Rohamosan nő a villanyautóra vágyók száma

Miközben a legtöbb autópiacon az autók eladása csökken, jó esetben stagnál, addig a részben vagy teljesen elektromos autók értékesítése egyre nagyobb ütemben növekszik. Az arány sajnos még mindig viszonylag alacsony, 2019-ben a világon az autó eladásoknak csupán 3,57%-a volt „zöld” autó. Ebben a tekintetben sajnos kissé le vagyunk maradva a világtól, Magyarországon az új autó eladások 1,87%-a volt konnektoros hibrid és tisztán elektromos, igaz itthon jelentős a használt autó import, miközben 1833 új tisztán elektromos autó és 1108 PHEV talált gazdára, a zöld rendszámos autók száma 2019-ben 7161-gyel nőtt.

Nagy-Britanniában a világátlag közelében járnak a 2019-es 3,3%-os elektromosított autó eladással (1,9 tisztán elektromos), amely duplázást jelent 2018-hoz képest. A növekedés pedig nem áll meg: az igazán izgalmas számokat azonban egy a brit autóklub (RAC) által frissen közzétett tanulmányból, és az annak alapját jelentő széles körű közvélemény kutatásból tudhatjuk meg. 1700 brit járművezetőt kérdeztek meg a terveiről, és több mint 6%-uk nyilatkozta azt, hogy a következő autójuk biztosan tisztán elektromos lesz. Az érték növekedése is figyelemre méltó, egy évvel korábban még fele ennyien gondolkoztak így az elektromobilitásról. Még többen szeretnének konnektoros hibridet venni, az autócserét tervezők 15%-a PHEV-et szeretne (ebben a kategóriában is egyértelmű a növekedés, az előző évben 12% tervezett tölthető hibridet vásárolni). Hagyományos hibridet 2018-ban 18%, 2019-ben 21% tervezett vásárolni következő autóként.

A kutatás további figyelemre méltó adatai szerint a válaszadók többsége akkor váltana elektromos autóra, ha az egy töltéssel megtehető hatótáv legalább 368 mérföld (589 km) lesz. A kutatás szerint 2030 lesz az az év, amikor az átlagos autós már elektromos autót választ.

„Nagyon biztató, hogy egyre több járművezető kíván teljesen vagy részben elektromos autót vásárolni a következő autócserekor. A pozitív eredmény mellett viszont aggasztó, hogy egy átlagos járművezető 2030-ig nem a tisztán elektromos autóban látja saját maga számára a jövőt. Az autósok egy olyan hatótáv-tartományra várnak, amely nagyobb, mint az Egyesült Királyságban manapság kapható bármelyik elektromos autó hatótávolsága. Szerencsére ennek ellenére gyorsul az átállás, mivel 2019-ben a regisztrált új elektromos autók száma több mint kétszeresére nőtt az előző évhez képest.” – mondta Nicholas Lyes, a RAC vezetője. Az eredményeket figyelembe véve az autóklub ezért arra kéri a kormányt, hogy legalább 2022-ig tartsák fenn az elektromos autók vásárlását ösztönző támogatási rendszert, mivel az elektromos autók ára még mindig magas. Nagy-Britanniában jelenleg 3500 fonttal támogatják azt, aki tisztán elektromos autót vásárol.

Magyarországon egyelőre nem ismerünk hasonló kutatási eredményeket, a használt autó piac árait figyelemmel kísérve azonban egyértelmű, hogy itthon is robbanásszerűen nő a villanyautók iránti érdeklődés. Ezt jól jelzi, hogy keresleti piac van: a használt villanyautók ára évek óta alig csökken, mivel az országba érkező használt villanyautó mennyisége nem képes lépést tartani az új vásárlók piacra megjelenésével. Egy-egy kedvező áron meghirdetett példányra szinte azonnal lecsapnak a vevők. A legtöbb új elektromos autóhoz még mindig hosszú várakozással lehet hozzájutni, számos modell 2020-ban Magyarországra szánt összes példánya hetek alatt elkelt még 2019 végén. Szerencsére a kínálat egyre szélesebb körű és a gyártott darabszám is folyamatosan növekszik, így közeledik az a pillanat, amikor már hosszú várakozás nélkül villanyautót kaphat, aki meghozta a döntést és tisztábban, kényelmesebben szeretne autózni.

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.