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
auto

Románia megelőzte Magyarországot villanyautó eladásban

elektromos autó
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

Magyarország a zöld rendszám 2016-os bevezetésétől élen járt a Kelet-Európai országok között az elektromos autó eladásokban, 2021-ben azonban Románia nagyot lépett előre és megelőzte hazánkat.

Az új autók piaca Romániában is zsugorodott. Tavaly 121.208 autót értékesítettek, amely körülbelül 4%-os csökkenés az előző évi 126.351 darabot követően. Az elektromos autók tekintetében azonban jelentős volt a növekedés.

Romániában 2019-ben 1506 tisztán elektromos autót adtak el és 2020-ban is mindössze 2846 példány talált gazdára, 2021-ben azonban több mint kétszeresére, 6338 darabra nőttek a tisztán elektromos eladások, amely a magyarral gyakorlatilag megegyező méretű, 120.000 darabos újautó-piacon 5%-os részesedést jelent, szemben a magyar 3,5%-os aránnyal.

Az elektromos autók 5%-os részesedése mellett szinte változatlanul 65%-ot hasítottak a tortából a benzinesek, a dízelek népszerűsége pedig ahogy egész Európában, Romániában is rohamosan csökken, a 2020-as 27% helyett tavaly csak a piac 19%-át birtokolták.

A villanyautók duplázása egyértelműen a Dacia Spring megjelenésének köszönhető, ugyanis az eladások közel felét, 3068 darabot zsebelt be sikeresen a Renault által a Romániában ismert márkanéven Európába hozott kínai villanyautó. Az elektromos autók piacán a márkák versenyében a Dacia után második a Volkswagen lett (985 db), harmadik a Hyundai (448 db), negyedik a Renault (347 db), ötödik a Tesla (223 db), majd a Škoda, a Peugeot, a BMW, a Mercedes-Benz és a Mini következik.

A Dacia Spring szereplése hajtáslánctól függetlenül is megdöbbentően erős, ugyanis az 5. legsikeresebb modell lett az országban úgy, hogy a forgalmazás gyakorlatilag csak az utolsó negyedévben kezdődött meg. A Dacia hazai népszerűsége egyébként is elképesztő, Romániában az első 5 legnépszerűbb modell közül négyet a Dacia adott, a dobogóra a Logan, a Duster és a Sandero állhatott fel.

A Dacia Spring letarolta a román autópiacot

A használt autók importját tekintve Romániában 2021-ben közel 400.000 autót regisztráltak, melyek közül 9800 volt tisztán elektromos, amely mindössze 2,5%-os részesedést jelent, így a használt elektromos autók behozatalának arányát tekintve Magyarország végzett előrébb, nálunk 4667 használt elektromos autó kapott zöld rendszámot ami a teljes 132.205 darabos használt személyautó importnak körülbelül 3,5%-a.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.