A Porsche legújabb fejlesztése egy négy motoros teljesen elektromos összkerékhajtású SUV. A négy külön motoros megoldás előnye, hogy mindegyik kerék nyomatéka elektronikusan állítható, amely sokkal pontosabb és gyorsabb szabályozást tesz lehetővé, mint a mechanikus megoldások. A nyomatékvezérlés megbízhatóan érzékeli a célállapottól való eltéréseket és képes azonnal reagálni, így az autó úgy megy a hóban, mintha sínen menne. A megoldásban nincs szükség érzékelőkre sem, ezt a feladatot is a meghajtást vezérlő szoftver veszi át. A megoldás kiküszöböli csúszós úton az autó kifarolását, megpördülését, az SUV megbízhatóan veszi be a kanyarokat. Annak ellenére, hogy minden kerékre külön villanymotor jut, természetesen nem agymotorokról van szó. „Igazán úttörő munka volt. Sokat kellett fejlesztenünk az autó megépítésétől kezdve.” – mondja Dr. Martin Rezac, a Porsche Engineering fejlesztési csapatvezetője. Forrás: Porsche A többmotoros elektromos négykerék-meghajtású autó egy alapvető előnnyel rendelkezik a hagyományos motorral szerelt járművekkel szemben: az első és a hátsó tengelyeknek, sőt mind a négy keréknek megvannak a saját villanymotorjai, amelyek lehetővé teszik a meghajtóteljesítmény rendkívül változatos eloszlását. „Majdnem olyan, mintha minden tengelyhez vagy kerékhez külön gázpedál lenne” – magyarázza Ulf Hintze, a Porsche Engineeringtől. A hagyományos négykerék-meghajtású járművekben csak egy motor működik, amelynek teljesítmény elosztását egy központi differenciálmű valósítja meg, aminek a nyomatékaránya általában rögzítve van: például egyharmad jut az első kerekekre és kétharmad a hátsó tengelyre. Az arány elméletileg megváltoztatható, de ehhez további mechanikus eszközökre van szükség (tengelykapcsoló), amely hosszú reakcióidővel működik. Az elektromos járműben ezzel szemben a nyomaték tisztán elektronikusan vezérelt, ami jóval gyorsabban működik, mint a mechanikus tengelykapcsolók. Az intelligens szoftver ezredmásodpercek alatt képes újra elosztani az erőt, hogy a jármű mindig semlegesen viselkedjen. Egyenletes haladáskor és kiegyensúlyozott tömegeloszlás esetén az 50/50 eloszlás a leghasznosabb. Gyorsítás közben a szoftver teljes hátsókerék-hajtásra vált, éles kanyarban pedig akár 100%-ban az első kerekek hajtanak. „Ez a járművet még az utas számára is észrevehetően stabilabbá teszi” – mondta Dr. Martin Rezac. Porsche Taycan A vezérlőszoftver második feladata az egyes kerekek sebességéhez megfelelő nyomaték beállítása. Az algoritmusok célja egyszerű: minden keréknek azonos sebességgel kell forogni. Ezt száraz autópályán nagyon könnyű megoldani, de egy havas hegyi hágón már jóval trükkösebb feladat. Ha az első kerekek jeges foltra futnak, akkor – elektronikus beavatkozás nélkül – elkezdenének kipörögni. A nyomatékvezérlő rendszer azonban azonnal felismeri a nem optimális helyzetet, és a nyomatékot azokra a kerekekre irányítja, amelyek lassabban forognak, tehát az adott másodperc töredékben még megfelelően tapadnak. Természetesen létezik hasonló megoldás a belsőégésű motorok világában is, azonban ez a megoldás fogaskerekek és a hidraulika segítségével biztosítja, hogy egyetlen kerék sem forogjon gyorsabban, mint a többi, azonban a mechanikus megoldások lassúak. Ezzel szemben egy elektromos SUV esetén a szoftver vállalja a differenciálmű szerepét, sokkal gyorsabb reakcióval és természetesen kopás nélkül. A nyomatékvezérlő rendszer harmadik és legfontosabb funkciója az oldalirányú elmozdulás vezérlésében rejlik, vagyis abban a képességben, hogy semlegesítse a veszélyes vezetési szituációkat csúszós útfelületen vagy éles kanyarokban. Egy megfelelő vezérléssel nem rendelkező jármű esetében előfordulhat, hogy miután az autóvezető megkezdte a kanyarodást, az autó egyenes vonalban, lassulás nélkül lecsúszik az útról. Az e-SUV vezérlőszoftvere azonnal reagál egy ilyen szituációban és elhárítja a veszélyt. Például balra kanyarodáskor lefékezi a bal hátsó kereket és felgyorsítja a jobb oldalit, amíg helyreáll a semleges üzemállapot. A járművezető ideális esetben észre sem veszi ezeket a beavatkozásokat, mivel a nyomatékvezérlő rendszer nagyon finoman és gyorsan működik. „Olyan érzés, mintha az autó síneken haladna – egy terepjáró számára is elérhető egy sportautó viselkedése” – foglalta össze Hintze. 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!
A megoldás kiküszöböli csúszós úton az autó kifarolását, megpördülését, az SUV megbízhatóan veszi be a kanyarokat. Annak ellenére, hogy minden kerékre külön villanymotor jut, természetesen nem agymotorokról van szó. „Igazán úttörő munka volt. Sokat kellett fejlesztenünk az autó megépítésétől kezdve.” – mondja Dr. Martin Rezac, a Porsche Engineering fejlesztési csapatvezetője.