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
auto
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

A Tesla ma, magyar idő szerint ma hajnalban bemutatta a várva várt kamionját és nem okozott csalódást. A prezentációt Jerome Guillen vezette fel, aki már a Model S óta a Tesla vezetésének oszlopos tagja, Musk egyik kulcs embere, jelenleg pedig a kamion program feje. Nem véletlen, korábban ugyanis a Daimler hasonló üzletágát vezette Észak-Amerikában.

Jerome Guillen

A színpadra 2 különböző méreteben gördültek ki a prototípusok és ahogy az várható volt, az egyiket maga Elon Musk vezette. Mindjárt nekikezdhetünk az adatok értelmezésének, de előtte jöjjenek a tények, szárazon:

  • 2019-ben indul a gyártás
  • 800 km hatótáv 1 feltöltéssel (90 km/h sebességnél és maximális hasznos teher mellett)
  • akár 105 km/h sebesség 5%-os emelkedőn felfelé
  • 0-100 km/h-ra 5 másodperc alatt gyorsul üresen
  • 36 tonna rakománnyal 20 másodperc a gyorsulás
  • 4 független motor a kerekeknél
  • 1 millió mérföldes garancia a motorokra
  • 30 perc alatt 640 kilométert tölthetünk vissza az új Tesla Megacharger-nél

A büszke apa. Forrás: tesla live stream

Design és szolgáltatások

A kamion, a várakozásoknak megfelelően eléggé futurisztikusan fest és remek aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkezik. A sofőr középen ül, mint egy Forma 1-es autóban, és egy szinte törhetetlen biztonsági üveg védi ami ellenáll minden kőfelverődésnek. Meg egy atomcsapásnak is – jó, hát Musk már csak Musk, nem is vártunk tőle szerény jelzőket.

Minden Tesla Semi alapfelszerelése a teljes Autopilot funkció, ami még a sofőr mellett is rendelkezik automatikus vészfékkel, sávtartással, és ütközés-jelző/elkerülő rendszerrel. A 4 motor automatikusan megakadályozz a bebicskázást.

Megjött a big rig. Forrás: tesla live stream

Teljesítmény

Mint említettük, a kamion 500 mérföldet, azaz 800 kilométert tud megtenni teljesen megpakolva autópálya sebességgel, ami eben az esetben 90 km/h-t jelent. A meghajtásról 4 független motor gondoskodik,  de a jármű még 2 meghibásodása esetén is üzemképes.

Az akkumulátorokat 30 perc alatt tudjuk 640 kilométerre visszatölteni, ami egyébként megegyezik az Amerikában kötelező pihenő idejével 6-8 óra vezetés után.

Bár kétség kívül ez érdekli legkevésbé a fuvarozó cégeket, a kamion mögött kullogó autósok örömmel nyugtázhatják az üresen 5 (!) maximális rakomány mellett pedig 20 másodperces gyorsulást.

Csókolom, tessék azzal a bömössel lehúzódni. Haladnék. Forrás: tesla live stream

Költségek

Az Electrek információi szerint a kamion ára 200-250 ezer dollár között lesz. A Tesla a bemutatón inkább a teljes üzemeltetési költségre koncentrált – nem véletlen, hisz a kamion bekerülési ára jóval magasabb mint a hasonló dízelé. A 2019-től gyártásba kerülő teherautóra a foglaló 5000 dollár.

A Tesla azt ígéri, hogy kifejezetten ennek a szörnyetegnek új Megacharger hálózatot épít, ahol napelemekkel előállítva garantáltan 7 cent/kw áron lehet majd tölteni. Ez egyébként azt eredményezi, hogy mérföldenként 20%-kal olcsóbban jön ki az üzemeltetési költség mint a hagyományos kamionok esetében, azaz 1 mérföld 1,26 dollárba kerül. Már ha csak 1 kamionunk van. Viszont ha konvojban mennek, akkor a kedvezőbb légellenállás miatt már csak 0.85 dollár ez a költség, ami a dízel fele. Ez egyébként Musk állítása szerint olcsóbb mint a vonatos teherszállítás.

Lényeges még az 1 millió mérföldes garancia a motorokra és a gyakorlatilag karbantartás mentes üzemeltetés. Musk szerint a fékenergia visszatáplálása miatt, szinte szükségtelen lesz a fékbetétek cseréje is.

2017-ben kamionnak tapsol az igazi fanboy Forrás: tesla live stream

Nos egyelőre ennyi információ  van a kamionról, de a Tesla bemutatójának itt még nem volt vége, volt egy „kis” meglepetés is.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.