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
auto
2024. 04. 26. péntek

Négy motoros összkerékhajtású elektromos SUV-n dolgozik a Porsche

elektromos autó

A Porsche legújabb fejlesztése egy négy motoros teljesen elektromos összkerékhajtású SUV. A négy külön motoros megoldás előnye, hogy mindegyik kerék nyomatéka elektronikusan állítható, amely sokkal pontosabb és gyorsabb szabályozást tesz lehetővé, mint a mechanikus megoldások. A nyomatékvezérlés megbízhatóan érzékeli a célállapottól való eltéréseket és képes azonnal reagálni, így az autó úgy megy a hóban, mintha sínen menne. A megoldásban nincs szükség érzékelőkre sem, ezt a feladatot is a meghajtást vezérlő szoftver veszi át.

Forrás: Porsche

A többmotoros elektromos négykerék-meghajtású autó egy alapvető előnnyel rendelkezik a hagyományos motorral szerelt járművekkel szemben: az első és a hátsó tengelyeknek, sőt mind a négy keréknek megvannak a saját villanymotorjai, amelyek lehetővé teszik a meghajtóteljesítmény rendkívül változatos eloszlását. Majdnem olyan, mintha minden tengelyhez vagy kerékhez külön gázpedál lenne” – magyarázza Ulf Hintze, a Porsche Engineeringtől. A hagyományos négykerék-meghajtású járművekben csak egy motor működik, amelynek teljesítmény elosztását egy központi differenciálmű valósítja meg, aminek a nyomatékaránya általában rögzítve van: például egyharmad jut az első kerekekre és kétharmad a hátsó tengelyre. Az arány elméletileg megváltoztatható, de ehhez további mechanikus eszközökre van szükség (tengelykapcsoló), amely hosszú reakcióidővel működik. Az elektromos járműben ezzel szemben a nyomaték tisztán elektronikusan vezérelt, ami jóval gyorsabban működik, mint a mechanikus tengelykapcsolók. Az intelligens szoftver ezredmásodpercek alatt képes újra elosztani az erőt, hogy a jármű mindig semlegesen viselkedjen.

Egyenletes haladáskor és kiegyensúlyozott tömegeloszlás esetén az 50/50 eloszlás a leghasznosabb. Gyorsítás közben a szoftver teljes hátsókerék-hajtásra vált, éles kanyarban pedig akár 100%-ban az első kerekek hajtanak.Ez a járművet még az utas számára is észrevehetően stabilabbá teszi” – mondta Dr. Martin Rezac

Porsche Taycan

A vezérlőszoftver második feladata az egyes kerekek sebességéhez megfelelő nyomaték beállítása. Az algoritmusok célja egyszerű: minden keréknek azonos sebességgel kell forogni. Ezt száraz autópályán nagyon könnyű megoldani, de egy havas hegyi hágón már jóval trükkösebb feladat. Ha az első kerekek jeges foltra futnak, akkor – elektronikus beavatkozás nélkül – elkezdenének kipörögni. A nyomatékvezérlő rendszer azonban azonnal felismeri a nem optimális helyzetet, és a nyomatékot azokra a kerekekre irányítja, amelyek lassabban forognak, tehát az adott másodperc töredékben még megfelelően tapadnak. Természetesen létezik hasonló megoldás a belsőégésű motorok világában is, azonban ez a megoldás fogaskerekek és a hidraulika segítségével biztosítja, hogy egyetlen kerék sem forogjon gyorsabban, mint a többi, azonban a mechanikus megoldások lassúak. Ezzel szemben egy elektromos SUV esetén a szoftver vállalja a differenciálmű szerepét,  sokkal gyorsabb reakcióval és természetesen kopás nélkül.

A nyomatékvezérlő rendszer harmadik és legfontosabb funkciója az oldalirányú elmozdulás vezérlésében rejlik, vagyis abban a képességben, hogy semlegesítse a veszélyes vezetési szituációkat csúszós útfelületen vagy éles kanyarokban. Egy megfelelő vezérléssel nem rendelkező jármű esetében előfordulhat, hogy miután az autóvezető megkezdte a kanyarodást, az autó egyenes vonalban, lassulás nélkül lecsúszik az útról. Az e-SUV vezérlőszoftvere azonnal reagál egy ilyen szituációban és elhárítja a veszélyt. Például balra kanyarodáskor lefékezi a bal hátsó kereket és felgyorsítja a jobb oldalit, amíg helyreáll a semleges üzemállapot. A járművezető ideális esetben észre sem veszi ezeket a beavatkozásokat, mivel a nyomatékvezérlő rendszer nagyon finoman és gyorsan működik. „Olyan érzés, mintha az autó síneken haladna – egy terepjáró számára is elérhető egy sportautó viselkedése” – foglalta össze Hintze.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.