Interjú az Ionity főnökkel: Senkit sem akarunk kizárni

Január közepétől a legtöbb villanyautóst foglalkoztat az Ionity új árképzése, amelyet számos kritika ért, sok helyen „Lex Tesla” néven emlegetik arra utalva, hogy az árképzéssel a Teslát kívánják kizárni a szolgáltatásból, hiszen a legtöbb olyan autót, amely a nagy töltési sebességet képes kihasználni épp az Ionity alapítóinak konkurenciát jelentő Tesla adta el Európában.

Az emobly interjút készített Michael Hajesch-sel, az Ionity vezetőjével, az alábbiakban ebből idézünk néhány fontosabb gondolatot. Hajesch elmondta, hogy mindenféle visszajelzést kapott az új árakkal kapcsolatban, a megértéstől a felháborodásig, hangsúlyozza azonban, hogy az Ionity senkit sem kíván kizárni a felhasználói körből, szívesen látják bármelyik gyártó CCS csatlakozóval rendelkező autóját. Felsorolta, hogy mi indokolja a magas töltési díjat: az Ionity az egyetlen cég Európában, amely 350 kW töltési teljesítményt kínál, így a szolgáltatásuk nem vethető össze az 50 kW DC töltéssel. A magas díjért a felhasználók kiemelkedő rendelkezésre állást is kapnak, hiszen minden töltőhelyükön 4-6 töltő található, így jóval kisebb annak a valószínűsége, hogy egy foglalt vagy meghibásodott töltő miatt nem tudnak tölteni az autósok. Ezen kívül a töltőik gyakran közvetlenül az autópályákon találhatók, így az autósoknak nem kell a lehajtással időt vesztegetni, ráadásul 100% zöld áramot tölthetünk náluk, valamint éjjel-nappal elérhető a 7 nyelven beszélő ügyfélszolgálat is. Hajesch véleménye szerint nem kell versenyezniük az 50 kW-os DC vagy az AC töltőkkel, hiszen azokat az autósok akkor használják, amikor ráérnek, az Ionity töltőit pedig akkor, ha sietnek, így létfontosságú a gyors töltés.

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC az Ionity töltőnél

Az újságíró kettős mércét firtató kérdését Hajesch azonnali tagadást közbe vágva szakította meg. Hajesch elmondta, hogy nem csak az Ionity alapításában részt vevő autógyártók saját elektromobilitás szolgáltatói kaphatnak kedvezményes nagykereskedelmi árat, azaz jelentős kedvezményt a 79 centes töltési díjból, amit részben vagy egészben átengedhetnek az autósoknak, hanem nyitottak tárgyalni és megállapodni bármelyik mobilitás szolgáltatóval, akár a Teslával is. A Teslával kapcsolatos kérdésekre folyamatosan kitérő válaszokat kapott a riporter, így nem tudta meg, hogy az Ionity töltőknél végzett 200 000 töltési tranzakció mekkora részét végezték Teslával, azt azonban elmondta, hogy elsősorban a nagyobb akkus autók, így a Tesla modellek, az Audi e-Tron és a Hyundai Kona volt gyakori vendég az Ionity töltőkön az elmúlt év során.

EZT OLVASTAD MÁR?  Elkészült az első 50 IONITY töltőállomás

A riporter rákérdezett, hogy nem tartja-e problémának, hogy rossz üzenetet hordoz, hogy egy Tesla tulajdonos dupla áron tölthet az Ionity töltőknél, mint a részvényesek, azaz a BMW, Audi, Mercedes és Porsche tulajdonosa, és megkérdezte milyen nagykereskedelmi áron kapják az áramot a részvényes gyártók elektromobilitás szolgáltatói. Az utóbbi kérdésre Hajesch üzleti titokra hivatkozva nem adott választ, azt viszont ismét hangsúlyozta, hogy ahogy a 8 eurós átalánydíjas időszakban is számos szolgáltatóval együttműködve biztosították a töltési szolgáltatást, ugyanúgy reméli, hogy ezek az együttműködési szerződések a továbbiakban is fennmaradnak, valamint az Ionity nyitott új partnerekkel is megegyezni.

Az újságíró arra is rákérdezett, hogy nem érzi-e problémának, hogy egy részben EU adófizetők pénzéből finanszírozott töltőhálózaton a nem megfelelő autótípust választó autósok irreálisan magas áron tölthetnek. Erre a kérdésre Hajesch azt válaszolta, hogy maga az Ionity, közvetlenül, mindenkinek azonos, 79 centes áron nyújtja a szolgáltatást, aki olcsóbban szeretné a szolgáltatást igénybe venni, az forduljon az elektromobilitás szolgáltatójához, illetve válassza azt a szolgáltatót, aki számára megfelelő díjakat kínál. Hajesch határozottan visszautasította azt a vádat, hogy a nagykereskedelmi áraik, amelyeket egyes szolgáltatóknak kínálnak, torzítanák a piaci versenyt.

A riporter egy konkrét szolgáltatót is említett, rámutatva, hogy a Fastned nem különbözteti meg a töltési díj meghatározásánál az egyes autómárkák tulajdonosait. Hajesch válaszában elmondta, hogy ő nem nyilatkozhat a Fastned árpolitikájáról, de hangsúlyozta, hogy az Ionity az EU támogatásoknak is köszönhetően (amely csupán 20%-ot jelent, 80%-ot pedig a részvényesek tettek a hálózat fejlesztésébe) jóval gyorsabb töltési szolgáltatást épít ki Európa szerte. Ha pedig az európai emberek gyors elektromobilitásra átállást szeretnének, akkor támogatniuk kell a gyorstöltők telepítését is. Ekkor a riporter közbevetette, hogy a Tesla EU támogatás nélkül is tud nagy teljesítményű töltőhálózatot építeni, amire Hajesch válasza, hogy nem tud a Teslával kapcsolatos kérdésekről nyilatkozni, így azt sem tudja milyen forrásból építi a Tesla a töltőhálózatát, arra azonban rávilágított, hogy ott kizárólag Tesla tulajdonosok tölthetnek.

EZT OLVASTAD MÁR?  Újabb SPAR áruházak kapnak villanyautó töltőket
Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC az Ionity töltőnél

Az árképzés mellett az emobly újságírója az Ionity rendelkezésre állásáról és a meghibásodási arányokról is faggatta az Ionity igazgatót, amelyekre Hajesch elmondta, hogy 90% feletti az Ionity töltők rendelkezésre állása és ő nem kapott olyan kritikát, hogy túlságosan sok lenne a meghibásodás. Természetesen törekednek a folyamatos fejlődésre és minél magasabb rendelkezésre állási szint biztosítására.

Az utolsó kérdés arra vonatkozott, mit tanultak az Ionity-nél az elmúlt időszak kritikáiból. Hajesch elmondta, úgy érzi, elsősorban a kommunikációjukon kell javítani. A végfelhasználókat informálni kell arról, hogy mi a különbség az ad-hoc fizetés árazása és az elektromobilitás szolgáltatón keresztül végzett töltési tranzakció árazása között. Beszélniük kell a támogatásokról és arról is, mi járul hozzá az elektromobilitás jövőjéhez.

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.