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
auto
2024. 04. 20. szombat

Tesla pénzügyi jelentés: ez áll a tőzsdei szárnyalás mögött

üzlet

Ma este, közép-európai idő szerint fél 11-kor a tőzsdei nap zárása után a Tesla közzétette a 2019. negyedik negyedéves jelentését, melyben az elvárásoknak megfelelően ismét pozitív híreket közölt a befektetőkkel. A vállalat a tavalyi év harmadik negyedévéhez hasonlóan újra profitot termelt. Ennek hatására a részvény árfolyama a zárás utáni kereskedésben átlépte a 600 dolláros határt, és 13%-os emelkedéssel 656 dollárig erősödött.

A 2019-es év fordulópont volt a Tesla életében. A Model 3 iránti erős kereslet hatására a második félévben újra nyereséget termelt a cég. A bevételnövekedés alapját a megemelkedett kiszállítások adták, a növekedést azonban az eladásban egyre nagyobb arányban jelen lévő lízingelt állomány némileg csökkenti, hiszen az azokból származó bevétel csak a havi lízingdíjak formájában vehető figyelembe. A pénzügyi jelentésben is kiemelték, hogy az előfoglalások kiszolgálásáról a cég átállt a friss megrendelések teljesítésére. Minél több Tesla Model 3 kerül az utakra, úgy nő az igény az autóra. Reklámra 2019-ben sem költöttek. Q4-ben az előző negyedévhez képest a cég teljes árbevétele 17%-kal nőtt, elérve a 7,3 milliárd dollárt, ez azonban mindösszes 2%-os növekedés az egy évvel korábbi értékhez képest. Az 1,391 milliárd dolláros bruttó nyereség ugyan szintén 17%-kal magasabb az előző negyedévhez képest, 2018 hasonló időszakához viszonyítva viszont 4%-os a visszaesés. A nettó (GAAP szerinti) eredmény 105 millió dollár. Bár a költségek is nőttek valamelyest, azokat sikerült kordában tartani. A Model 3 Standard Range megjelenése, illetve az árkorrekciók csökkentették az átlagos eladási árat a 2018-as szinthez képest, és ebben az adatban a cég rövid távon nem is vár jelentős változást. Ennek eredményeképpen 2020-ban az árbevétel jobban együtt mozog majd az értékesített mennyiséggel, mint ahogy azt a korábbi években meg lehetett figyelni.

2019. negyedik negyedévében a fremonti gyár teljes évre kivetített termelési üteme meghaladta a 415 ezer darabot, ami nagyjából azonos a NUMMI (New United Motor Manufacturing, Inc. – a GM és a Toyota közös gyára, amiben most a Tesla termel) 2006-os csúcsteljesítményével. Ebben az időszakban a Model S és X csak egyetlen műszakban készült, a Model Y gyártása pedig még nem indult el. A Model 3 gyártósor elméleti kapacitása 87.500 autó negyedévente, 2019 utolsó három hónapjában pedig 86.958 darab készült ebből a típusból. A megemelkedett termelés ellenére a kész autó készletezési ideje 11 napra csökkent, ami a legalacsonyabb szint az elmúlt 4 évben. 2020-ban az értékesítés volumene kényelmesen meghaladhatja majd az 500 ezer darabot, de a Model 3 sanghaji, illetve a Model Y fremonti gyártásának megindulásának köszönhetően a legyártott mennyiség valószínűleg meghaladja majd az értékesített mennyiséget.

Tavaly ilyenkor a Tesla vezetése 360-400 ezer autó eladását prognosztizálta, amit az év során az első negyedévek gyengébb eredményei ellenére minden negyedévben megerősített. Az év végéig 367.561 autó talált gazdára, ami az előző évhez képest 50%-os növekedés, és megfelel az előre kitűzött célnak.

Cashflow és profit szempontjából a cég prognózisa nem változott jelentősen. A jövőben minden negyedévben pozitív számokat várnak, kivételt csak az új termékek bevezetésének időszakai jelenthetnek. A pénzügyi jelentés szerint a Tesla elérte azt az üzleti méretet, amikor képes finanszírozni a fejlődését.

A Model Y gyártásának felfuttatása Fremontban a korábban tervezettnél hamarabb elindult, Sanghajban pedig jövőre kezdődik. A kínai gyárban a Model 3 termelés már folyik. A Tesla Semi gyártása limitált mennyiségben már idén elkezdődik. A jelenlegi gyártási kapacitás a Model 3 és Model Y gyártósoron 400 ezer darab, ami 2020 közepére újabb gépek beüzemelésével eléri majd a fél millió darabot. Az első Model Y-ok kiszállítása az első negyedév végén várható. Az Model Y AWD hatótávja a folyamatos fejlesztések eredményeképpen a korábban publikált 280 mérföldről (450 km) 315 mérföldre (507 km) nőtt (EPA mérés szerint).

Tesla Model Y gyártásra érett változat

A negyedéves jelentésben a Tesla egy-egy gyár alaprajzzal azt is bemutatta, hogy a fremonti üzemhez képest mennyivel racionálisabban folyik a gyártás az új sanghaji helyszínen.

A Tesla fremonti és sanghaji gyárának felépítés.

Az utolsó negyedévben megindult a sanghaji gyárban az akkumulátorcsomagok összeszerelése is, és épül a gyár következő fázisa, ahol a tervek szerint a Model 3-akkal azonos mennyiségű Model Y készülhet majd. A Model 3 gyártás Kínában a terveknek megfelelően halad.

A németországi gyár építésének előkészítése folyik, az első kiszállításokat ebből a gyárból 2021-re tervezik.

A második félév pozitív eredményei nem tudták kompenzálni az első két negyedév veszteségeit, így éves tekintetben a 24,578 milliárd dolláros árbevétel és 4,069 milliárd dolláros bruttó nyereség mellett 862 millió dolláros veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. A pénzügyi jelentés publikálása utáni konferenciahívás során felhívták a figyelmet az autógyártás szezonális alakulására, illetve hogy jelenleg a Model Y fremonti, és a Model 3 sanghaji gyártásának felfuttatása van folyamatban. Emellett a koronavírus járvány miatti korlátozásai 1-1,5 hét késést eredményezhetnek a kínai gyártás felfuttatásában, ami hatással lehet az első negyedév eredményére. Az értelmes ütemű bővüléshez azonban van elég készpénze a cégnek, további tőkebevonásra nincs szükség. A vállalat készpénzállománya rekord szintre, 6,268 milliárd dollárra nőtt.

Akkumulátoros energiatárolóból 2019-re 2 GWh-nyit terveztek, azonban „csak” 1,65 GWh jött össze, ami így is több, mint a korábbi évek összes termelése. Tavaly elindult a napelemes cserepek gyártása és telepítése is, a negyedik negyedévben 54 MW teljesítmény került fel a tetőkre, ami 26%-kal több, mint az előző negyedévben.

Az Autopilot Full Self Driving (FSD) továbbra sem feature complete, de már nagyon közel van hozzá. Még néhány hónapra mindenképpen szükségük van a fejlesztőknek. Ez Musk szerint nem fogja azt jelenteni, hogy ezek a funkciók tökéletesen működnek, de többnyire képes lesz az autó elvinni az embert otthonról a munkahelyére. Jelenleg a tábla, közlekedési lámpa és egyéb jelzés felismerő képességek validálása folyik.

Az akkumulátorokkal kapcsolatos előrelépésekről az áprilisra tervezett „Battery day” keretében fognak beszámolni. Musk állítása szerint az ott bejelentett részletek elképesztőek lesznek.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.