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
auto
2024. 10. 14. hétfő
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

A héten megrendezett befektetői napon a General Motors bejelentette vadonatúj vezetői asszisztensrendszerét, amely a következő lépést képviseli a vállalat zéró baleset, zéró emisszió, és zéró közlekedési dugó célkitűzések megvalósítása felé vezető útján. A teljes mértékben házon belül fejlesztett úgynevezett Ultra Cruise szoftveregyüttessel a GM valódi, kéz nélküli vezetéstámogatást kínál a közlekedési szcenáriók 95%-ában, beleértve a városi utcákat, a magánutakat, aszfaltozott vidéki utakat, továbbá az autópályákat is.

Fontos megjegyezni, hogy a SAE besorolása szerint a rendszer 2-es szintű, ami azt jelenti, hogy habár fejlettségét tekintve közelít a 3-as szint felé, továbbra is a sofőr kezében van az irányítás, ezért folyamatosan figyelni szükséges az asszisztensrendszer működését. Hogy ez valóban megtörténik-e, azt a belső kamerarendszer ellenőrzi.

Ezek az önvezetés szintjei

2023-as megjelenésekor az Ultra Cruise mintegy 2 millió mérföldnyi utat fog ismerni az Egyesült Államokban és Kanadában, amely idővel több mint 3,4 millió mérföldre nőhet. Hogy pontosan mely modellben debütál a technológia, azt egyelőre nem árulta el a vállalat, de kiemelte, hogy a rendszer nem a cégcsoport Super Cruise vezetéstámogató rendszerét váltja, hanem amellett fog létezni. Míg a Super Cruise a mainstream modellek vezetői asszisztense lesz, addig az Ultra Cruise-t a prémium kategóriának tartja fent.

Az Ultra Cruise és a Super Cruise között egyébként lényeges különbség, hogy utóbbi csak autópályás támogatásra alkalmas mintegy 200.000 mérföldnyi feltérképezett útszakasszal, és városi területeken nem tudja segíteni a sofőrt. Mindenre azért az új rendszer sem lesz képes, a közlekedési szcenáriók fennmaradó 5%-ába tartozik például a körforgalom, amely esetenként túlságosan bonyolult lehet egy Level 2-es asszisztens számára.

Az Ultra Cruise működtetésében és a jármű környezetének 360°-os figyelésében kamerák, radar, és LiDAR egyaránt részt vesznek. Az SBD autóipari tanácsadó cég szerint ez a hardveres felszereltség a legnagyobb előnye a Tesla Full Self-Driving (FSD) rendszeréhez képest, hiszen így rossz látási körülmények között is megbízható tud lenni az asszisztens.

Forrás: SBD

Az intelligens diagnosztika folyamatosan keresi azokat a szituációkat, amelyekben a mesterséges intelligenciának fejlődnie kell, és az ezzel kapcsolatos adatokat elküldi a GM-nek, akik kidolgozzák a megfelelő frissítést. Ezt aztán over-the-air módon megkapja a jármű, így nem csak naprakész maradhat, de újabb funkciókkal is bővülhet a tudása.

Az Ultra Cruise kulcseleme egy vadonatúj HMI (Human Machine Interface) az Ultra Cruise Dynamic Display formájában, amelyen keresztül a rendszer információkat közöl a sofőr számára, és jelzi, mikor kell átvennie a kormányt. Ennek elhelyezése valahol a sofőr szemmagasságában lesz, garantálva az útra irányított figyelmet, de a fontosabb információk a középkonzolon is láthatók lesznek.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.