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
auto
2024. 03. 29. péntek

A villanyautózás aranykorát éljük című cikket eredetileg csak egy rövid bevezetőnek szántam ehhez a cikkhez, amelyben két konkrét saját példán szeretném bemutatni, hogy mekkorát fejlődött Magyarország elektromos autó töltőhálózata az elmúlt egy évben. Aki már egy ideje villanyautózik és hosszabb távra is bátran elindul, annak nem fog ez a cikk semmi újat mondani, ő itt abba is hagyhatja az olvasást. Aki a közelmúltban kezdte, neki talán érdekes lehet az egy évvel korábbi helyzettel való összevetés, ebből láthatja mennyire jó dolga is van jelenleg. Aki most váltana villanyautóra, láthatja, hogy jó irányba haladunk, egyre könnyebb meglépni a váltást. Ha pedig van olyan olvasó, aki csak helyi közlekedésre, munkába járásra használja a villanyautóját, messzebbre viszont hagyományossal indul, őt talán sikerül fellelkesíteni, hogy ma már elindulhat hosszabb útra is.

Miskolc-Nyíregyháza-Miskolc, 2018, kizárólag tele akkuval indulva, spórolósan hajtva, néhány óra konnektoros töltéssel, szívességből

2018 őszén 24 kWh-s Nissan Leaffel indultunk a nyíregyházi állatkertbe. A kis akkus Leafnek oda-vissza sok a 180 km, Nyíregyházán viszont akkor még csak a Korzó bevásárló központ mélygarázsában volt AC töltő. Ez gyalog messze van az állatkerttől, tömegközlekedéssel macerás odamenni két pelenkással. Írtam egy emailt az állatkertnek, meglepően segítőkész választ kaptam: jöjjünk nyugodtan, beengednek egy konnektorhoz, az állatkerti séta alatt pedig konnektorról is betölt annyit a Leaf, amivel óvatosan hazaérünk. Természetesen elengedhetetlen volt indulás előtt 100%-ra tölteni az autót. Vészhelyzetre Tarcalon már működött egy ELMÜ-ÉMÁSZ Type2 AC töltő, de az akkor még nem volt látható az eCharge alkalmazásban, a Plugshare bejelentkezések alapján pedig bizonytalannak tűnt a működése.

Az elmúlt 9 hónapban Miskolc és Nyíregyháza között 6 töltési lehetőség jelent meg a tavalyi egyetlen helyett, és ezek között villámtöltő is található. Nyíregyházán belül szintén megsokszorozódott a töltési lehetőségek száma.

Miskolc-Nyíregyháza-Miskolc, 2019, indulás félig töltött akkuval, a legkényelmesebb töltőpontot választhatjuk a sok közül

2019 nyarán reggeli közben felmerült, menjünk el ismét a nyíregyházi állatkertbe. Nem terveztünk aznap autózni, így éjjel nem töltöttem fel az autót, kb. 60%-on állt. Igaz közben 30 kWh Leafre váltottunk, így ez a 60 több, mint az előző évi, de hamarosan kiderül, hogy ennek semmi jelentősége. Beültünk az autóba, kánikula volt már reggel, ment a klíma indulástól. Út közben sem spóroltunk az árammal, ha előzni kell előzünk és végig tartottuk a megengedett sebességet. Üres akkumulátorral érkeztünk volna Nyíregyházára, de ez nem gond, hiszen tavaly óta telepítettek a városba 2 db 22 kW-os AC töltőt, és 1-1 db 22 kW, 25 kW és 50 kW DC töltőt. Út közben szükség esetén AC töltési lehetőségünk lenne Ongán, Szerencsen, Bodrogkeresztúrban, Tokajban, sőt, Tokajban egy 50 kW DC villámtöltő is épült. Az akkut üresre meríteni nem annyira jó, ezért inkább megálltunk az üresen ránk váró tokaji e-mobi DC töltőnél 4 (négy!!) percre, mely alatt 30%-ról 44%-ra töltöttük az akkut. Ha még mindig 24 kWh-s Leafünk lenne, akkor itt 4 helyett 20 percet töltöttünk volna. Nyíregyházán idén már nem az a kérdés, hogyan csepegtessünk vissza legkevesebb áldozattal egy kevés áramot, amivel már hazaérünk, hanem az, hogy melyik a legkényelmesebb töltési lehetőség. Szerettünk volna vásárolni néhány apróságot, így elvárás, hogy legyen egy élelmiszerbolt a töltő mellett. Odamentünk az útba eső e-mobi 22 kW DC gyorstöltőhöz, bár szabadon állt, de nem vettünk észre élelmiszer boltot látótávolságban (belvárosi lokáció, bizonyára van, de mi lusták voltunk keresgélni). Irány az ALDI 25 kW DC gyorstöltője, ami ugyan néhány km kerülőt jelent, de garantált a vásárlási lehetőség. Ez a töltő is üresen várt, 27 percig húzódott a bevásárlás (akinek gyereke van bizonyára megérti ezt), ez alatt az autó 75%-ra töltődött, irány az állatkert, majd indulás haza. 10% feletti akku szinttel értünk haza este. Kellemes program volt, hatótávpara nélkül, ha bármelyik töltő nem működött volna, volt bőven B, C, D terv. Az állatkert személyzetétől sem kell már szívességet kérni.

2018-ban egyedül Tarcalban volt töltési lehetőség Miskolc és Nyíregyháza között

Miskolc-Siófok, 2018 szeptember, 320 km, 5 óra utazási idő + 3,5 óra töltési idő

2018 őszén Jósa Tamás villanyautós társunk szervezőmunkájának köszönhetően részt vehettünk a balatonfüredi nyárzáró villanyautós találkozón. Miskolcról ez elég távoli egy kis akkus Leaffel, így az ilyen utakat általában összekötjük egy kis családi nyaralással. Ezúttal Siófokon töltöttünk el egy hosszú hétvégét. Az odaút így zajlott: Miskolcról indulás pénteken, természetesen 100%-ra töltve. Egerben, ami kerülőt jelent, 1,5 óra töltés 45-ről 90%-ra. Eddig az autópályára sem volt értelme felhajtani, mert az kb. 20 km kerülő Miskolc-Eger között, ha gyorsan megyünk magasabb a fogyasztás, akkor tehát nem 1,5 órát, hanem 2,5 órát kellene tölteni. Egerből 90%-kal indulva, az autópályán óvatosan hajtva épp elérjük a legközelebbi villámtöltőt: M3 Lukoil Gödöllő. Itt egy 35-40 perces töltés után már elérünk a Velencei tóhoz, de ezen a környéken csak AC töltő van (Székesfehérváron már volt ugyan két DC villámtöltő, de csak munkaidőben volt használható mindkettő). Tehát Velencén kávészünet, játszóterezés, kacsa etetés, 1,5 óra töltéssel már eljutunk Siófokig. Siófokról természetesen másnap Balatonfüredre átmenni már nem jelent kihívást. Hazafelé Siófokról elérhető Budapest, ahol már tavaly is rengeteg töltőből válogathattunk, de a Budapest-Miskolc még nehezebb ebbe az irányba, annak ellenére, hogy jellemzően ilyenkor van hátszelünk. Ugyanis a Gödöllő Lukoil pihenőhelyhez még 80% körüli akkuval érkezünk, ami a kis akkus Leaf, de sok mai autó esetén sem ideális, innen nagyon lassan tölt. Hiába csak +10% töltés kell Egerig (mert az a töltősivatagban szóba sem jöhet, hogy hazaúton nem kerülünk 20 km-t Eger felé), ez a +10% nagyon lassan csepeg be a Leaf24 akkujába. Azt, hogy nem mindennapi utazásra vállalkoztunk jól jellemezte, hogy a találkozón többen odajöttek beszélgetni: azt hallottam Miskolcról jöttetek a 24-es Leaffel, igaz ez? Izgalmas volt?

Miskolc-Siófok, 2019 augusztus, 295 km, 3,5 óra utazási idő + 45 perc töltési idő

Ezt a bekezdést a jövő héten lenne korrekt megírni, hiszen az idei, ezúttal Alsóörsön megrendezendő, villanyautós találkozó még nem zajlott le, de annyira szuper lett a töltőhelyzet, hogy bátran megírhatom előre. Talán valaki épp ebből a cikkből szerez tudomást a rendezvényről, ha egy érdeklődővel többen leszünk, már megérte. Idén sokkal egyszerűbb ugyanaz az út: elindulunk Miskolcról tele akkuval. Már nincs szükség egri kerülőre. Választhatunk, hogy Hatvanban töltünk 50 Ft/perc díjazásért a Mobiliti-Decathlon töltőn, melynek foglaltsága és működőképessége távolról is látható, és mivel fizetni kell, kisebb eséllyel kell sorakozni. Ha idővel jobban állunk, mint pénzzel, akkor választhatjuk a (cikk írásának pillanatában éppen 10 napja nem működő) gyöngyösi e-mobi 22 kW DC gyorstöltőt, esetleg a mezőkövesdi, füzesabonyi, gödöllői 22 kW AC töltőt. AC töltőn ugyan nem 20-30 percet, hanem legalább 1 órát kellene tölteni, de emlékezzünk, nincs 1 éve, hogy Egerben 1,5 óra töltésre volt szükségünk és további fél órával a menetidő is hosszabb lett a kerülő miatt. Mi gyerekekkel inkább sietni szeretnénk, így Hatvanban töltünk majd a Mobiliti töltőjén. 30 perc töltéssel elérünk Székesfehérvár környékére, ahol az autópálya közelében már 2 db Mobiliti töltő (Decathlon, Albapark) közül is választhatunk, de ingyenesen is tölthetünk minimális kitérővel, hiszen ezen a szakaszon az elmúlt nem egész egy év alatt kinőtt a földből néhány e-mobi 22 kW DC gyorstöltő: Érdre 2 db, Martonvásárba 1 db, Székesfehérvárra 2 db került, sőt Székesfehérváron 2 db 50 kW DC villámtöltő is épült. Ha elég az áram Polgárdiban az Avia benzinkútnál kellemes környezetben várhatjuk ki a töltési időt, játszótér is van a gyerekeknek és a benzinkúton működik egy kávézó-cukrászda sarok is.

A két példa kétségtelenül személyre szabott, de épp az M3 autópálya volt nagyon sokáig az ország legnagyobb töltősivatagja, ha itt nem nehéz közlekedni, akkor máshol sem. Töltőből persze soha sem elég, de idén már ezen a szakaszon is van B-terv, ha egy töltő elromlik vagy foglalt. Remélem kedvet csináltam néhány embernek ezzel az írással arra, hogy hosszabb utakra is el merjenek indulni villanyautóval. Még jobban örülök, ha valakinek ezzel sikerült megadni az utolsó lökést arra, hogy elektromosra cserélje a környezetszennyező autóját.

Villanyautós találkozó Balatonfüreden, 2018 szeptember

Zárszóként csak ennyit mondhatok: köszönjük e-mobi, köszönjük Mobiliti-Decathlon, és természetesen köszönjük minden szolgáltatónak aki akár egyetlen nyilvános töltőt is telepít, hogy törekvéseikkel hozzájárulnak ahhoz, hogy gyermekeink tisztább levegőben nőhessenek fel. Ha hosszabb utakra is el merünk indulni villanyautóval, akkor könnyebben döntünk az egyetlen családi autó elektromosra cseréje mellett, így a mindennapokban sem füstölünk a belvárosokban.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.