Újabb meglepetés: a Tesla Semi gyártása is hamarabb indul?
Az oldalunkat követőket talán nem lepte meg annyira, mint a a Wall Street elemzőit, de mint kiderült a Tesla nem egyszerűen óvatos becsléssel jósolta 2020 végére a Model Y gyártásának kezdetét, hanem pestiesen szólva altatott, mert az autó gyártása végül már januárban megindult és márciusban meg is kapják a kocsikat az első vásárlók. Most úgy néz ki a kamionnal is hasonló a helyzet.

Több mint pletyka
A Tesla körül mindig elég sok pletyka kering és általában igyekszem óvatos lenni mit hiszek el, mit írok le. Így volt ez az Y januári gyártása esetén is, amit én csak márciusra vártam ezért kétkedve kezeltem az ismeretlen internetes források híreit. Úgy tűnik feleslegesen óvatoskodtam. Most a Tesla Semi kapcsán megint nem hivatalos információk láttak napvilágot, de azért a pletyka kategóriájánál talán több az, amikor az egyik megrendelő fecsegi ki a részleteket.
Pár napja a Washington Business Journalnak nyilatkozott a JK Moving nemzetközi költöztető cég vezérigazgatója a vállalat terveiről és eközben fecsegett ki meglepő részleteket a kaliforniai autógyár villanykamionjáról. Ez egy – amerikai léptékkel – viszonylag kicsi, 900 fős vállalat Virginia államból, 100 millió dollár körüli árbevétellel, de a kamion bemutatója után ők is rendeltek 12 Semit a rövidtávú útjaikra és 10-et a hálófülke opcióval a hosszabb utakra. A cég szerint, ők azt a tájékoztatást kapták, hogy már a második negyedév végén (értsd: június) leszállíthatja a Tesla az első példányokat nekik. A hálófülkés opció még nem lesz elérhető az első időszakban.

A Tesla eredetileg 2019-re ígérte a gyártást, de később eltolták azt egy évvel, mert egyrészt az egész cég a Model 3 termelési gondjaival foglalkozott, másrészt nem volt szabad akkumulátor kapacitásuk új modellekre. Mint ismeretes, eleinte a Panasonic is küzdött a cellák megfelelő ütemű gyártásával. Tavaly már arról beszéltek, hogy 2020 végén indulhat a Semi gyártása, ám ez a legutóbbi negyedéves jelentésben már arra módosult, hogy „idén” kezdik korlátozott darabszámmal a termelést.
Egyszerű a matek
Bár ez nyilván nem jelent száz százalékos bizonyosságot, egyre inkább úgy tűnik, hogy a Tesla ismét meg akarja lepni a piacot. Valószínűleg nem szeretnénk túlzottan ambiciózus publikus célokkal ismét beleszaladni egy pofonba, de házon belül sokkal előrébb tartanak, mint azt kommunikálják. Ami miatt mégis némi fenntartással kezeljük a hírt, az inkább az, hogy nincs tudomásunk arról, hogy már épülne a Semi gyártósora valahol – a Model Y-nál erről már hónapokkal korábban kaptuk a híreket. A jelenlegi állás szerint a Gigafactory Nevada (leánykori nevén Gigafactory 1) lenne a gyártás helyszíne, ami jelenleg faltól falig aksi gyártósorokkal van tele.

Az épület további bővítéséről még nem kaptunk hírt, márpedig ilyenkor azonnal akadnak drón videók, meg építési engedély másolatok, ráadásul ez kevésbé egyszerű gyakorlat lesz mint az Y esetén Fremont volt. Ott ugyanis egy meglévő autógyárba kellett új gyártósorokat építeni, és például amíg megépül a déli oldalon az új festőüzem a kis CUV addig is tudja használni a 3 másik modell jelenlegi eszközeit. A nevadai gyárban azonban semmi nem adott jelenleg a kamion gyártásához – jelenleg csak a cellák, aksik és a hajtáslánc készül ott. De az is igaz, hogy a Semi gyártósora nem Model 3 volumenre készül, tehát, főleg eleinte, jobban belefér a kézi összeszerelés.
Az viszont érthető, hogy a megrendelők már nagyon várják a villanykamion érkezését.

Egy logisztikai vállalat alapvetően nem készpénzre veszi a kamionjait, hanem lízingeli. Ebből kifolyólag őket kevésbé érdekli, ha egy új jármű bekerülési költsége valamivel magasabb, mint a versenytársaké, ha cserébe a fenntartási költségek alacsonyabbak, hiszen ők a havi, illetve a tervezett élettartam alatti összköltséget nézik. A Tesla ígérete szerint, az amerikai piacon garantált 7 cent/kWh Megacharger tarifa és az 1,6 millió kilométerre garantált hajtáslánc okán az üzemeltetési költségek egy új dízel kamionnál 20%-kal olcsóbbra jönnek ki.

A strapabíró és karbantartást nem igénylő villanymotorok, a megspórolt sebességváltó, a kavicsfelverődéseknek ellenálló szélvédő, és megannyi más apró részlet miatt pedig várhatóan ezek a járművek nem csak kevesebb szervizt igényelnek majd, mint hagyományos versenytársaik, de emiatt a kamionok több időt töltenek majd az úton is, pénzt termelve a vállalkozásnak. És akkor még a jövőbeli Full Self Driving frissítésről és az így potenciálisan megspórolt bérköltségről nem is beszéltünk.
Az ígéretek szerint a hatótáv legalább 480, illetve 800 kilométer lesz a két konfigurációban és a jövő Megacharger töltőin egy 30 perces pihenő alatt 640 kilométert lehet visszatölteni.
