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
auto
2024. 04. 26. péntek

Mit tegyünk, ha az AC töltő nem engedi el a töltőkábelt?

A Type2 aljzatos AC töltőkhöz a villanyautósok a saját töltőkábelüket használják. Alkalmanként sajnos előfordul, hogy a töltés leállításakor a töltőoszlop nem engedi el a töltőkábel csatlakozódugaszát. A probléma nem gyakori, de ijesztő tud lenni, amikor az ember először találkozik vele, ezért úgy gondolom sokaknak hasznos lehet erre elméletben felkészülni. Aki olvasta ezt a cikket, talán kevésbé ijed majd meg, ha egyszer találkozik a problémával és remélhetőleg sikerül visszaszerezni a kábelt anélkül, hogy fél napot várakozna a szolgáltató szakembereinek megérkezésére, akik az oszlopot szétszedve eltávolítják a beszorult kábelt a csatlakozóaljzatból.

Először is nézzük meg a probléma hátterét. A kábel lopásvédelme érdekében töltés közben a töltőoszlop és a modernebb autók egyaránt reteszelik a töltőkábel csatlakozóját. A töltés szabályos leállításakor a kábel az autóból és a töltőoszlopból egyaránt kihúzható, így normál működés esetén a legtöbb ember nem is találkozik a reteszeléssel.

A Type2 kábel csatlakozódugaszán egymástól 120 fokra három kis horony található. Töltés közben a töltőoszlop ezek közül csúsztat valamelyikbe, vagy akár egyszerre többe egy megfelelő méretű tüskét, ezzel megakadályozva a kábel töltés közben történő kihúzását

A csatlakozóaljzaton szintén egymástól 120 fokra három tüske helyezkedhet el, melyeket elektronika vagy szolenoid működtet

Ritkán előfordulhat, hogy az oszlop oldali retesz nem old ki a töltés befejezésekor. Ennek oka lehet egy poros vagy kopott retesz, esetleg gyengébb minőségű töltőkábel, vagy akár az, hogy egy rosszindulatú idegen megpróbálta kihúzni töltés közben a kábelünket, ettől a retesz megszorult.

Bármi is legyen az ok, nagyon kellemetlen helyzet, ha az oszlop túszul ejti a kábelünket, és Murphy szerint éppen akkor történik ilyen, amikor rohannunk kellene a gyerekért az óvodába, így jó lenne minél gyorsabban visszaszerezni a kábelt.

Erre adunk egy javaslatot. Természetesen nem garantált az alábbi recept működése, de nem bonyolult eljárás, azért érdemes megpróbálkozni vele.

Először is fontos, hogy a kábel rángatása szinte biztosan nem vezet eredményre, azt viszont elérjük vele, hogy a retesz még jobban hozzászorul a kábelünk csatlakozódugaszában lévő hornyokhoz, és a tüske akár el is görbülhet. Kezdjük tehát azzal, hogy erősen és határozottan megnyomkodjuk befelé a csatlakozódugaszt az alzatba, így kioldatlan retesz esélyt kap a szabad elmozdulásra. Magától azonban nem fog kioldani a mágneskapcsoló, hiába könnyítettük meg a retesz visszahúzását a csatlakozódugasz elmozdításával, a retesz csak akkor old ki, ha újra megkapja a vezérlőjelet a töltés befejezéséről.

A retesz kioldását úgy érhetjük el, hogy újraindítjuk, majd ismét leállítjuk az autó töltését. Automatikusan induló töltőoszlopnál ezt általában a kábel másik végének autóban történő kihúzásával és visszadugásával érhetjük el. Ha az oszlop indításához RFID kártya, alkalmazás, esetleg gombnyomás szükséges, akkor természetesen a megfelelő módszert használjuk. Lényeges, hogy ilyen esetben is szükség lehet az újraindítás előtt arra, hogy kihúzzuk és újra csatlakoztassuk a kábel szabad végét az autó csatlakozójában.

Végül állítsuk le szabályosan újra a töltést. Ha szerencsénk volt és sikerült megfelelő helyre mozdítani a csatlakozódugaszt, akkor ezúttal az oszlop oldali reteszelés is el fog engedni.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.