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
auto
2024. 04. 19. péntek

Egy hónapig demonstrációs jelleggel egy lengyel gyártmányú, Solaris Urbino 12 típusú tisztán elektromos autóbusz közlekedik Békéscsaba valamennyi vonalán – tudtuk meg az MTI híréből. Kedden a Zöld busz programot előkészítő Zöld busz demonstrációs mintaprojekt indító rendezvényén Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium energia-és klímapolitikáért felelős államtitkára elmondta: a kormány a következő tíz évben 36 milliárd forintos keretösszeggel támogatja a 25 ezernél több lakosú településeken az elektromos buszok beszerzését.

Solaris Urbino 12 típusú elektromos autóbusz a Zöld busz programot elõkészítõ mintaprojekt programindító rendezvényén Békéscsabán (fotó: MTI/Rosta Tibor)

A program 800 millió forintos keretösszeggel demonstrációs szakasszal indul nyolc városban (Békéscsaba mellett Zalaegerszegen, Esztergomban, Székesfehérváron, Kaposváron, Kecskeméten, Nyíregyházán és Debrecenben), valamint a Mátrai Erőmű térségében. Az első helyszín Debrecen volt, ahol már véget ért a projekt.

A Zöld busz programra 11 konzorcium jelentkezett, akik közül hetet választottak ki, ezek e-buszait tesztelik majd. Debrecenben egy Mercedes-Benz eCitaro típust próbáltak ki, Békéscsabán pedig egy lengyel, Solaris gyártmányú Urbino 12 electric autóbusz áll tesztüzembe.  Az államtitkár elmondta, hogy várhatóan még ebben a hónapban véglegesítik Zöld busz program 2020-2021-es forrásainak kiosztásáról szóló pályázati felhívást, amelyet 4,2 milliárd forintos keretösszeggel terveznek kiírni. Kérdésre válaszolva a politikus közölte, becsléseik szerint egy elektromos buszt 140-150 millió forintból lehet beszerezni. A tízéves program alatt a jelenleg országszerte futó körülbelül 2900 buszból 1300-1400-at szeretnének e-buszra cserélni.

Debrecenben elindult a zöld busz program

Szarvas Péter polgármester elmondta, hogy Békéscsabán 25 buszból áll a járműflotta, amelynek átlagéletkora 14-15 év, de van 20 éves busz is. A járművek egy év alatt mintegy egymillió kilométert futnak, ezért nagyon fontos a buszállomány megújítása. A buszok cseréjére a város nem csak a Zöld busz programban, hanem a Modern városok programban is lehetőség lesz, amelynek keretében 10-11 elektromos busz beszerzését tervezik néhány éven belül az intelligens közösségi közlekedés kiépítése mellett.

A Solaris Urbino 12 az első teszt során, még utasok nélkül, 215 kilométert tett meg, így valószínűsítik, hogy képes lesz utántöltés nélkül naponta csaknem 200 kilométert megtenni, ahogyan azt a busz magyarországi forgalmazói ígérik.

Nyolc magyar városban indul elektromos busz mintaprojekt

Herczeg Tamás országgyűlési képviselő az eseményen arról beszélt, hogy a légszennyezés 2010-es adatok szerint mintegy négyezer ember haláláért tehető felelőssé, és a születéskor várható élettartamot is csökkenti egy évvel. A buszok elektromosra cserélésétől, valamint a kerékpárút-hálózat fejlesztésétől a levegő minőségének javulását várják.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cuc2llbWVucy5jb20vaHUvaHUvdGVybWVrZWsvZW5lcmdpYS9lLW1vYmlsaXRhcy5odG1sP3N0Yz1odWNnMTAwMDE4IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy5zaWVtZW5zLmNvbS9odS9odS90ZXJtZWtlay9lbmVyZ2lhL2UtbW9iaWxpdGFzLmh0bWw/c3RjPWh1Y2cxMDAwMTgnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L3NpZW1lbnMta2VwLTIwMjQtMDQtMDgtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L3NpZW1lbnMta2VwLTIwMjQtMDQtMDgtMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.