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
auto
2024. 04. 19. péntek

Panasonic: nem egyszerű a Tesla 4680 akkucellák gyártása

elektromosautó-akkumulátor

Elon Musk a szeptemberi Akkumulátor napon jelentette be a 4680, „fül nélküli” akkumulátor-cellákat, amelytől hatalmas áttörést, jelentős költségcsökkentést, és akkuélettartam-növekedést vár, így lehetővé tenné az olcsó tömegautó gyártását a Tesla számára, mintegy 25.000 dolláros áron. A Tesla amellett, hogy házon belül is megkezdte az új akkumulátor gyártásának előkészítését, régi partnerét, a Panasonic-ot is felkérte a gyártás megkezdésére.

Iparági szakértők szerint a nagy méretű cellák gyártásával kapcsolatban technológiai nehézségek késleltetik a gyártás beindulását, ahhoz azonban nem fér kétség, hogy amennyiben sikerül ezeken úrrá lenni, az jelentős áttörést hoz majd az elektromos járművek gyártásában.

Novemberben Elon Musk is utalt a nehézségekre egy interjúban, amikor arról beszélt, mennyivel nehezebb valamit nagy sorozatban gyártani, mint néhány prototípust készíteni egy laboratóriumban.

Elon Musk: Berlinben tervezik majd az európai kis Teslát

A Bloomberg mai cikke a Panasonic elektromosautó-akkumulátorokért felelős vezetője, Yasuaki Takamoto hasonló gondolatait idézi a sorozatgyártás nehézségeiről: „A nagyobb cellák gyártásához egy-két szinttel tovább kell fejleszteni a szakértelmünket, különben biztonsági problémák merülhetnek fel.”

Ugyanakkor Takamoto úr azt is elmondta, hogy a Panasonic minőségbiztosítási rendszere, valamint hatalmas tapasztalata, amit az éves több milliárd darabos cellagyártás során felhalmozott, abszolút előnyt nyújt a japán gyártó számára. A Panasonic ezért úgy vélekedik, hogy a közel egy évszázados autóipari akkumulátor-gyártási tapasztalataival felkészült a Tesla által támogatott, nehezen gyártható, következő generációs akkumulátorok gyártására.

Panasonic: így készülnek a Tesla akkuk

A japán cég szintén ezt a megoldást tartja az olcsóbb, bárki számára elérhető elektromos járművek kulcsának. Ezért jelenleg azon dolgoznak, hogy elkészüljön egy prototípus gyártósor a tesztelés megkezdéséhez.

Akira Nagasaki, a Panasonic technikai stratégiai vezetője elmondta, hogy az új 4680 (azaz 46 mm átmérőjű, 80 mm hosszú) cellák előnyeinek nagy része abból származik, hogy több mint ötször akkorák, mint a Panasonic által a Teslának jelenleg szállított 18650 és 2170 cellák. Ez azt jelenti, hogy az egy autóban manapság felhasznált 4000-8000 cella helyett a nagyobb méretű és nagyobb kapacitású 4680 cellákból mintegy 500 darab is elegendő lehet.

A nagyobb kapacitás azonban a cellák gyártását is megnehezíti. Ezek a cellák hajlamosak a túlmelegedésre, mert nehezebb a hő elvonása a cellák közepéből. Takamoto szerint a szennyezésre is érzékenyebbek az új cellák. Márpedig az elektromos autó akkumulátor tüzek oka lehet, ha apró fémdarabok jutnak be a cellába, melyek rövidzárlatot okozhatnak.

Giga-akkugyárat tervez Európába a Panasonic

Takamoto azt is elmondta, hogy a többi nagy EV-akkugyártóhoz képest a Panasonic megfontoltabban halad a fejlesztésekkel, helyette az akkumulátoraik biztonsági előnyeire fordítanak különös figyelmet. Ezért csak olyan ütemben bővítették a gyártást, amely lehetővé tette a biztonsági normák betartását. Az a know-how, amely megengedi a Panasonic számára, hogy évente 2,5 milliárd cellát állítson elő biztonsági problémák nélkül, előnyt jelent a 4680 cella gyártásában is.

A Panasonic számára a 4680-as akkumulátor, amelyet a Tesla kért tőle, potenciális növekedési forrást is jelent. Ha a Panasonic sikereket ér el a 4680-as cella gyártásában, akkor azt nagy léptékben fogják kamatoztatni. Azaz nem kizárólag a Teslának, a többi autógyártónak is szállíthatnak majd. Ez pedig – figyelembe véve az elektromos autók számának növekedését – csökkentheti a cég eredeti profiljára, azaz a szórakoztató-elektronikai üzletágra való támaszkodást.

Címlapkép: mediac.industry.panasonic.eu

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.