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
auto
2024. 12. 06. péntek

Vihar előtti csend: globális villanyautó top 20 – 2019

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

FRISSÍTÉS: olvasói visszajelzés alapján pontosítottuk a kínai támogatásokról szóló részt.

Az év elején már beszámoltunk a hazai elektromos autó eladásokról, aztán részletesen írtunk az amerikai és az európai statisztika alakulásáról. Most megérkeztek a globális adatok.

Árral szemben

Bár a 2019-es globális személygépjármű eladások tekintetében még csak becslés áll rendelkezésünkre, az egyértelműen látszik, hogy immár másfél éve csökkennek a számok. Tavaly, az előzetes adatok szerint mintegy 77 millió autó kelt el a világpiacon és ebből kicsit több mint 2,2 millió volt tisztán elektromos vagy konnektoros hibrid.

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

Forrás: ev-sales.blogspot.com; InsideEVs.com; Statista.com

Az is egyértelműen látszik, hogy bár a környezetbarát járművek a globális trendekkel szemben tovább növelték mind eladási darabszámukat, mind arányukat az új autók piacán, a növekedés lelassult és tavaly csak 10% volt.

Az okok sokfélék lehetnek, de mi arra tippelünk hogy döntően az alábbi két tényező befolyásolta a tavalyi számokat.

Forrás: ev-sales.blogspot.com; InsideEVs.com

Mint az a fenti grafikonon is látszik, az eladások kicsit több mint fele továbbra is Kínában történik, ahol a kormányzat nagy erőkkel támogatja az átállást. Csakhogy az utóbbi időben egyre szigorúbb feltételekhez kötötték a kedvezmények mértékét. Már 2018 során változtattak a támogatási rendszeren és kizárták a 150 kilométer alatti hatótávú villanyautókat, 2019 nyarán pedig a limit 250 kilométerre emelkedett. Emellett a támogatások összege is csökkent –  a hibrideknél például 55%-al. A cél az lett volna, hogy a piacot a nagyobb hatótávú, tisztán elektromos autók felé terelje, azonban a gyártók nem tudtak ezzel a változással lépést tartani ezért az eladások rendkívüli mértékben, novemberben például 42%-kal visszaestek 2018-hoz képest. Decemberre kicsit javult a helyzet („csak” -22%), de az éves növekedés így is alig 7% lett. Ezt a világpiac is megérezte.

A BEV/PHEV arány az új autó eladásokban. Forrás: ev-sales.blogspot.com

A másik faktor, ami mind a szerényebb képességű villanyos, mind pedig a belsőégésű motoros autók eladásait visszafoghatta, az a sok bejelentett, de még nem, vagy csak alig gyártott új villanyautó lehetett. Ha minden igaz, itthon hamarosan már 7-9 millió forint között is kaphatunk 300 kilométer feletti, 5 millió körül pedig  250 kilométer körüli hatótávra képes márkás, európai villanyautót, így sokan kivárnak. A gond csak az, hogy a legtöbb gyártónak rendkívül limitált akkumulátor készletek állnak a rendelkezésére, ezért 2020 ismét egy lassabb év lehet, mielőtt 2021-ben jön a tűzijáték.

Forrás: ev-sales.blogspot.com

Bár a Tesla is folyton arra panaszkodik, hogy nem tudja megfelelő mértékben növelni az akkumulátor gyártását, sokan irigyelnék a problémáikat. Tavaly megduplázták, 106%-kal növelték a Model 3 eladásait, ami 300 ezer eladott darabbal toronymagasan a legnépszerűbb villanyautó volt 2019-ben. Ugyanakkor, mint azt az amerikai és európai számoknál is láttuk, a 3-as sikere, az Y bemutatása és a korábbi eladások kétharmadát kitevő legolcsóbb 75-ös aksi kivezetése erősen megtépázta a Model X és a Model S eladásait. Előbbi számai 20, utóbbié 44 százalékkal estek vissza az előző évhez képest – bár a decemberi adatok a trend fordulását jelezték mindkét típusnál.

Nézze el a kedves olvasó, de a csak Kínában elérhető modellek listáját én átugornám, mert jelenleg nekünk nem jelentenek sokat. Így a továbbiakban pár fontosabb globális modellt emelnék ki.

A Nissan Leaf, ha egy hajszállal is, de megőrizte harmadik helyét a 20%-os visszaesése ellenére is. Úgy tudjuk a Nissan továbbra is számít az autóra a villanyos eladásai tekintetében ezért kíváncsian várjuk, hogy megpróbálják-e gazdagabb felszereltséggel, vagy jobb árakkal visszacsábítani a vásárlóikat.

A BMW 530e eladásai 27%-kal nőttek, így immár a legnépszerűbb PHEV lett a világon, megelőzve a szintén 19%-os növekedést mutató Mitsubishi Outlandert

A nyolcadik Zoe gyakorlatilag csak Európában van a piacon, így eladási adatai már ismerősek lehetnek, a Hyundai Kona villanyos verziója viszont már csak egy hajszálra van lemaradva tőle. (Természetesen a két típus teljesen más méret és árkategóriában versenyzik).

Az i3-as BMW eladásai 20%-kal nőttek és közel 42 ezer darabbal éppen csak hogy megcsípte a 10. helyet a listán a bajor villanyautó. Elsőre furcsa lehet, hogy az e-Golf új belépő a listán, de a VW számos kedvezménnyel tolta meg az autó európai értékesítését, hogy az ID.3 érkezéséig is javuljon valamitől a flotta CO2 átlaga. Ettől azért még nem neveznénk túlzottan versenyképesnek a villany Golfot  – a márka hívei sokkal jobban járnak ha várnak az új ID széria első tagjára.

Végül, különösebb kommentár nélkül alább található a márkák globális toplistája a villanyos és konnektoros hibrid autóik eladásai alapján.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.