Így áll jelenleg az elektromobilitás hazánkban
Lezárult a Jövő Mobilitása Szövetség által indított, és általunk is támogatott piackutatás, amely az elektromobilitás hazai állapotáról és fejlesztési lehetőségeiről hivatott átfogó képet nyújtani. A kérdőív eredményei mellett egy infografikát is közzétett a tavaly megalakult együttműködés a nyilvános elektromosautó-töltők használatáról, amihez a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) szolgáltatta az adatokat.
2020-ban összesen 12.597 elektromos autós 41 millió kilométer megtételére elegendő elektromosságot vett fel az országban található 1477 nyilvánosan elérhető töltőpontról. A villanyautózással így 5,1 millió tonnányi szén-dioxidtól tudták megmenteni a légkört a magyar autósok, de ha a napenergiával fedezett otthoni töltéseket is beleszámolnánk, akkor természetesen ennél is kedvezőbb lenne a villanyautók hozzájárulása a környezetvédelemhez.
Az elektromos autókhoz társuló alacsony szén-dioxid-kibocsátás egyébként fontos szempont (ha nem is a legfontosabb) a magyar lakosság körében, a 2021. március 19-én indított, és április 8-án lezárt közvélemény-kutatás 704 résztvevőjének 68%-a választotta ezt a tulajdonságot a technológia mellett szóló érvként. A legtöbb szavazat a nulla helyi károsanyag-kibocsátásra érkezett (77%), ezt pedig a csendes és rezgésmentes működés, az alacsony üzemeltetési költség, és a tiszta energiával való töltési lehetőség követte.
A skála másik végén is találunk érdekességeket, például csak nagyon kevesen tartják a villanyautókat státuszszimbólumnak, ami arra utal, hogy a válaszadók többsége tudja, hogy az elektromos autók nem csupán a „gazdagok játékszerei”. A megfelelő választék sajnos a villanyautók mellett szóló érvek vége fele kullog, azaz a kérdőív kitöltői úgy érzik, hogy egyelőre kevés modell közül tudnak válogatni.
Habár a megkérdezettek több mint fele hagyományos autóval közlekedik a leggyakrabban, több mint kétharmaduk már vezetett elektromos járművet, ami szinte majdnem mindenkinél villanyautó volt, más közlekedési eszközök (pl. a rollerek, e-biciklik, és robogók) jelenleg kevésbé népszerűek hazánkban.
Az elektromos autózást már próbálók 74,5%-a egyértelműen pozitív élménnyel gazdagodott, ennek ellenére csupán a válaszadók 41,3%-a meri biztosan kijelenteni (és további 30,3% reméli), hogy a következő autója elektromos lesz. Ennek megvalósításában a legerősebb gátló tényezőként toronymagasan a magas vételárat szavazták meg, de a nem elegendő töltőpontra, az alacsony hatótávolságra, valamint a lassú és időigényes töltésre is akadályként gondolnak. A gondtalan töltésen egyébként sokat segíthetne, ha a tulajdonos a munkahelyén tölthetné az autóját mindenféle időráfordítás nélkül, ám erre csak a válaszadók 40,1%-ának van/lenne lehetősége.
A kutatás arra is rávilágított, hogy kik érdeklődnek leginkább az elektromobilitás iránt. A kitöltők több mint 72%-a egyetemet, vagy főiskolát végzett személy, valamint 35%-kal a budapestiek, és majdnem ugyanekkora aránnyal a 35-44 év közöttiek vannak relatív többségben.