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
auto
2024. 07. 24. szerda

Debrecenben szeptember elsején megkezdődött a kormány által kezdeményezett és támogatott Zöld busz program demonstrációs szakasza, közölte az MTI.

Az alföldi nagyváros az első helyszín, ahol a zöld busz program keretében a helyi utasok kipróbálhatják a csendes és füstmentes tömegközlekedést. A teszt során egy Mercedes-Benz e-Citaro típusú elektromos autóbusz közlekedik Debrecenben, amely egy hónapon keresztül térítésmentesen használható. A tisztán elektromos busz egy feltöltéssel több mint 200 kilométert tud megtenni.

Szeptember 3-án indult első útjára Debrecen és Felsőjózsa városrész között az elektromos Mercedes busz (fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)

A zöld busz programon kívül a kormány további ösztönzőket alkalmaz az elektromos járművek arányának növeléséhez. Ezekről is beszélt tegnap Palkovics László innovációs és technológiai miniszter Zalaegerszegen, a MAN és a Porsche Hungária mobilitási konferenciáján.

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

A miniszter elmondta,  hogy a rövid idő alatt kimerült ötmilliárdos keretet további 800 millió forinttal egészítették ki, hogy mindenki, aki még a lezárás előtt benyújtotta a pályázatát megvásárolhassa elektromos járművét, valamint megerősítette azt, a dr. Kaderják Péter államtitkár által az Elektromos Járművek Világnapján közölt információt, amely szerint az igényeket látva jövőre újra számíthatunk járművásárlást ösztönző állami támogatásra.

Jövőre indulhat újra a villanyautók állami támogatása

Palkovics László a ZalaZone Járműipari Tesztpályáról kifejtette, hogy jövő nyárra a pálya nagyobb része elkészül, a már megvalósult elemeken jelenleg is folynak autótesztelések. A pálya 2023-ig kiegészül még a Balatonszentgyörgy és Zalaegerszeg közötti M76-os autópályával, ami „high-tech útvonal” lesz az elrendezése és a funkciói alapján.

A miniszter elmondta, hogy a járműipar számos kérdésre keresi a választ, a kihívások között szerepel a zéró kibocsátás, a fenntarthatóság, a megújuló üzemanyagok fejlesztése, a vevői igények változása, a versenyképesség fenntartása, illetve a kereskedelmi „háborúk” és a műszaki kihívások kérdése, amelyek rendkívül gyorsan változnak. A közlekedési rendszer az egyik legnagyobb szén-dioxid-kibocsátó – mondta, és emlékeztetett rá, hogy Magyarország is vállalta a gazdaság karbonsemlegességét 2050-re, aminek költsége várhatóan 55 ezermilliárd forint. Az Európában is elsőként elfogadott magyar klímavédelmi törvény egyik legfontosabb eleme éppen a közlekedés átalakítása a klímakövetelményekhez igazodóan.

Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter a MAN és a Porsche Hungária mobilitási konferenciáján a ZalaZone Jármûipari Tesztpályán (2020.09.10, fotó: MTI/Varga György)

A klímavédelmi célok eléréséhez kiemelt terület az elektromobilitás, beleértve a zöld rendszámos autók elterjesztését és a zöld busz programot. A jövőbeni tervekről a miniszter említette a hamarosan elinduló elektromos kerékpárok (pedelec) vásárlására igényelhető állami támogatási programot, és azt is elmondta, hogy szükség van a zöld rendszám feltételeinek módosítására, amellyel már több mint 20 000 jármű közlekedik az országban, illetve azt is el kellene érni, hogy euró 3-as, 4-es szintűnél alacsonyabb besorolású motorral rendelkező járművek lehetőleg ne legyenek a hazai utakon.

A kormány ösztönzi a bioüzemanyagok használatát és gyártását, hogy a közlekedéshez használt energia 10 százaléka megújuló energiaforrásból származzon. A hazai energiapolitikában a hidrogénnek is kiemelt szerepet szánnak, de nemcsak a járművek meghajtásában, hanem az ipar más területein is – tette hozzá Palkovics László.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.