PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 26. péntek

Xiaomi M365 elektromos roller

elektromos autó

Az elektromos rollerek még annyi emberből sem váltanak ki lelkesedést mint a villanyautók. Nekem sem az volt minden vágyam, hogy egy ilyen szerkezetet teszteljek, de azért izgalommal vettem át Laci barátomtól egy hétvégére. Persze tudtam, hogy jó móka lesz, de nem gondoltam volna, hogy mindenkinek mosolyt csal az arcára aki felpattan a kerekek között elhelyezett akkucsomagra, lendít egyet-kettőt a lábával és meghúzza a gázkart.

A Xiaomi márka olcsó okostelefonjaival robbant be a köztudatba, de messze nem ez az kínai cég egyetlen termékkategóriája. A palettán szerepelnek háztartási eszközök, laptopok, mindenféle okoskütyü és persze könnyű egyszemélyes járművek is, mint ez a roller.

A teszt alanya a nagyobbik, M365 típusjelzéssel ellátott fehér színű példánya. Ebből a típusból létezik még fekete is, de bármennyire is férfias a sötétebb szín a képeken, élőben bizony a fehér tetszetősebb. A szerkezet egyébként pofon egyszerű. Avatatlan szemek csak akkor veszik észre, hogy nem egy hagyományos lábbal hajtós rolleren utazunk, amikor már úgy tettünk meg 30 métert, hogy nem ért le a lábunk, ja és persze emelkedőn. A hajtásért felelős 250 W névleges teljesítmény leadására képes kefe nélküli villanymotor az első kerékbe építve kapott helyet. A villanymotorokra jellemző túlterhelhetőség miatt rövid időre akár 0,5 kW és 16 Nm nyomaték is kipréselhető a kétkerekűből. Ezzel a teljesítménnyel sík úton hamar eléri a 25 km/h-ra korlátozott végsebességét.

Az akkumulátor a padlólemezbe került. A 18650 méretű hengeres cellákból, amiket a Tesla Model S-ben találunk, 30 db található a rollerben, amik összesen 280 wattórányi energiát tárolnak. Autókhoz szokott olvasóknak ez nevetségesen kicsi szám, de ne becsüljük alá a rollert! Normál használat mellett 30 km-t is megtehetünk vele, ami rollerháton nem kevés. Az egyetlen hátránya egy lábbal hajtóshoz képest a 12,5 kg-os önsúly. Emiatt is indokolt a hátsó keréken elhelyezett tárcsafék, ami kiválóan végzi a dolgát és egy hosszabb lejtőn is hatékonyan lassítja a járművet. Az akkumulátor töltése egy a dobozban tartozékként kapott „laptop táppal” történik, amit bárhová magunkkal vihetünk, a töltési idő pedig megegyezik a laptopokéval vagy a telefonokéval.

Ezek persze csak száraz adatok, a lényeget csak a kipróbálás után fogja fel az ember. A nagy tömegből semmit sem érezni egészen az első padkáig. A nyuszit el lehet felejteni, szépen le kell szállni és üresen át kell emelni a járdaszegélyen. A kormány gumírozása megfelelő, az állórész is megfelelően nagy, két 43-as láb számára. A fék jól adagolható és kiegészül egy visszatöltéses motorfékkel is. A kormányon a fék- és a gázkar mellett jutott hely egy jó hangos csengettyűnek, amivel a gyanútlan járókelőket és bicikliseket ijesztgethetjük. A roller bekapcsolója és LED-es visszajelzői a stucniban foglalnak helyet, valamint ide került az első lámpa is. A hátsó lámpa pedig féklámpaként is üzemel.

Bekapcsolás után hiába nyomogatjuk a gázt, nem történik semmi. Az okos elektronikának hála csak akkor kapjuk meg az elektromos rásegítést, ha megdolgozunk érte. Egy-két lökés után viszont megjön az erő, ami poros úttesten simán kipörgeti az első kereket, főleg ha meglepettségünkben csak bután lógunk a kormányon. Néhány perc elteltével azonban triviálissá válik, hogy gyorsításkor előre, lassításkor pedig hátra kell dőlni. Kezdőknek ajánlott a ECO módban kezdeni az ismerkedést az eszközzel, mert így a finomabb gyorsulás mellé egy biztonságosabb 18 km/h-ás végsebesség tartozik. Az ECO beállítást az egyetlen gomb dupla megnyomásával aktiválhatjuk, mire az akku töltöttségét jelző 4 LED egyike zöldre vált. A visszajelzők még erős napsütésben is jól láthatók, magunk elé pillantva bármikor leolvashatjuk az akku állapotát.

Mivel ez egy viszonylag nagy felfújható kerekű roller, az úthibákat jól elnyeli, persze csak a görkorcsolyához képest. A gondtalan száguldozást a legkisebb repedés vagy gödör is megzavarhatja. Nekem a rendkívül jó minőségű bicikliutakkal ellátott Kazincbarcikán volt alkalmam beletekerni körülbelül 15-20 km-t, ezért ezt csak mérsékelten tapasztaltam. Emelkedőből és lejtőből azonban nem volt hiány és azt kell mondanom, hogy az az erő, ami sík terepen bőven sok, az egy közepes emelkedőn már igencsak kevésnek bizonyul. Szépen felment mindenhova, de a végsebességet messze nem sikerült tartania olyankor pedig én 80 kg sem vagyok.

Ha megérkezünk a rollerrel úti célunkhoz, a beépített támaszték segítségével letámasztatjuk vagy egy (inkább 3) mozdulattal össze is hajthatjuk. Az összehajtáskor a csengő fém karja egy gumival borított kampóba akad be, ami nagyon praktikus megoldás. Egyetlen szépséghibája, hogy a hátsó sárfogón lévő gumi borítást könnyen lerúghatjuk a kampóról, ezután pedig fém a fémmel fog érintkezni.

A családból, aki kipróbálta mindenki meg volt vele elégedve. A feleségemnek annyira megtetszett, hogy mi is hamarosan beszerzünk egyet. Akár városban, akár kisebb településeken, nincs ennél egyszerűbb módja az egy személyes rövid távú közlekedésnek. A biciklivel szemben itt nem kell ülni, nem gyűri a ruhát, nők akár szoknyában is gond nélkül száguldozhatnak vele és nem kell helyet sem keresgélni neki az utcán, mivel a lakásba is simán felvihetjük. Az egyetlen visszatartó erő a 130.000 Ft körüli ára, ami egy akku nélküli rollerhez képest soknak tűnik, de egy elektromos biciklihez viszonyítva szinte ingyen van.

Fotók: Magyar Péter

Magyar Péter

Villamosmérnökként szakmai csodálattal tekintek minden elektromos járműre, ugyanakkor azt látom, hogy sok az ismerethiányból adódó ellenérzés irántuk. Írásaimmal ezen szeretnék pozitív irányban változtatni!