HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Belátható időn belül realitás a 100 dollár/kWh árú akkumulátor

Míg 2010-ben még 1100 dollár felett volt a lítium-ion akkumulátorcsomagok kilowattóránkénti átlagos ára, addig 2019-ben már csak 156 dollárba kerül egy kWh, ami egy közel 87%-os árzuhanást jelent az elmúlt 10 év alatt – olvasható a Bloomberg New Energy Finance legutóbbi kutatásában. Az előrejelzés szerint 2023-ra megközelíthetjük, 2024-re pedig akár át is léphetjük a 100 dolláros álomhatárt, ami bizonyos régiókban és szegmensekben, árparitást hoz a villanyautók számára a belsőégésű motorral szerelt járművekkel szemben, s így óriási hatással fog bírni azok terjedésére. A BNEF 2019 Battery Price Survey elemzésében publikált adatok szerint a 100 USD/kWh határhoz az akkumulátorok iránti kumulatív keresletnek el kell érni a 2 TWh-t, amire körülbelül 5 év múlva kerülhet sor.

Forrás: Bloomberg

A folyamat öngerjesztő, hiszen az eddig elért árcsökkenés nagyrészt annak köszönhető, hogy az autógyártók egyre nagyobb mennyiségben rendelik meg az akkumulátorokat az egyre nagyobb számban értékesített villanyautóikhoz, ez a tendencia pedig még lejjebb fogja szorítani az árakat. Az aksi kilowattóránkénti átlagárának mostani szintjéhez a magas energiasűrűségű katódok területén végzett folyamatos kutatások és áttörések is hozzájárultak, valamint az újfajta akkupakk-dizájnoknak, és a zsugorodó gyártási költségeknek is fontos szerepe van benne.

Forrás: BMWBlog

A lítium-ion akkumulátorok piaca jelenleg mintegy 22 milliárd dollárt ér a beszerzési láncba fektetett összegek nélkül, ami 2030-ra a 116 milliárd dollárt is elérheti. Az akkucella és akkupakk árának csökkenése mellett ez azt jelenti, hogy a vásárlók egyre nagyobb értéket kapnak a pénzükért cserébe a jelenlegihez képest. Ennek eredményeképp új szektorokban jelenik meg az elektromosítás: különös mértékű növekedés várható például az áruszállításban, ahol egyelőre csupán a városi és elővárosi feladatok elvégzésére áll rendelkezésre tisztán elektromos tehergépjármű, és azok népszerűségét is aláássa a magas vételár.

Forrás: Bloomberg

A 2020-as években az akkumulátorok árában várható lejtmenet oka az autógyártók növekvő megrendelései mellett főleg a gyártási költségek visszaszorulásában keresendő, hiszen mind az egyre jobb berendezések, mint az újabb és újabb kémiai fejlesztések olcsóbbá teszik a termelést, a meglévő gyárak bővítése pedig költséghatékony módot kínál az akkugyártóknak a kapacitás növelésére. Az autógyártók által bevezetett villanyautó-padlólemezek leegyszerűsítik és standardizálják a cellák dizájnját, így azok olcsóbban legyárthatók, az okosabb elrendezés pedig egyszerűbb TMS-hez vezet, ami kevesebb borítást, azaz alacsonyabb anyagköltséget von maga után.

A Bloomberg szerint a 2024-es dátum nagyon ígéretes, s nem is az a kérdés, hogy hogyan fog ekkorra 100 dollárra csökkenni egy kWh-nyi akkumulátorcsomag, hanem inkább a még alacsonyabb, 2030-ra előrejelzett 61 dolláros szint a bizonytalan, amihez számos eltérő úton juthat el az elektromobilitás.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.