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
auto

Korszerű, többszabványos elektromosbusz-töltőállomást avatott fel a Daimler a mannheimi telephelyén, ahol a Mercedes-Benz eCitaro típusú járművek termelése zajlik. Az állomás legfőbb feladata az elkészült villanybuszok feltöltése a gyártás utáni teszteléshez, ám a németek a különböző töltési megoldások teszteléséhez, újfajta kábelek és más berendezések kipróbálásához, valamint új kommunikációs protokollok megismeréséhez is alkalmazza a négyállásos töltőállomást. Ráadásul a gyárcsarnok felső szintjéig emelkedő szerkezetet a buszok iránt érdeklődő gyárlátogatók is körbejárhatják.

Az állomás értelemszerűen csak az eCitaro buszok számára készült, ám több töltési megoldást is támogató kialakítása révén kiváló betekintést nyújt a tisztán elektromos buszok feltöltésének világszerte alkalmazható lehetőségeibe, mindössze az indukciós töltés hiányzik a repertoárból. Valamennyi töltőálláson kábelen és CCS Combo csatlakozón keresztül képesek fogadni az áramot a járművek 150 kW-tal, míg az egyiken egy tetőre szerelt áramszedő pantográf, egy másikon pedig egy úgynevezett fordított pantográf közvetíti az elektronokat, 300-300 kW teljesítménnyel.

A 4×150 kW és a 2×300 kW így együttesen 1,2 megawattra hozza ki a töltőállomás összteljesítményét. A töltők közvetlenül a gyártósor végén találhatók, hogy a buszoknak ne kelljen rögtön bonyolult manőverekkel kezdeniük az életüket, elég mindössze begurulniuk az öt méter magasságba emelt töltőberendezések alá. Az állomás szükség esetén bármikor tovább bővíthető.

A Mercedes-Benz villanybusza komoly érdeklődésnek örvend, immáron nem csupán Németországban, hanem más európai országokban is, miután július legvégén összesen 20 eCitaro indult el neves luxemburgi, norvég, és svéd buszflotta-üzemeltetőkhöz. Az exportált buszok sokban különböznek egymástól a vásárlók igényeitől függően: míg a luxemburgiak 9 kétajtós, 292 kWh-s változatot kértek, addig a norvégok 6 darab, természetesen teljesen más köntösbe bújtatott háromajtós, 243 kWh-s eCitarot fognak működtetni Osloban.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.