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
auto
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

A Mercedes-Benz és a szilárdtest-akkumulátorok piacán vezető vállalat, a ProLogium technológiai együttműködési megállapodást írt alá a következő generációs akkumulátorcellák fejlesztésére. A német autógyártó euró milliókban  mérve két számjegyű befektetést hajt végre a ProLogiumba, és helyet kap a vállalat igazgatótanácsában.

Úgy tűnik a Mercedes-Benz (legalább) két vasat tart a tűzben, ha a szilárdtest-akkumulátorok fejlesztéséről van szó. Nemrégiben a Factorial Energy nevű, szintén a szent grálként várt technológia fejlesztésével foglalkozó amerikai vállalkozásba fektettek hasonló összeget.

A sajtóközlemény szerint a Mercedes-Benz befektetésével a technológia fejlesztését és a ProLogium európai gyártókapacitás létrehozására vonatkozó tervét támogatják. A két cég együttműködése nem újdonság, Vincent Yang, a ProLogium Technology vezérigazgatója és alapítója elmondta, hogy már 2016-tól együtt dolgoznak a Mercedes-Benzzel az elektromos járművek akkumulátorcelláinak tesztelésén, ezért is különösen bizakodva tekint a szilárdtest-akku fejlesztés területén kezdődő együttműködésre.

A 2006-ban alapított ProLogium az első akkumulátor gyártó a világon, amely képes a szilárdtest lítium-kerámia akkumulátorok tömeggyártására. Automatizált kísérleti gyártósoruk már közel 8000 db szilárdtest-akkumulátor mintacellát bocsátott a globális autógyártók rendelkezésére tesztelés és modulfejlesztés céljából. Terveik szerint 2022 végére a ProLogium befejezi egy GWh-s  kapacitással rendelkező üzem létrehozását Tajpej közelében, ezt követően a világ fontosabb piacain bővítenék gyártókapacitásukat.

Forrás: Mercedes-Benz

A várakozások szerint a következő néhány évben megjelennek a Mercedes-Benz első, a ProLogiummal közösen fejlesztett szilárdtest-akkumulátorokkal szerelt tesztautók, az évtized második felében pedig személyautókba integrálnák az új technológiát, mivel a Mercedes-Benz egyes piacokon, ahol ezt a feltételek lehetővé teszik, 2030-ra teljesen elektromos gyártóvá alakulna.

„Úgy gondoljuk, hogy a hatótáv és a hatékonyság jelenti az elektromos autók új mérőszámát az iparágban. A szilárdtest-technológia segít csökkenteni az akkumulátor méretét és tömegét. Azért dolgozunk együtt olyan cégekkel, mint a ProLogium, hogy biztosítsuk a Mercedes-Benz úttörő szerepét  az autóiparban, ügyfeleink érdekében.” – mondta Markus Schäfer, a Daimler AG és a Mercedes-Benz AG igazgatótanácsának tagja, fejlesztésért és beszerzésért felelős technológiai igazgató.

Villanyóra podcast 109. adásában dr. Kun Róberttel, az ELKH Természettudományi Kutatóközpont tudományos főmunkatársával, szilárdtest-akkumulátor szakértővel beszélgettünk. Megkértük, magyarázza el a főbb különbségeket az akkumulátorok típusai között, segítsen megérteni mi is az a szilárdtest-akku amit mindenki vár, és menet közben áttekintettük az akkumulátorok fejlesztésének történetét is. Szó volt arról is, hogyan gyártják az aksikat, és mit várhatunk a Tesla szárazelektródás fejlesztésétől. Persze arról is megkérdeztük a szakembert, hogy mi a véleménye a különböző autógyártók szilárdtest-akkus bejelentéseiről, és mikorra érkeznek ezek sorozatgyártásba.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás