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
auto
2024. 04. 27. szombat

A következő években is folytatja az együttműködést a Renault Group, a Nissan Motor Co., Ltd. és a Mitsubishi Motors Corporation, és ma egy közös sajtókonferencián meg is osztottak néhány részletet arról, milyen projekteken fogják megosztani a munkát. A 2030-ig szóló roadmap fókuszában az elektromos járművek és az intelligens, összekapcsolt mobilitás állnak.

„A világ autóipari vezetői között a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség egy bevált, egyedi modell. 22 éve építünk saját kultúránkra és erősségeinkre közös hasznunk érdekében” – mondta Jean-Dominique Senard, a Szövetség elnöke. „A Szövetség ma begyorsít, hogy vezesse a mobilitás forradalmát, és több értéket biztosítson ügyfeleinknek, munkatársainknak, részvényeseinknek és valamennyi érdekelt félnek. A három tagvállalat közös ütemtervet dolgozott ki 2030-ig, megosztva a jövőbeli villamosítási és összekapcsolhatósági projektekbe való beruházásokat. Hatalmas beruházásokról van szó, amelyeket a három vállalat közül egyik sem tudna egyedül megvalósítani. Együtt kezdeményezünk változást egy új és globálisan fenntartható jövőért; a Szövetség 2050-re szén-dioxid-semlegessé válik.

Az újdonságok egyike, hogy a három autógyártó felerősíti a közös padlólemezek használatát, a jelenlegi 60%-ról 2026-ra 80%-ra növelik ennek arányát az összesen 90 autómodellnél. A platformmegosztásból természetesen az elektromos autók sem maradnak ki. A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a Szövetség összesen 23 milliárd eurót fordít elektrifikációra a következő öt év alatt, amelynek eredményeképpen 2030-ig 35 új tisztán elektromos modell kerülhet piacra. Ezen modelleknek a 90%-a öt közös padlólemezre épül, amelyekkel a vállalatok lefedik a legnagyobb régiókat és a legfontosabb piacokat. Az öt közös platform:

  • CMF-AEV, amelyet a Szövetség a világ legmegfizethetőbb padlólemezeként emleget, erre épül a Dacia Spring;
  • KEI-EV, ami az ultrakompakt (japán kei) autók alapját adja;
  • LCV-EV platformcsalád a Renault Kangoo-hoz és a Nissan Townstarhoz hasonló kisteherautókhoz;
  • CMF-EV globális, rugalmas elektromosautó-padlólemez, amire a Nissan Ariya és a Renault Mégane E-Tech Electric is épül. 2030-ra több mint 15 modellt húz rá erre az architektúrára a Szövetség, ami mintegy 1,5 millió villanyautót jelent évente.
  • CMF-BEV, azaz „a legversenyképesebb kompakt villanyautó-platform a világon”, amely 2024-ben kerül piacra. Ez a vadonatúj padlólemez maximum 400 km-es hatótávot ad az autóinak, miközben a jelenlegi Renault Zoéhoz képest 33%-kal csökkenti a költségeket és több mint 10%-kal az energiafogyasztást. Ez a platform kerül például a Renault R5 alá, és évi mintegy 250 ezer darabot gyártanak belőle a Renault, Nissan, és Alpine márkák számára.

A CMF-BEV-hez kapcsolódik a sajtótájékoztató egyik legfontosabb bejelentése, miszerint érkezik egy új kompakt villanyautó, amely a Nissan Micra modellt fogja lecserélni az európai piacokon, és a Renault R5 testvérmodelljeként jelenik meg. Ez lesz a Nissan belépő szintű modellje, azaz várhatóan a legolcsóbb elektromos autó a kínálatában, de a hivatalos árra egyelőre várnunk kell. Mivel a Micra-utód a CMF-BEV padlólemezre épül majd, 2024-nél előbb nem kerül sor a forgalmazására. Az újdonságot a Nissan tervezi, de a Renault mérnökei dolgoznak rajta, és a Renault ElectriCity gyártóközpontjában fogják összeszerelni Észak-Franciaországban. Az alábbi rövid videó egész jól meg is mutatja nekünk az autót.

Ez lesz a Nissan Micra utódja, Forrás: Nissan

A Nissannak, Renault-nak, és a Mitsubishinek az akkumulátorstratégiája is közös, terveik szerint 2026-ra 50%-kal, 2028-ra pedig 65%-kal csökkenteni fogják az akkumulátorokkal járó költségeket. 2030-ra összesen 220 GWh-nyi akkumulátorgyártási kapacitást építenek ki a partnerek. Szóba került a szilárdtest-akkumulátor is: a Szövetség célja, hogy 2028 közepén tömeggyártásba vigye a technológiát.

A közös digitális platformok és elektronikák a továbbfejlesztett vezetéstámogató rendszerek és önvezetés közös fejlesztését is segítik. A Szövetség úgy számol, hogy 2026-ra több mint 10 millió olyan autó lesz az utakon, amelyben ezek a rendszerek dolgoznak. Jelenleg 3 millió jármű használja a Szövetség Cloud rendszerét folyamatos adatcserére, 2026-ra ezt 25 millióra növelnék a gyártók. Továbbá ők lesznek az első globális, tömeggyártást végző autógyártók, melyek bevezetik a Google ökoszisztémát az autóikban.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.