Tesla Semi: megjött a kaliforniai kamionos álom
A Tesla ma, magyar idő szerint ma hajnalban bemutatta a várva várt kamionját és nem okozott csalódást. A prezentációt Jerome Guillen vezette fel, aki már a Model S óta a Tesla vezetésének oszlopos tagja, Musk egyik kulcs embere, jelenleg pedig a kamion program feje. Nem véletlen, korábban ugyanis a Daimler hasonló üzletágát vezette Észak-Amerikában.

A színpadra 2 különböző méreteben gördültek ki a prototípusok és ahogy az várható volt, az egyiket maga Elon Musk vezette. Mindjárt nekikezdhetünk az adatok értelmezésének, de előtte jöjjenek a tények, szárazon:
- 2019-ben indul a gyártás
- 800 km hatótáv 1 feltöltéssel (90 km/h sebességnél és maximális hasznos teher mellett)
- akár 105 km/h sebesség 5%-os emelkedőn felfelé
- 0-100 km/h-ra 5 másodperc alatt gyorsul üresen
- 36 tonna rakománnyal 20 másodperc a gyorsulás
- 4 független motor a kerekeknél
- 1 millió mérföldes garancia a motorokra
- 30 perc alatt 640 kilométert tölthetünk vissza az új Tesla Megacharger-nél

Design és szolgáltatások
A kamion, a várakozásoknak megfelelően eléggé futurisztikusan fest és remek aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkezik. A sofőr középen ül, mint egy Forma 1-es autóban, és egy szinte törhetetlen biztonsági üveg védi ami ellenáll minden kőfelverődésnek. Meg egy atomcsapásnak is – jó, hát Musk már csak Musk, nem is vártunk tőle szerény jelzőket.
Minden Tesla Semi alapfelszerelése a teljes Autopilot funkció, ami még a sofőr mellett is rendelkezik automatikus vészfékkel, sávtartással, és ütközés-jelző/elkerülő rendszerrel. A 4 motor automatikusan megakadályozz a bebicskázást.

Teljesítmény
Mint említettük, a kamion 500 mérföldet, azaz 800 kilométert tud megtenni teljesen megpakolva autópálya sebességgel, ami eben az esetben 90 km/h-t jelent. A meghajtásról 4 független motor gondoskodik, de a jármű még 2 meghibásodása esetén is üzemképes.
Az akkumulátorokat 30 perc alatt tudjuk 640 kilométerre visszatölteni, ami egyébként megegyezik az Amerikában kötelező pihenő idejével 6-8 óra vezetés után.
Bár kétség kívül ez érdekli legkevésbé a fuvarozó cégeket, a kamion mögött kullogó autósok örömmel nyugtázhatják az üresen 5 (!) maximális rakomány mellett pedig 20 másodperces gyorsulást.

Költségek
Az Electrek információi szerint a kamion ára 200-250 ezer dollár között lesz. A Tesla a bemutatón inkább a teljes üzemeltetési költségre koncentrált – nem véletlen, hisz a kamion bekerülési ára jóval magasabb mint a hasonló dízelé. A 2019-től gyártásba kerülő teherautóra a foglaló 5000 dollár.
A Tesla azt ígéri, hogy kifejezetten ennek a szörnyetegnek új Megacharger hálózatot épít, ahol napelemekkel előállítva garantáltan 7 cent/kw áron lehet majd tölteni. Ez egyébként azt eredményezi, hogy mérföldenként 20%-kal olcsóbban jön ki az üzemeltetési költség mint a hagyományos kamionok esetében, azaz 1 mérföld 1,26 dollárba kerül. Már ha csak 1 kamionunk van. Viszont ha konvojban mennek, akkor a kedvezőbb légellenállás miatt már csak 0.85 dollár ez a költség, ami a dízel fele. Ez egyébként Musk állítása szerint olcsóbb mint a vonatos teherszállítás.
Lényeges még az 1 millió mérföldes garancia a motorokra és a gyakorlatilag karbantartás mentes üzemeltetés. Musk szerint a fékenergia visszatáplálása miatt, szinte szükségtelen lesz a fékbetétek cseréje is.

Nos egyelőre ennyi információ van a kamionról, de a Tesla bemutatójának itt még nem volt vége, volt egy „kis” meglepetés is.