5,5 milliárd dolláros nyereséggel zárta a Tesla az előző évet

Azt már január másodika óta tudjuk, hogy 2021 negyedik negyedévében a Tesla több mint 308 ezer autó adott el, és valószínűsíthetően szép nyereséget is termelt. Most kijöttek a pontos értékesítési és pénzügyi számok.

Hamarosan külön írással jelentkezünk a vállalat szokásos konferencia hívásán megosztásra kerülő információkkal.

Rekordok éve

A végleges adatok szerint, a Tesla 2021-ben 936.222 autót adott el, így 87%-os növekedést tudott felmutatni. A húzó termékeke a Model 3 és Y voltak – utóbbi Amerikában és Kínában már meg is előzte a szedán testvér eladásait. A Model S és X gyártása csak jelentős késéssel és meglehetősen lassan indult az év közepén – az idei év kérdése lesz, hogy visszatérnek-e a korábbi 100 ezres eladások a testvérekből.

A vállalat energiatermeléssel és tárolással foglalkozó üzletága kezd végre értékelhető eredményt felmutatni, de még messze vagyunk attól, hogy az autós biznisz fejére nőjön. Tavaly 345 MW napelemet telepítettek Észak-Amerikában, és közel 4 GWh akkumulátort szállítottak ki globálisan. Utóbbiban idén lehet majd jelentős előrelépés, mivel a Megapack termékcsalád átáll az olcsóbb és egyszerűbben gyártható LFP cellák használatára.

A Tesla tavaly sem állt le hálózatának bővítésével. Most már 655 bolt és szerviz van a világon - nekünk ebből a tavaly májusban nyílt budapesti a legfontosabb. Az autós, házhoz érkező mobil szerviz hálózat idehaza még nem indult el, de a flottában már 1281 autó van. A Superchargerek telepítése sem állt meg, most már 3476 helyszínen 31.498 töltőoszlop várja a márka autóit - a töltőhálózat gyakorlatilag három év alatt megduplázódott.

Dől a lé

Ahogyan az várható volt a Tesla negyedik negyedéves pénzügyi eredményei minden korábbi rekordot megdöntöttek, a cég 2,32 milliárd dollár nyereséggel zárta az időszakot. Az eredményt csökkentette, hogy egyszeri kiadásként 340 millió dollár adót kellett befizetniük az Elon Musknak járó részvények után.

Éves szinten talán még szembetűnőbb a növekedés. Míg 2020 volt az első év amit nyereséggel zártak, a profit egy év alatt 721 millióról 5,52 milliárd dollárra nőtt. A döntő lökést a Model 3 pár évvel ezelőtti sikeres felfuttatása, illetve a Model Y idő előtti és probléma mentes startja jelentette. Nincs ebben semmi csoda, csak bebizonyosodott, hogy a méretgazdaságosság egy valós tényező, és mégsem igaz a tétel, hogy minél több autót gyárt a Tesla annál nagyobb veszteséget termel. Az elmúlt két évben a Tesla több nyereséget realizált, mint amennyi veszteséget a Model S megjelenése óta elkönyvelni kényszerült. Ha pedig eltekintünk a részvényekkel fizetett dolgozói kompenzáció technikai tételétől, akkor a non-GAAP nyereség csak tavaly 7,64 milliárdra rúgott.

A vállalat az elmúlt években folyamatosan fizette vissza adósságait, és most már csak mindössze 1,4 milliárdos hitelállománnyal rendelkezik. Ehhez képest készpénzállománya 17,6 milliárd dollárra nőtt, az üzletmenet pedig a tavalyi év utolsó negyedévében 2,8 milliárd szabad készpénzáramot termelt.

Bár alapvetően nem gazdasági oldal vagyunk, szeretném megjegyezni, hogy a  fenti írás NEM befektetési tanácsadás! Mindenki a saját felelősségére játsszon a pénzével. Rendszeres olvasóink tudják, de az újak kedvéért azt is megemlíteném, hogy jómagam is rendelkezem Tesla részvényekkel – csak hogy mindenki tisztában legyen az esetleges elfogultságokkal is.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.