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
auto
2024. 07. 27. szombat

Nem jött ki a matek, a francia város lemondta a hidrogénes buszokat

2019-ben a franciaországi Montpellier városa és az EDF egy közös hidrogénes projektbe kezdett, amely magában foglalta egy 2,8 MW-os naperőmű és egy 2 MW-os elektrolizáló megépítését, 51 üzemanyagcellás busz beszerzését és a „tankolásukhoz” szükséges hidrogéninfrastruktúra kiépítését. A „Montpellier Horizon Hydrogen” ezzel az ország egyik legnagyobb hidrogénes mobilitási programjává lépett elő. A tömegközlekedés fenntarthatóbbá tételét szolgáló 29 millió eurós beruházáshoz az Európai Unió és a francia állam összesen 18 millió eurós támogatást biztosított. Az első 21 busz beszerzését 2023-ra irányozták elő, a maradék 30 pedig két évvel később állt volna szolgálatba.

Kép: SARTA

Montpellier vezetői azonban elkezdtek osztani-szorozni, majd azt mondták: mehh…

Michaël Delafosse, a Montpellier Méditerranée Métropole (a város térségét magába foglaló önkormányzati társulás) elnöke a múlt héten úgy döntött, hogy a buszokra leadott rendelést az irreálisan magas költségek miatt visszamondják.

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

Az üzemanyagcellás buszok ára 150 – 200 ezer euróval magasabb az elektromos buszokénál, ami a támogatások miatt nem jelentene problémát, de az üzemeltetésüket már saját zsebből kellene finanszírozniuk, és ezen a ponton vérzik el a hidrogén. Az üzemanyagcellás buszok működtetése évi 3 millió eurót emésztene fel, míg az elektromos buszoké csak 500 ezer euróba kerül, ami hatszoros különbség. Másképp nézve a hidrogénes buszok üzemeltetése kilométerenként 0,95 euró, szemben az elektromos buszok 0,15 eurós költségével.

A különbség abból adódik, hogy az áramot, amelyet egy elektromos jármű közvetlenül is fel tudna használni, át kell alakítani hidrogénné, majd ismét árammá, ami 50% körüli veszteséggel jár. Emellett még egy meglehetősen drága hidrogéninfrastruktúrát is ki kell építeni és fenn kell tartani – márpedig a hidrogén tárolás és szállítása se nem egyszerű, se nem olcsó.

Az önkormányzat idővel szeretné ingyenessé tenni a tömegközlekedést a helyi lakosok számára, ehhez pedig fontos lenne minél alacsonyabban tartani a működési költségeket. Jelenleg annak lehetőségét vizsgálják, hogyan lehetne a projektet úgy átalakítani, hogy ne essenek el a támogatásoktól, de egyúttal megfizethető is maradjon a későbbi üzemeltetés. Delafosse nyilatkozatában nem zárkózott el a hidrogénes buszok későbbi használatától, de ehhez előbb radikálisan olcsóbbá kellene válniuk.

A hidrogénről további, sokkal bővebb információk találhatóak az alábbi oldalunkon.

Hidrogén

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1qdW4tMTMwMHg2MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1qdW4tMTMwMHg2MDAtMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.