16-án lesz Mexikóvárosban. A FE ez alatt az idő alatt további két helyszínen Marrákesben és Chilében is meg fog fordulni. Ezeken kívül még a svájci futam lesz az, amit az I-Pace-ek kénytelenek kihagyni. A teljes versenynaptár így néz ki:

Jaguar_i_pace_etrphy_calendar_2019_jaguarracing.com
Jaguar I-Pace eTrophy versenynaptár. Forrás: jaguarracing.com

Az I-Pace eTrophy-ban minden csapat egyforma autókkal versenyez, ezért főleg a pilóták képességei és a csapatok taktikája döntik el a versenyzők sorrendjét. Természetesen nem a gyártósorról legördülő autókkal köröznek a pályákon, hanem egy picit átalakított verzióval, amely sokkal inkább megfelel a versenykörülményeknek. Ennek ellenére az alvázba ugyanaz 90 kWh-ás akkumulátor és ugyanaz a két villanymotor került amelyek összteljesítménye 400 lóerő, nyomatéka pedig majdnem 700 Nm (696). A karosszériaelemek alumíniumból vannak és a kocsi hátulját megfejelték egy vasalódeszka nagyságú hátsó légterelővel, amivel némi leszorítóerő képződik a hátsó kerekeken. A belső térből kidobáltak minden nem oda illőt, például kárpitokat, hátsó üléseket, műszerfal burkolatot és mindenféle kényelmi berendezést a súlycsökkentés érdekében. Helyettük versenyülés, sport kormány és böszme nagy nyomógombok kerültek, amelyek mind a pilótát szolgálják a legjobb köridő elérésében. A kocsiknak 4,5 másodpercre van szükségük a százas sprinthez, amivel nem érne egy Tesla Model S közelébe sem, de ezt teljesítményt a teljes 25 perces verseny alatt folyamatosan tudják hozni.

EZT OLVASTAD MÁR?  Első képek a 2. generációs Formula E autókról

A következő promóciós videóból kiderül, mi vár azokra a nézőkre akik követik a sorozatot:

Az autókat terelgető pilóták, csakúgy mint a Formula E-be, a világ minden tájáról érkeznek. Van köztük új-zélandi, amerikai, német és még sok egyéb náció tagja és az eTrophy végre egy olyan autóverseny ahol nem csak férfiak (vagy csak nők) alkotják a mezőnyt, hanem vegyesen, egymás ellen versenyeznek mindkét nem képviselői.

Az évadnyitó verseny tehát már december 15-én lezajlott. Sajnos magyar nyelvű közvetítés nincs de a motorsport.tv weboldalán néhány euro ellenében megnézhetjük az összes futamot. A következő rövid, egy perces összefoglalóból ízelítőt kaphat a néző az I-Pace eTrophy-ból és az is kiderül, kik végeztek az első három helyen a szaúd-arábiai futamon.

Még több elektromos autókkal kapcsolatos újdonságért látogass el a villanyautosok.hu főoldalára, a Formula-E és a Jaguar I-Pace eTrophy világának híreiért és a futamok beszámolóiért pedig keresd a formula-e kategóriát itt az oldalon!

Elektromos autót használsz?

Magyar Péter

Villamosmérnökként szakmai csodálattal tekintek minden elektromos járműre, ugyanakkor azt látom, hogy sok az ismerethiányból adódó ellenérzés irántuk. Írásaimmal ezen szeretnék pozitív irányban változtatni!