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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Instant virtuális erőművet csinált a Tesla

A Tesla otthoni Powerwall 2-es energiatárolóiból maximum tízet köthetünk hálózatba, de azért az ritka, hogy valaki ekkora rendszert építsen ki. Mégis, lehet, hogy az 50.000 darabos megoldás lesz a népszerű opció.

Isten fizesse meg

Már korábban is beszámoltunk hasonló projektekről Ausztráliából, de akkor egy több éves projektről volt szó, amely 2022-ig telepít napelemeket és Tesla aksikat 50 ezer háztartásba.

Újabb Tesla gigaprojekt Ausztráliában

A mostani projektben nem az az igazi újdonság, hogy Kaliforniában valósul meg, hanem, hogy már meglévő ügyfelek csatlakozhatnak hozzá, most, így spontán. Az ausztrál rendszerből biztosan sokat tanult a cég, most pedig 3 nagy amerikai áramszolgáltatóval közösen arra kéri az ügyfeleit, segítsenek megtámogatni az állam energiarendszerét.

Aki hajlandó csatlakozni a virtuális erőmű rendszerhez (VPP), az a Tesla mobilapplikációjának legújabb frissítését letöltve már július 22. óta hozzáadhatja otthoni aksiját Kalifornia elektromos hálózatához. Az ügyfélnek lehetősége van beállítani egy minimum tartalékot is, ami alá a szoftver nem engedi meríteni a Powerwallt. Ezek után az aksi segít abban, hogy az állam elektromos rendszere stabil maradjon, és lehetőleg minél kevesebb fosszilis csúcserőművet kelljen bekapcsolni.

A rendszer működési elve papíron elég egyszerű. A szolgáltatók az időjárás-előrejelzések, a termelés és fogyasztás alakulása, illetve az előre látható természeti csapások monitorozásával pár órára előre jelzik, hogy szükségük lesz a virtuális hálózat támogatására. A Tesla informatikai rendszere az applikáción keresztül tájékoztatja a felhasználót, akinek semmi teendője nincs – innentől minden önműködő. Alap esetben az otthoni Powerwall a felesleges napenergiát spájzolja be, de ilyen riasztás után üzemmódot vált az eszköz, és teletölti az aksit. Amikor bekövetkezik az esemény – például megnő a fogyasztás, vagy kiesik egy erőmű – a hálózatba kapcsolt aksik elkezdik leadni a tárolt energiát. Ha vége az eseménynek, vagy elértük az általunk beállított és igényünk szerint folyamatosan változtatható minimumot, a rendszer lekapcsol, és a saját lakásunk rendelkezésére áll a tartalék. Természetesen a hálózatba visszatáplált energia beleszámít a szaldós elszámolásba, de a rendszer tagjaként külön díjazást nem kapunk szolgálatainkért.

A vállalat tájékoztatása szerint, aki csatlakozik a VPP-hez, az segít stabilizálni a hálózatot, amivel megelőzhetők az áramszünetek, csökkenti az áramtermelés CO2-kibocsátását, amikor áramot ad el krediteket kap a nettó elszámolásához, meg lesz neki egy ilyen jó érzése, hogy egy olyan közösség része, amelyik segíti az állam energiahálózatát – a jó érzés meg, ugye, megfizethetetlen.

A hálózat a tervek szerint akár 50 ezer felhasználó előtt is nyitva állhat. Ez azonban nyilván nem jelent 650 MWh kapacitást, hiszen mindenki be fog állítani egy minimumot, ami alá nem merülhet az aksija, de ha 300-400 MWh rendelkezésre áll, az sem elhanyagolható. A Powerwall 2 a gyári adatlap szerint 5 kW folyamatos terhelést visel el – ha ezt beszorozzuk 50 ezerrel, akkor 250 MW teljesítmény lesz elérhető a szolgáltatóknak a másodperc törtrésze alatt. Ez egy fél paksi blokkal egyenértékű.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.