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
auto
2024. 02. 29. csütörtök

Ilyen, amikor a norvégok terveznek villanyautót

Norvégia és az elektromobilitás kapcsolata az egész világ számára jól ismert: ebben a skandináv országban jut a legtöbb villanyautó egy lakosra, itt a legnagyobb az elektromos autók piaci részesedése (egyes hónapokban akár 60% is lehet), és a norvég fővárosba célszerű elutaznunk, ha a legtöbb Teslát szeretnénk egy rakáson látni a kontinensen belül maradva. A villanyautó-szeretet azonban nagyban különbözik attól, mint amit Kínában láthatunk: míg ott tucatjával alakulnak az újabb, és újabb e-járművekre szakosodott autógyártók, addig a norvégok inkább megmaradnak a vásárlásnál, így jelenleg egyetlen olyan vállalat sincs az országban, mely hozzálátott volna egy villanyautó építéséhez. Ezen szeretne változtatni a Fresco Motors, amely legalább már annyit elmondhat magáról, hogy megtervezett egy saját autót, aminek a fejlesztése is megkezdődött, jóllehet még nagyon hosszú az út addig, amikor Norvégia is villanyautó-gyártó nemzetté válik.

A Reverie egyelőre csak számítógéppel generált képeken látható, hiszen prototípussal még nem rendelkezik a start-up, ám az így is jól látszik, hogy pontosan milyen irányba indult el a csapat. A tisztán elektromos szedán dizájnja számos elemet kölcsönöz a Tesla Model S-től, és az autó dimenzióit is a Model S és a Model 3 közé lőtte be a cég – nem véletlen, hiszen ez a két autó nagy kedvenc az országban. A kaliforniai gyártó a teljesítmény tekintetében is a megugrandó lécet jelenti a norvégoknak: a cél a 2 másodperces gyorsulás 100-ra, és a 300 km/h-s végsebesség, mindezt pedig egyetlen villanymotorra bízná a Fresco, ami egy négyfokozatú automata váltóval együtt működne. A hatótávhoz nem kaptunk pontos számot, ám a start-up azt ígéri, hogy nem kell a korai lemerüléstől tartani. Az akkumulátort egyébként modulárisra tervezték, így csere esetén nem kell az egész 500 kilós pakkot kiszedni.

A vállalat szerint az említett specifikációk még változhatnak, hiszen azok a jelenleg rendelkezésre álló technológiától kapott mérnöki adatok, de semmi sem garantálja, hogy egy működő autó is a leírtakat tudja majd produkálni. Azt egyelőre a Fresco sem tudja, hogy mikor épül meg az első prototípus, amit a fogyasztóknak is megmutathat, de a foglalás megnyílt, így bárki jelezheti az érdeklődését a Reveriere. A norvég autópiacon könnyű dolga biztosan nem lesz, de a start-up szerint hatalmas előnyt fog jelenteni a külföldről importált konkurensekkel szemben, hogy norvég termék.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.