A gyártók többsége nem fizetett CO2 büntetést 2021-ben

A Volkswagen csoport (pontosabban a gyártóhoz tartozó pool, avagy flotta) volt az egyetlen, amelynek a rá szabott széndioxid kibocsátási kvóták túllépése miatt büntetést kellett fizetni 2021-ben, a 2020-as eladások flotta kibocsátási átlaga miatt. A Volkswagen fizetési kötelezettsége már egy évvel ezelőtt is nyilvánvaló volt, az azonban, hogy a többi gyártó mind megúszta a büntetést, csak az EU által kiadott dokumentumból derült ki.

Az autógyártók által alakított flották széndioxid-kibocsátása és a rájuk vonatkozó határérték (forrás: theicct.org)

A Volkswagen flotta 1 grammal lépte túl a számukra előírt, korrekciós tényezőkkel módosított 99 g/km (NEDC ciklus szerint) előírást, míg a többi gyártó flottája 1-5 grammal a határérték alatt tudott maradni. A fenti ábra arra is remekül rámutat, hogy a korrekciós lehetőségek nélkül minden gyártó túllépte volna az előírást.

A Toyota-Mazda közös flottája, illetve a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség egyaránt 1 grammal maradt a határérték alatt. A Hyundai, a Kia és az FCA-Tesla-Honda flotta egyaránt 3 grammal maradt a limit alatt, utóbbit persze nyilvánvalóan a Teslától vásárolt kreditek mentették meg a büntetéstől.

A legszigorúbb, 93 g/km előírás a PSA csoportra vonatkozott 2020-ban, mivel ők gyártják a legkönnyebb autókat. Ennek ellenére a PSA csoport 4 grammal az előírás alatt tudott maradni. A

Legjobban a Ford-Volvo és a BMW flotta szerepelt, akiknek 5 grammal sikerült az előírás alatt maradni, ugyanakkor számukra, illetve a Mercedes-Benz számára a leginkább megengedő a szabályozás, mivel nehéz autókat gyártanak. A Mercedes-Benz ennek ellenére csak 2 grammal tudott a limit alatt maradni.

Érdekesség, hogy egyetlen gyártói flottának sem sikerült pontosan az elvárt célértékre belőni a flotta szintű széndioxid kibocsátást.

Az autógyártók által alakított flották széndioxid-kibocsátása, a korrekciós tényezők, az eredeti és a módosított határérték (forrás: theicct.org)

Milyen korrekciós tényezők segítik a gyártókat?

Az Európai Unió által bevezetett széndioxid kibocsátási határértékeknek megfeleléshez az átmeneti időszakban a gyártók számos könnyítést vehetnek igénybe.

  • A gyártók a fejlesztéseiknek köszönhetően innovációs bónuszokat szerezhetnek.
  • Az ún. szuperkrediteknek köszönhetően az 50 g/km alatti kibocsátással rendelkező járművek, praktikusan a tölthető hibridek és a tisztán elektromos autók 2020-ban még duplán számítanak. A szorzó évről évre csökken, a 2021-es eladásokban már csak 1,67-szeres, 2022-ben pedig csak 1,33-mal kell szorozni a tiszta üzemű autók darabszámát. A csökkenés azonban a legtöbb gyártót nem érinti, ugyanis maximum 7,5 g/km csökkentést érhetnek el ezzel a módszerrel a 2020-2022 időszakban, melyet a 10 flottából 8 már teljesen felhasznált. A PSA flotta még csak 5,2 g/km, a Toyota-Mazda pedig csak 1,8 g/km mértékben merítette ki ezt a lehetőséget.
  • További könnyítés, hogy 2020-ban a flotta legszennyezőbb 5%-a nem számított bele az átlagba.

A nehezebb autó többet szennyezhet

Nem a korrekciós tényezők közé tartozik, mégis jelentős, talán a legfontosabb kedvezmény, hogy az a cég, amely nehezebb autókat gyárt, többet szennyezhet. A gyártók tehát érdekeltek a minél nehezebb autók gyártásában, különösen akkor, ha az adott autó elektromos, tehát önmaga nem bocsát ki káros anyagot. A szuperkreditek tovább ösztönzik a gyártókat a minél nehezebb elektromos vagy hibrid járművek gyártására.

Személyautók tömegének változása (forrás: theicct.org)

Jól példázza ezt, hogy a 2020-as gyártói célokat 1379,88 kg-os átlagos tömeg alapján határozták meg, azonban a 2020-as modellek valós átlagos tömege 1453 kg-ra növekedett, amely az eredetileg tervezett 95 g/km helyett 97 g/km széndioxid kibocsátást tett lehetővé.

Címlapkép: pxfuel

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.