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 Mi itt a villanyautósok szerkesztőségében néhány éve rendszeresen írtunk a gyér töltőhálózatot kritizáló cikkeket, az utóbbi időben azonban nagyon háttérbe szorult a téma. Pedig szó sincs arról, hogy a cégek megvesztegettek volna minket. Egyszerűen akkorát javult a töltőhálózat és nőtt az akkumulátorok kapacitása az elmúlt években, hogy mi, akik a hőskorban kezdtük a villanyautózást ma már bármilyen apró aggodalom és előzetes tervezés nélkül indulunk hosszabb utakra. Őszintén szólva annyira elhatalmasodott rajtunk ez a hozzáállás, hogy nem is értjük, de legalábbis nem tudunk őszintén együtt érezni, amikor zsörtölődik egy kezdő villanyautós bármilyen fórumon a töltők miatt. Olyan helyzet azonban nincs, ahonnan nem lehetne tovább fejlődni, ezért úgy döntöttünk, hogy összegyűjtjük és keményen, a cégek nevét sem véka alá rejtve leírjuk, hogy miben kellene még fejlődni ahhoz, hogy egy kezdőnek is kellemes élményt nyújtson az elektromobilitás. A lista biztosan nem teljes, mi ezeket tapasztaltuk a közelmúltban vagy ezeket éreztük nehézkesnek. Ha nektek vannak további, általunk nem észrevett gondjaitok, mindenképp írjátok meg hozzászólásban. Ide kattintva a Villanyautós tippek és kérdések Facebook csoportunkban szavazhattok is, hogy szerintetek melyik a legfontosabb probléma. Általános problémák Szolgáltatótól függetlenül, pontosabban ezek a többségnél létező gondok: Nincs tető a töltősziget felett A legtöbb helyszínen egyetlen oszlop van. Ha rossz vagy foglalt a töltő, akkor lehet máshová autózni. Már ha van még elég energia az akkuban. Nincs belföldi roaming Minden szolgáltató saját applikációjában regisztrálni kell, pedig ha valahol én életemben egyszer töltök, akkor komfortos lenne a megszokott appot használni, akár még felárral is. Egyelőre nem is látszik törekvés az együttműködésre. Akadálymentesítés teljes hiánya A töltőket gyakran ütközésgátlók védik és minimum fel vannak téve egy járdaszigetre. Ez indokolt, hogy ne koccolják le, viszont egy kerekesszékes villanyautós számára szinte lehetetlen az oszlopok használata, és a legtöbb helyen nincs személyzet sem, hogy segítséget kérjenek valakitől. Tolvajnak nézik a villanyautóst Szerződésünk van, ismerik a kártyaszámom, mégis sok cég kisebb-nagyobb összeget zárol töltésindításnál. Nem is a zárolt pénz fáj, hanem amennyire ez megnehezíti a töltésindítást, az idén bevezetett kétlépcsős azonosítás még rá is tett egy lapáttal. Néhány cég szerencsére már észrevette ezt a problémát és változtatott a gyakorlaton, de a többség még mindig zárol. Nincs plug & charge A Tesla 2012-ben megoldotta már, hogy a töltőoszlop megkapja az autó azonosítóját és levonják a töltési díjat a kártyámról, ezt közel egy évtized alatt sem sikerült lemásolni. Nincs bankkártya elfogadás Igazából értjük az okát, amíg átlagosan 0,8 töltés jut naponta egy oszlopra, és a magyar törvények szerint kötelező névre szóló számlát adni a töltésről, ez jelentősen megdrágítaná a töltést, de legalább kísérleti jelleggel elkezdhetné valamelyik szolgáltató. Ha azt tapasztalják, hogy a bankkártyás töltőnél a magasabb töltési díj ellenére sokkal több az ügyfél, akkor bizonyítottuk, hogy ez a jó irány, ha senki sem töltene az adott oszlopon a felár miatt kártyával, akkor bizonyítottuk, hogy maradhat a jelenlegi rendszer. A többségnél nincs RFID indítási lehetőség Ha a kocsiból kiszállva leejtem a mobilom, ott maradok áram nélkül. Kivétel a Mobiliti, valamint ha előrelátók voltunk és korábban betanítottuk a kártyát, akkor a TEA. a Nova Futura és az evDirect, illetve részben ide sorolható a MOL Plugee a shop nyitvatartási idejében fizethető csomagokkal, de utóbbinak jelentős felára van. Nincs havi gyűjtőszámla Egy rutinos villanyautós akkor tölt, amikor eleve parkol az autó és nem áll meg külön tölteni. Ennek mellékhatása a sok rövid töltés, néhány száz, esetleg pár ezer forintos tételekkel. Aki céges autóként elszámolja a töltést, ezzel az őrületbe kergeti a könyvelőjét. (Üdítő kivétel az E.ON és az evDirect havi, illetve a Mobiliti 15 napos gyűjtőszámlázása.) Kávézó, mosdó hiánya Az elektromos autó töltők jelentős részét – főképp eleinte – oda tették, ahol volt felesleges elektromos kapacitás, így dolgunk végezni maximum a trafóház mögé bújhatnánk el. Szerencsére az utóbbi időben már szaporodnak az olyan helyszínek, ahol bevásárlással, ebéddel, kávézással hasznosan tölthetjük a töltési időt, és mosdót is találunk. A MOL Plugee legtöbb töltőjénél kávézhatunk és mosdó is van MOL Plugee Nincs felfestés, táblázás A töltőoszlop mellett bárki szabályosan parkolhat. Ráadásul sokszor (autópályás lokációk) a kávézó bejáratához legközelebbi helyek ezek, ezért rendszeresen elparkolják. Az sem ritka, hogy a benzinkút alkalmazottai parkolnak a töltők előtt. A kuponok felhasználása nehézkes Az applikáció alapvetően rendben van, de a kedvezményes vásárláshoz kínált kuponok megjelenése esetleges, utólag nem lehet előhívni és a shop eladók gyakran szeretnék megtagadni ezek elfogadását, de legalábbis nem értik mit is akarunk velük. Nincs roaming Senkivel nincs roaming, még NEXT-e partnerekkel sem. (Csak a MOL külföldi saját töltőivel.) 13 szabad parkolóhely mellett a 2 töltőhelyen hagyományos autó parkol. Az autós nem hibás, hisz tábla nem tiltja a töltőoszlop előtti parkolást. Lidl – eCharge applikáció problémák megbízhatatlanul működik, a töltők sokszor nem láthatók a térképen az alkalmazásban, a regisztráció sokak számára lehetetlen (talán telefontól/Android verziótól függ), ha néhány hétig nem használok Lidl töltőt kiléptet, kényelmetlen újra begépelni a jelszót (ha egyáltalán emlékszem rá). csak nyitvatartási időben használható Amikor a bolt zár, kikapcsolják a töltőket. Értem, hogy a vásárlóknak szánják, de egy későbbi fizetős rendszerben megoldhatnák az éjszakai töltés utólagos levásárlását/kedvezményekre váltását, már csak azért is, hogy a kiépített töltőinfrastruktúra ne álljon ott kihasználatlanul, miközben a környékbeli társasházakban élők nem mernek még villanyautóra váltani otthoni töltés hiányában. teljesítmény-korlátozás fázis aszimmetria miatt Az AC töltők esetében bár rendelkezésre áll a 3×32 Amper tápellátás, ha egyfázisú autót csatlakoztatunk, az maximum 20 ampert kap, így 7,2 kW helyett csak 4,6 kW-tal tudunk tölteni. téves kikapcsolási idő Talán a koronavírus miatti kijárási korlátozás idejében telepített töltőkre jellemző leginkább, hogy 19:00 maradt a kikapcsolási időpont, akkor is, ha az üzletek azóta 21:00-kor zárnak. nincs roaming Az egri Lidl töltőinél a fotó készítése óta elkészült a felfestés, de a töltőoszlop 19:00 után már nem használható E.ON – drivE.ON applikáció problémák Ha ritkán használok E.ON töltőt, akkor az alkalmazás kiléptet, ilyenkor kényelmetlen újra begépelni a jelszót (ha egyáltalán emlékszem rá). Az alkalmazás a 11 kW-os töltőket is 22 kW-osnak jelzi, mivel hosszabb töltésnél percdíj is van, ezt nem csak az időnk, a pénztárcánk is bánhatja. lassú ügyfélszolgálat Az ügyfélszolgálat több hét alatt reagál egy az applikációban bejelentett töltőhibára. ZSE hálózattal összeakad a regisztráció Aki korábban már regisztrált a szlovák ZSE Drive szolgáltatónál, nem használhatja ugyanazt az email címet. Erre nem is hívják fel a figyelmet, az ember egyszerűen nem érti, miért nem tud bejelentkezni, csak akkor lesz gyanús, mikor szlovák nyelvű email érkezik, ha kínomban az elfelejtett jelszó opcióval próbálkozom. nappali/éjszakai töltés árazás nem egyértelmű Az éjszakai tarifa bevezetése szuper ötlet, de nem egyértelmű, hogy ilyenkor a töltés indítási és/vagy leállítás időpontja számít, esetleg idősávokon átívelő töltésnél mindkét árazás megjelenik egy töltésen belül? nincs roaming Még anyacégen belül sem működik, azaz a külföldi E.On által üzemeltetett töltőket sem tudjuk a magyar alkalmazással használni. Július 31-én bejelentettem az applikációban, hogy nem működik az oszlop. Augusztus 18-án kaptam választ, megköszönték, ki fogják vizsgálni. Mobiliti (e-Mobi) perc alapú árazás Induláskor teljesen indokolt volt, hiszen a gyér töltőhálózatnál nagyon fontos volt, hogy az autósok a lehető legrövidebb ideig foglalják a töltőket. Ma azonban már időszerű lenne a korrektebb kWh alapú elszámolásra váltani. eltérő töltési teljesítmény azonos áron Nincs különbség a 110-125 ampert kiszolgálni képes DC töltők árazása között, így nem csak az autóm töltési képességeitől vagy a töltési tartománytól függ a végső ár, hanem attól is, hogy épp melyik töltőjüknél állok meg. A kWh alapú elszámolás ezt is megoldaná, elég büntetés, ha egy lassú töltőnél tovább tart a töltés, nem szeretnénk még többet is fizetni érte. nem üzembiztos töltők Leginkább a DBT töltőkre jellemző, hogy nem lehet számítani rájuk, nagyon gyakran meghibásodnak belföldi roaming hiánya Magasan vezetnek roaming megoldások tekintetében a hazai szolgáltatók között, de a belföldi roamingban lenne még hová fejlődni. Ionity gyakori meghibásodás Nagyon gyakran hibás 1-2 oszlop a négyből, sokszor ez csökkentett teljesítményt, máskor nem működő oszlopot jelent. Szerencsére 2-4 oszlop található egy helyszínen, így van esély átállni a másikhoz, ha épp nem foglalt. 27.000 forintos zárolás és magas töltési díj Nem értjük, hogy miért jobb nekik, ha roaming szolgáltatóval használjuk a saját alkalmazás helyett, de a brutálisan magas zárolt összeg erre ösztönöz. has.to.be GmBH 27.000 forintos zárolás Nem értjük, hogy miért jobb nekik, ha roaming szolgáltatóval használjuk, a saját applikáció helyett, de a minden töltésnél zárolt 27.000 Ft erre ösztönöz. ELMŰ-ÉMÁSZ – eCharge nehézkes töltés indítás Gyakori, hogy több nekifutásra sikerül megkezdeni a töltést. Talán a bankoknál idén bevezetett kötelező kétlépcsős azonosítás és a 3000 Ft-os zárolás ennek oka. Az ingyenes töltők esetén megmaradt a szerződéssel történő töltésindítás, ami leginkább az új ügyfelek számára zavaró, akik már a fizetős korszakban regisztráltak, megadták a bankkártya-számukat, így az ingyenes töltőknél nem értik, miért nem indul el a töltés. nincs roaming Az anyacég egyes külföldi töltőit legalább tudjuk használni. A töltőnyílás fedelét záró rugó elfáradt, esőben nem szerencsés, hogy védtelen az aljzat Penny Market – Polyfazer megbízhatatlan töltőoszlopok A töltőberendezések nem igazán üzembiztosak, ráadásul az applikáció a nem működő töltőket is működőként jelzi. energia mérési hiba Az applikációban az energia mérése egyes oszlopok esetén hibás. Amíg ingyenes a töltés ez nem katasztrófa, de a fizetős rendszerben fájni fog, ha nem sikerül megoldani. nincs roaming Optimum Way – BookMyCharging applikációs nehézségek A foglalási rendszer feleslegesen bonyolítja a töltést. Előre be kell állítanom, a maximális töltési időt, ami hozzáadódik a lefoglalt időszelethez. Ha ezt elfelejtettem magasra emelni, akkor 30 perc után leáll a töltésem akkor is, ha senki sem jön utánam. Nem láthatók egyszerre az AC és DC töltők, át kell kapcsolni a szűrési feltételeket. Többféle árazásból választhatunk az alkalmazásban, külön az AC és DC töltőkre. Ez tulajdonképpen értünk van, de lehetne annyira gáláns a cég, hogy azt kell kifizetnem, amely a legkedvezőbb töltési díjat biztosítja számomra, ne nekem kelljen számolgatni minden töltésindítás előtt. Enel X töltők szigorú indítás-csatlakoztatás sorrendje A legtöbb töltőnél mindegy, hogy előbb csatlakoztatjuk a töltőkábelt és utána ügyködünk az alkalmazásban, vagy fordítva. Az Enel X gyártmányú töltőknél csak akkor indul el a töltés, ha a csatlakoztatás előtt indítjuk az applikációból a töltést. Ez hiába van feltüntetve az oszlopon, a felhasználó néhány sikeres töltés után már nem pazarol időt az olvasásra. nincs roaming Nova Futura Zrt nincs meg a feltüntetett teljesítmény Egyes 50 kW-os teljesítményűnek ígért DC töltők csak 35-40 kW-tal képesek tölteni. nincs applikáció Viszont bármilyen RFID kártya betanítható az első töltésnél, így a későbbiekben villámgyors a töltésindítás. nincs roaming TEA. applikáció nem jelzi az offline töltők használati módját Ha egy töltő elveszti a hálózati kapcsolatot, akkor a töltés az applikációval nem indítható. Ilyenkor a töltő az rajta lévő gombokkal használható (ez követendő példa lenne a többi szolgáltató számára is), tehát nem maradunk áram nélkül, de az applikáció ezt nem említi.az oszlop kezelőszerveivel ingyenesen elindítható. nincs roaming EV-Direct Egyetlen oszlopból áll a „hálózat” nincs roaming Shell Recharge Mobiliti töltőktől eltérő árazás Alapvetően szerencsés, hogy nem kell plusz egy alkalmazás, de ha már a mobiliti applikációt kell használnunk szerencsésebb lenne, ha a töltési díj azonos lenne, vonatkoznának a Shell töltőire a díjcsomagok, kedvezmények Tesla Supercharger túlterheltség Amíg a töltők használata minden teslás számára ingyenes, addig olyanok is ott sorakoznak az ingyen áramért, akiknek nem feltétlen a mielőbbi továbbjutásuk miatt van szükségük a töltésre. Ezzel hátráltatják a tényleg úton lévőket, akiknek ez a hálózat épült. Nektek mi a véleményetek? Milyen területen szorul még fejlesztésre a hazai töltőhálózat? Javaslataitokat írjátok meg hozzászólásban. 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!