A héten megrendezett befektetői napon a General Motors bejelentette vadonatúj vezetői asszisztensrendszerét, amely a következő lépést képviseli a vállalat zéró baleset, zéró emisszió, és zéró közlekedési dugó célkitűzések megvalósítása felé vezető útján. A teljes mértékben házon belül fejlesztett úgynevezett Ultra Cruise szoftveregyüttessel a GM valódi, kéz nélküli vezetéstámogatást kínál a közlekedési szcenáriók 95%-ában, beleértve a városi utcákat, a magánutakat, aszfaltozott vidéki utakat, továbbá az autópályákat is. Fontos megjegyezni, hogy a SAE besorolása szerint a rendszer 2-es szintű, ami azt jelenti, hogy habár fejlettségét tekintve közelít a 3-as szint felé, továbbra is a sofőr kezében van az irányítás, ezért folyamatosan figyelni szükséges az asszisztensrendszer működését. Hogy ez valóban megtörténik-e, azt a belső kamerarendszer ellenőrzi. Ezek az önvezetés szintjei 2023-as megjelenésekor az Ultra Cruise mintegy 2 millió mérföldnyi utat fog ismerni az Egyesült Államokban és Kanadában, amely idővel több mint 3,4 millió mérföldre nőhet. Hogy pontosan mely modellben debütál a technológia, azt egyelőre nem árulta el a vállalat, de kiemelte, hogy a rendszer nem a cégcsoport Super Cruise vezetéstámogató rendszerét váltja, hanem amellett fog létezni. Míg a Super Cruise a mainstream modellek vezetői asszisztense lesz, addig az Ultra Cruise-t a prémium kategóriának tartja fent. Az Ultra Cruise és a Super Cruise között egyébként lényeges különbség, hogy utóbbi csak autópályás támogatásra alkalmas mintegy 200.000 mérföldnyi feltérképezett útszakasszal, és városi területeken nem tudja segíteni a sofőrt. Mindenre azért az új rendszer sem lesz képes, a közlekedési szcenáriók fennmaradó 5%-ába tartozik például a körforgalom, amely esetenként túlságosan bonyolult lehet egy Level 2-es asszisztens számára. Az Ultra Cruise működtetésében és a jármű környezetének 360°-os figyelésében kamerák, radar, és LiDAR egyaránt részt vesznek. Az SBD autóipari tanácsadó cég szerint ez a hardveres felszereltség a legnagyobb előnye a Tesla Full Self-Driving (FSD) rendszeréhez képest, hiszen így rossz látási körülmények között is megbízható tud lenni az asszisztens. Forrás: SBD Az intelligens diagnosztika folyamatosan keresi azokat a szituációkat, amelyekben a mesterséges intelligenciának fejlődnie kell, és az ezzel kapcsolatos adatokat elküldi a GM-nek, akik kidolgozzák a megfelelő frissítést. Ezt aztán over-the-air módon megkapja a jármű, így nem csak naprakész maradhat, de újabb funkciókkal is bővülhet a tudása. Az Ultra Cruise kulcseleme egy vadonatúj HMI (Human Machine Interface) az Ultra Cruise Dynamic Display formájában, amelyen keresztül a rendszer információkat közöl a sofőr számára, és jelzi, mikor kell átvennie a kormányt. Ennek elhelyezése valahol a sofőr szemmagasságában lesz, garantálva az útra irányított figyelmet, de a fontosabb információk a középkonzolon is láthatók lesznek. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!