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 Bár már egy ideje rendre arról számolunk be, hogy a Tesla minden negyedévben nyereséges, és egyre több autót ad el egyre jobb haszonnal, most alaposan meglepték a piacot, mert minden várakozást felülmúló eredményt értek el. Persze mikor kijönnek a pénzügyi számok, addigra már rég tudjuk az eladási adatokat, így hatalmas meglepetés ritkán szokott lenni. De most ebben a negyedévben volt pár dolog, ami bizonytalanná tette a részleteket, így még nagyobb a meglepetés. Mutatjuk a számokat. Rekord forgalom, rekord nyereség A vállalat az idei második negyedévet majd' 12 milliárd dollár forgalommal zárta, miután eladtak 201.304 autót. Ennek megfelelően a bruttó nyereség is csúcsot döntött, illetve az adózott, az amerikai számviteli szabályok szerinti GAAP profit is új rekord, 1,142 milliárd dollár lett. A vállalat pénzügyi eredményeit több bizonytalan tényező is befolyásolta az elmúlt negyedévben. Először is, bár az időszak alatt többször is árat emeltek, ez a növekvő globális nyersanyagárak miatt volt, így nem lehetett előre tudni, mekkora volt ennek a negatív hatása. Másodszor, a CO2-kvótabevétel mindig bizonytalan tényező, de most a szokásosnál is sötétebb ló volt, mivel a Stellantis nemrég már azt nyilatkozta, immár nem lesz szüksége a Tesla flottájára, és nem fizet neki - de nem lehetett tudni ennek pontosan mi a dátuma és a súlya. A végleges szám 354 millió dollár lett, ami valóban 164 millióval kevesebb, mint az előző negyedévben volt, de a profit enélkül is az egekbe szökött. Harmadszor, az amerikai számviteli szabályok egyik furcsasága, hogy a cég Bitcoin készletei esetén, amennyiben az időszakban a vásárlási árfolyam alá esik a kriptovaluta, akkor ezt a fiktív veszteséget (paper loss) igazi veszteségként kell szerepeltetni, amennyiben viszont emelkedik az árfolyam, akkor azt nem lehet nyereségként könyvelni. Azt tudtuk, hogy a Bitcoin bezuhant az elmúlt 3 hónapban, de pontosan senki nem volt tisztában ennek a pénzügyi vonzatával. Most már ezt a számot is tudjuk, 23 millió dollárt kellett emiatt leírni, ami nagyjából ötöde, mint amit a pesszimisták vártak. Készpénz és Free Cash Flow Az FCF 619 millió dollár lett, ami több mint duplája a Q1-es adatnak. A cég készpénztartaléka 16,229 milliárd dollár, ami 912 milliós csökkenés az előző időszakhoz képest, de elég jó magyarázata van: visszafizettek 1,6 milliárdnyi hitelt. GAAP és Non-GAAP nyereség A vállalat GAAP és Non-GAAP nyeresége között, mint mindig, most is mindössze az alkalmazottak részvényben fizetett juttatása áll, amely tényleges ráfordítással nem jár a cégnek, azonban a vállalat értékét hígítja, mivel több értékpapír van a piacon. Ebben a negyedévben kisebb a különbség, mint korábban, hiszen Elon Musk juttatási csomagjának nagy részét már az elmúlt időszakban megkapta, amikor a vállalat elérte az ehhez kitűzött mérföldköveket. A jelentés további részleteit, és a ma éjjeli elemzői telekonferencia legérdekesebb részleteit a holnap reggeli cikkünkben mutatjuk be. Bár alapvetően nem gazdasági oldal vagyunk, szeretném megjegyezni, hogy a fenti írás NEM befektetési tanácsadás! Mindenki a saját felelősségére játsszon a pénzével. Rendszeres olvasóink tudják, de az újak kedvéért azt is megemlíteném, hogy jómagam is rendelkezem Tesla részvényekkel – csak hogy mindenki tisztában legyen az esetleges elfogultságokkal is. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!