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 „Imádom az elektromosított autókat” – ezzel a gondolattal indítja a szén-dioxid-kibocsátás elleni küzdelemről szóló cikkét Gill Pratt, a Toyota Motor Corporation vezető kutatója, a Toyota Research Institute vezérigazgatója, amelyben a villanyautók ellen, a hibridek mellett érvel. Teszi mindezt úgy, hogy közben nem rejti véka alá, hogy saját maga is Tesla-tulajdonos. Utóbbi információ birtokában talán nehéz hitelesnek tekinteni az érveit, mégis érdemes elgondolkozni azon, amit leírt. A Kaliforniában élő családapa elmondja, hogy közvetlenül tapasztalja az erdőtüzek hatását, látja a híradásokban az Európát jelenleg sújtó áradásokat, és már gyermekkorában rengeteget hallott az üvegházhatású gázokról édesapjától, aki a levegőszennyezés megelőzéséért dolgozott, így semmiképp sem tekinthető klímaváltozás-szkeptikusnak. Azt is megtudjuk, hogy a saját autói között egy Toyota Sienna hibrid és egy RAV4 PHEV mellett egy Tesla Model X is megtalálható, melyek mindegyikét szereti. Hivatalos: itt az új Tesla Model S és Model 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 Szakemberként mégis úgy véli, hogy nem az akkumulátoros elektromos autók jelentik a legjobb megoldást. Pratt úgy gondolja, hogy az akkumulátorgyártás drága, rengeteg természeti erőforrást használ fel, valamint jelentős mennyiségű üvegházhatásúgáz-kibocsátással jár, ezért pazarlás egyetlen autóba túlságosan nagy méretű akkumulátort beépíteni. Saját maga napi 30 mérföldet ingázik, amelyre felesleges egy 300 mérföldnél is nagyobb hatótávú elektromos autót használni. Való igaz, hogy időnként hosszabb útra is mennek a Teslával, de az idő nagyobbik részében az autó akkumulátorának 90%-át kihasználatlanul cipeli magával. Ezzel szemben a hibrid és plug-in hibrid járművek sokkal jobban kihasználják az akkumulátorukat. Tehát a korlátozottan rendelkezésre álló akkumulátorgyártási kapacitást okosabban is eloszthatnánk, ha nagy akkus villanyautók helyett „megfelelő méretű” akkumulátorral rendelkező elektromosított autók gyártásához használnánk fel. Ha egyetlen Tesla Model X helyett hat Toyota RAV4 PHEV készül azonos akkukapacitásból, akkor öttel több ember közlekedhet tisztán. Nem bírnak eleget gyártani a Toyota RAV4 PHEV-ből Pratt másik érve, hogy ami az átlagembernek megfelel, az nem a legjobb megoldás mindenki számára. Az emberek igényei eltérők és különböző körülmények között élnek. Vannak, akik megújuló forrásból termelt energiával tudják tölteni a villanyautójukat, de a világ más részein az áramtermelés szén-dioxid-kibocsátása magas, ami azt eredményezheti, hogy egy villanyautó használata a teljes élettartama alatt magasabb szén-dioxid-emisszióval jár, mint egy PHEV, vagy akár egy hibrid használata. Azaz hiába a legjobb opció egy villanyautó az átlagembernek, nem mindenki számára megoldás elektromos autóra váltani. Ezért Pratt (és a Toyota) véleménye szerint a kormányok hatalmas hibát követnek el azzal, hogy leszűkítik a támogatott járművek skáláját a villanyautókra. Ehelyett azt kellene támogatniuk, hogy a gyártók alacsony szén-dioxid-kibocsátással járó hajtásrendszerek széles választékát fejlesszék, hogy az autósok a számukra leginkább megfelelőt választhassák. Konnektoros hibrid lett a Toyota RAV4, ráadásul az egyik legjobb Miközben Pratt érvei kétségkívül érdemesek a megvitatásra, kutatók nemrégiben arra a következtetésre jutottak, hogy már egy ma gyártott elektromos autó teljes életciklusra vetített szén-dioxid-kibocsátása még Indiában is legalább 19%-kal alacsonyabb, mint egy hasonló kategóriájú hagyományos autóé, Európában és az Egyesült Államokban pedig legalább 60%-kal kisebb szennyezést jelentenek a villanyautók. Pratt másik elvárásának, mely szerint engedni kellene, hogy az autógyártók számos hajtásrendszert kínáljanak a vevőknek, épp a Toyota mond ellent azzal, hogy kínálatukban a világ jelentős részén egyelőre egyáltalán nem szerepel tisztán elektromos jármű, tehát egy Toyota-vásárlónak nem áll rendelkezésre a választás szabadsága. Nektek mi a véleményetek? Beigazolódott: Hazugság a villanyautók magasabb szennyezése 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!