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
auto
2024. 04. 20. szombat

Január 28-án, most pénteken a szaúd-arábiai futammal kezdetét veszi az ABB FIA Formula E elektromos versenysorozat nyolcadik szezonja, mely az utolsó azelőtt, hogy bevezetik a könnyebb és gyorsabb Gen3 versenyautókat 2023-ban. A továbbfejlesztett technológiától sokan várják azt, hogy új lendületet hoz a bajnokságba, de akik idáig követték a Formula E eseményeket, pontosan tudják, hogy az ötödik évad óta használatban lévő versenygépekkel is lehet őrülten száguldozni vagy épp hatalmasat bukni. És bár a versenysorozatnak vannak hibái, a kiszámíthatóság biztosan nem tartozik a gyengeségei közé.

Hogy mindenki kellően rá tudjon hangolódni a közelgő izgalmakra, a szervezők a londoni Uncommon kreatív stúdió segítségével készítettek egy ütős kedvcsinálót, amellyel a versenysorozatra jellemző drámát, és a pilóták közötti intenzív rivalizálást bújtatják akciófilmes köntösbe. A No Turning Back kampány részeként készült kisfilmben látható autóverseny jeleneteket Unreal motorral hajtott CGI programmal hozták létre, de kicsit sem állnak messze a valóságtól, hiszen hasonló balesetnek lehettünk szemtanúi az előző szezon szaúd-arábiai futamán.

A két nap múlva induló évad hoz egy újdonságot is magával, mégpedig a knockout típusú kvalifikációt. A 22 pilótát két 11 fős csoportra osztják, mindkét csoport versenyzőinek 12 perce lesz, hogy 220 kW rendelkezésre álló teljesítmény mellett felállítsák a legjobb köridőt. A 4-4 leggyorsabb pilóta ezt követően negyeddöntőben, elődöntőben, és végül a döntőben küzd meg egymással kieséses futamokban a rajtpozíciókért. Ezekben az 1 vs. 1 összecsapásokban már 250 kW-hoz férhetnek hozzá a pilóták.

Idén az Audi és a BMW már nem vesz részt a Formula E-ben, a Mercedes számára pedig ez lesz az utolsó szezon, a német prémium autógyártók közül tehát egyedül a Porsche várja meg a Gen3 versenyautók érkezését. A Porschéhez kötődik egyébként az évad másik nagy újdonsága, mégpedig a versenysorozat eddigi legerősebb biztonsági autója.

Íme a Formula E eddigi legdurvább biztonsági autója

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.