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
auto
2024. 04. 24. szerda

A Tesla tegnapi pénzügyi jelentése után Elon Musk beszélt az ilyenkor szokásos telekonferencián az új gyárak készültségéről is.

Jól tippeltünk.

Kerül amibe kerül

A Tesla vezérkara tegnap éjjel megerősítette, hogy mindkét új gyárukban beindult a próbagyártás már az előző év végén, és gyakorlatilag mindkét helyszínen csak a végső engedélyekre várnak.

Austinban a Model Y gyártása egy darab első, valamint egy darab hátsó présöntvénnyel, az új strukturális akkupakkal és a 4680-as cellákkal indul. A cellákat és akkupakkokat egyelőre a fremonti Kato Roadon található üzem állítja elő, és az új texasi autógyárban kerülnek beszerelésre, azonban jól halad a giga Texas cellagyártó sorának építése is. Az új austini Model Y gyakorlatilag gyártásra készen áll, a hajtásláncért felelős igazgató, Drew Baglino elmondta, hogy ő már két napja egy ilyen autóval jár. Egyetlen dolog hiányzik, még várnak a hatóságok jóváhagyására, hiszen az új üzemben, új technológiával készült kocsikat be kellett vizsgáltatniuk. Azt is elmondták, hogy folyamatosan dolgoznak az új cellák minél jobb kihozatali rátáján és olcsóbb gyártásán, de a 4680-asok idén nem lesznek a gyártás korlátjai.

Még ebben a negyedévben megkezdődnek a kiszállítások Austinban.

Berlinben hasonló, de némileg mégis más a helyzet. Itt is első-hátsó présöntvényt használnak, de, ahogy azt már korábban megírtuk, egyelőre a 2170-es LG cellákkal indul a gyártás. A német gyár még mindig a hatóságok végső engedélyére vár – Elon Musk a napokban osztotta meg, hogy február közepén Berlinbe látogat. Konkrét időpontot Berlinre nem mertek mondani, de a cég belső levelezése alapján itt is az a cél, hogy március végéig megkezdjék a kiszállításokat.

A cég pénzügyi igazgatója a telekonferencián ismét figyelmeztetett rá, hogy mivel két gyárat indítanak el, és eleinte alacsony lesz a termelés üteme, a könyvelésben hatásuk lesz ezeknek a cég haszonkulcsára. Azt is nyilvánvalóvá tette azonban, hogy ez egy szükséges rossz, nem akarják húzni az indulást, mivel készen akarnak állni ara, hogy ha rendeződik az ellátási láncok problémája, azonnal emelni tudják a gyártási tempót. A 4680-as cellákon egyébként több beszállítójuk is dolgozik, és a saját gyáraikon kívül ők is szállítanak majd nekik. Az LFP aksik azonban maradnak a jelenlegi formájukban, mivel a hengeres kialakítás nem előnyös nekik.

A Tesla egyébként tisztában van azzal is, hogy minden részletet drónokkal követ és elemez az internet, és párszor jót is mosolyogtak azon, hogy, ha akarnák se nagyon tudnák titkolni a készültségi szintet.

Még idén új gyárakról hallunk majd

Musk a telekonferencián beszélt arról is, hogy folyamatosan keresik következő gyáraik helyszíneit, és ha minden jól megy, még idén év végén le tudják rántani a leplet a következő üzemekről.

2022-ben a Tesla is azzal számol, hogy folytatódik az ellátási láncok problémája, de remélik, hogy év végére rendeződik a helyzet. Musk elmondta, hogy nagyon sok beszállító dolgozik a chipgyártó kapacitás növelésén és ez a munka még idén eredményt hoz. Tavaly a legegyszerűbb, legprimitívebb chipekkel volt a legtöbb bajuk, például volt időszak amikor alig tudtak üléseket gyártani, mert nem volt azokból a vezérlőkből, amik ezeket mozgatják.

A cég azt is megosztotta, hogy bár nagy vonalakban továbbra is évi 50% növekedés a cél, idén kényelmesen meglesz ez a szám. Számításaik szerint, ha nincs hiány az alkatrészekből, akkor Fremont és Sanghaj együttesen képes  elérni ezt a mennyiséget, és akkor még Austinból és Berlinből egy darab autóval nem számoltunk.

Ezzel a Tesla gyakorlatilag elismerte, hogy minimum 1,5 millió autó az ide terv.

Idén megindulhat a Megapack és Powerwall termékek gyártásának felfuttatása is. A vállalat megismételte, hogy a chiphiány miatt tavaly visszafogták az energiatárolók gyártását, mivel az elektronikai alkatrészek egy része közös az autókkal, és inkább utóbbiakat részesítették előnyben. Ha idén rendeződik a helyzet, akkor ez változni fog. Emellett megerősítették, hogy épül a kaliforniai Megapack gyár, és azt is elmondták hogy előbb-utóbb mind a fogyasztói, mind az ipari energiatároló termékeik vas, vagy mangán alapú kémiára váltanak majd. Ha nem lesznek fennakadások, akár két-háromszoros növekedés is várható az akkus energiatárolók gyártásában – ez tavaly közel 4 GWh volt.

5,5 milliárd dolláros nyereséggel zárta a Tesla az előző évet

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.