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 Az oldalunkat követőket talán nem lepte meg annyira, mint a a Wall Street elemzőit, de mint kiderült a Tesla nem egyszerűen óvatos becsléssel jósolta 2020 végére a Model Y gyártásának kezdetét, hanem pestiesen szólva altatott, mert az autó gyártása végül már januárban megindult és márciusban meg is kapják a kocsikat az első vásárlók. Most úgy néz ki a kamionnal is hasonló a helyzet. Forrás: Tesla Több mint pletyka A Tesla körül mindig elég sok pletyka kering és általában igyekszem óvatos lenni mit hiszek el, mit írok le. Így volt ez az Y januári gyártása esetén is, amit én csak márciusra vártam ezért kétkedve kezeltem az ismeretlen internetes források híreit. Úgy tűnik feleslegesen óvatoskodtam. Most a Tesla Semi kapcsán megint nem hivatalos információk láttak napvilágot, de azért a pletyka kategóriájánál talán több az, amikor az egyik megrendelő fecsegi ki a részleteket. Pár napja a Washington Business Journalnak nyilatkozott a JK Moving nemzetközi költöztető cég vezérigazgatója a vállalat terveiről és eközben fecsegett ki meglepő részleteket a kaliforniai autógyár villanykamionjáról. Ez egy – amerikai léptékkel – viszonylag kicsi, 900 fős vállalat Virginia államból, 100 millió dollár körüli árbevétellel, de a kamion bemutatója után ők is rendeltek 12 Semit a rövidtávú útjaikra és 10-et a hálófülke opcióval a hosszabb utakra. A cég szerint, ők azt a tájékoztatást kapták, hogy már a második negyedév végén (értsd: június) leszállíthatja a Tesla az első példányokat nekik. A hálófülkés opció még nem lesz elérhető az első időszakban.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 Kaliforniában már régóta zajlik a Tesla Semi közúti tesztelése (Forrás: CHP – Donner Pass – Facebook) A Tesla eredetileg 2019-re ígérte a gyártást, de később eltolták azt egy évvel, mert egyrészt az egész cég a Model 3 termelési gondjaival foglalkozott, másrészt nem volt szabad akkumulátor kapacitásuk új modellekre. Mint ismeretes, eleinte a Panasonic is küzdött a cellák megfelelő ütemű gyártásával. Tavaly már arról beszéltek, hogy 2020 végén indulhat a Semi gyártása, ám ez a legutóbbi negyedéves jelentésben már arra módosult, hogy „idén” kezdik korlátozott darabszámmal a termelést. Egyszerű a matek Bár ez nyilván nem jelent száz százalékos bizonyosságot, egyre inkább úgy tűnik, hogy a Tesla ismét meg akarja lepni a piacot. Valószínűleg nem szeretnénk túlzottan ambiciózus publikus célokkal ismét beleszaladni egy pofonba, de házon belül sokkal előrébb tartanak, mint azt kommunikálják. Ami miatt mégis némi fenntartással kezeljük a hírt, az inkább az, hogy nincs tudomásunk arról, hogy már épülne a Semi gyártósora valahol – a Model Y-nál erről már hónapokkal korábban kaptuk a híreket. A jelenlegi állás szerint a Gigafactory Nevada (leánykori nevén Gigafactory 1) lenne a gyártás helyszíne, ami jelenleg faltól falig aksi gyártósorokkal van tele. A Gigafactory Nevada Decemberi készültsége – az épület mérete 1/3-a a végső verziónak. Forrás: Smnt – Own work, CC BY-SA 4.0 Az épület további bővítéséről még nem kaptunk hírt, márpedig ilyenkor azonnal akadnak drón videók, meg építési engedély másolatok, ráadásul ez kevésbé egyszerű gyakorlat lesz mint az Y esetén Fremont volt. Ott ugyanis egy meglévő autógyárba kellett új gyártósorokat építeni, és például amíg megépül a déli oldalon az új festőüzem a kis CUV addig is tudja használni a 3 másik modell jelenlegi eszközeit. A nevadai gyárban azonban semmi nem adott jelenleg a kamion gyártásához – jelenleg csak a cellák, aksik és a hajtáslánc készül ott. De az is igaz, hogy a Semi gyártósora nem Model 3 volumenre készül, tehát, főleg eleinte, jobban belefér a kézi összeszerelés. Az viszont érthető, hogy a megrendelők már nagyon várják a villanykamion érkezését. Ebből állnak egy (amerikai) szállítmányozó cég főbb költségei: 21% üzemanyag, 33% a sofőr bére, 16% a kamion lízing költsége, 10% egyéb béren kívüli juttatások, 10% javítási és karbantartási költségek, 5% kamion biztosítás, 2% gumicsere, 1% engedélyek, 2% útdíjak. Forrás: American Transportation Research Institute Egy logisztikai vállalat alapvetően nem készpénzre veszi a kamionjait, hanem lízingeli. Ebből kifolyólag őket kevésbé érdekli, ha egy új jármű bekerülési költsége valamivel magasabb, mint a versenytársaké, ha cserébe a fenntartási költségek alacsonyabbak, hiszen ők a havi, illetve a tervezett élettartam alatti összköltséget nézik. A Tesla ígérete szerint, az amerikai piacon garantált 7 cent/kWh Megacharger tarifa és az 1,6 millió kilométerre garantált hajtáslánc okán az üzemeltetési költségek egy új dízel kamionnál 20%-kal olcsóbbra jönnek ki. Forrás: Tesla A strapabíró és karbantartást nem igénylő villanymotorok, a megspórolt sebességváltó, a kavicsfelverődéseknek ellenálló szélvédő, és megannyi más apró részlet miatt pedig várhatóan ezek a járművek nem csak kevesebb szervizt igényelnek majd, mint hagyományos versenytársaik, de emiatt a kamionok több időt töltenek majd az úton is, pénzt termelve a vállalkozásnak. És akkor még a jövőbeli Full Self Driving frissítésről és az így potenciálisan megspórolt bérköltségről nem is beszéltünk. Az ígéretek szerint a hatótáv legalább 480, illetve 800 kilométer lesz a két konfigurációban és a jövő Megacharger töltőin egy 30 perces pihenő alatt 640 kilométert lehet visszatölteni. A büszke apa. Forrás: tesla live stream Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!