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
auto
2024. 07. 17. szerda
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

A Ford alapítványának 2003 óta futó Ford Driving Skills for Life elnevezésű közlekedésbiztonsági programja 2013-óta már Európában is működik, és a tavalyi Covid szünet után most szeptemberben itthon is folytatódik. Az ingyenes, fél napos vezetéstechnikai tréningre 18-26 év közötti fiatalokat várnak, jelentkezni pedig a mai naptól lehet a http://www.drivingskillsforlife.hu weboldalon, összesen 200 szabad hely van.

Kijózanító statisztikák, új rendőrségi bónuszprogram, és a villanyautók a fókuszban. Mondjuk a részleteket.

Jobban oda kell figyelni rájuk

Közhelynek számít, hogy a fiatalok őrült módjára, félelemérzet nélkül vezetnek, de a statisztikák sajnos azt mutatják, hogy feltűnőn magas a számuk a balesetek részesei között, szóval valami alapja van a feltételezésnek. 200 ezer 25 évnél fiatalabb honfitársunknak van jogsija, és a számok azt mutatják, hogy

a balestek 15%-át okozzák ők, a sérültek között pedig még magasabb, 25% az arányuk. Évente 70-90 fiatal hal meg közúti balesteben Magyarországon.

Óberling József, ORFK-OBB

Az évi 5000-5500 25 év alatti sérült egyébként úgy jön ki, hogy sokszor nem csak az incidens oka, de sérültje is fiatal – egészítette ki a számokat Óberling József, az ORFK-OBB rendőr ezredese a csütörtöki sajtótájékoztatón. A Ford saját kutatása azt mutatja, hogy a 18-24 éves korosztályban,

a fiatalok 13%-a ül kocsiba egy buli után, 43% SMS-ezik, 36% telefonál és 11% néz videót, vagy szelfizik a mobilon vezetés közben.

Györke Orsolya, Ford

Ebben a korcsoportban Európában a vezető halálok az autóbaleset, ezért fókuszál rájuk a Ford programja – tette hozzá Györke Orsolya a program hazai vezetője. Hoffer Zsolt, a Hungarian Police Rally Team pilótája – aki egyébként szintén rendőr alezredes és a TEK vezetésbiztonsági szakértője – elmondta, hogy szerinte rendkívül fontos, hogy a gyermekekből tudatosan közlekedő felnőtteket képezzünk, és muszáj lépést tartani a technika fejlődésével. Egy villanyautó sokkal fürgébben, és hangtalanul gyorsul, amire jó ha felkészül a közlekedés többi szereplője is. Olyan egyszerű dolgok, mint a körülnézésnél a balra-jobbra-balra szabály még  fontosabbak lesznek ebben az új környezetben.

Hoffer Zsolt alezredes, vezetésbiztonsági szakértő, TEK

A beszélgetés során a Ford megosztotta a program részleteit is. Ebből megtudtuk, hogy 4 modulból áll a fél napos tréning:

  • Vészfékezés: a legtöbb fiatal autós  még soha nem nyomta be tövig a féket, nem tudja hogyan viselkedik, mennyi idő alatt áll meg a kocsija, ezért ezt élesben próbálhatják ki
  • Váratlan körülmények: a tesztautó hátsó kerekeire műanyag papucsot tesznek, amivel, a jeget, illetve a vizet szimulálják, így meg lehet tapasztalni milyen amikor alulkormányozott lesz, vagy megcsúszik az autó. Olyan szituációkra is felhívják a figyelmet, hogy mennyire kell figyelni egy kamion mellett, mivel az nem biztos, hogy lát minket a holttérben.
  • Műszaki alapismeretek: erre is külön modul van, mert amit elméletből tanulnak a jogsi megszerzéséhez, az nem mindig ragad meg
  • Figyelemelterelés: itt arra hívják fel a figyelmet, hogy mennyire veszélyes ha multitasking van a kocsiban. Az egyik gyakorlatnál a sofőrnek egy kanyargós pályán futnia kell egy szintidőt, majd megismétli a kört, de úgy, hogy közben egy megadott szöveget el kell küldenie telefonon.

Elektromos autók, vezetéstámogató rendszerek

A tréning során most először kiemelt figyelmet szentelnek az elektromos járműveknek, és itt nem csak az autókra gondolunk.  A különböző elektromos rollerek, scooterek akár 25 km/h sebességre is képesek, ezért ezek megismerése, biztonságos kezelése is a program része.

Szabó Attila a Ford ügyvezetője elmondta, hogy ma már nagyon jó elektronikus biztonsági rendszerek vannak az autóikban. A Copilot 360  Mach-e vezetéstámogató rendszere hamarosan más modellekben, később még a haszongépjárművekben is megjelenik majd és ez segít a sávban maradni, lassít ha elbambulunk. Lapunk kérdésére elmondta, hogy az autók modemje által közölt telemetriát – természetesen anonim, GDPR kompatibilis módon – elemzik, és azt látják országonként eltér mennyire használják az emberek ezeket a rendszereket. Ott, ahol sokat autópályáznak, például Németországban, jóval gyakoribb a használatuk.

Szabó Attila, a Ford magyarországi vezetője

Bár nem a biztonság kérdéséhez tartozik, de mint villanyautós oldal számunkra érdekes: a Ford adatai alapján például a Kuga PHEV tulajdonosok 70%-a naponta tölti a kocsit, és egy normál hétköznapon nem megy többet, mint az elektromos hatótáv.

Megkérdeztük azt is, mennyire vannak felkészülve az újdonsült villanyautó tulajdonosok az elektromos járművek nagy teljesítményére gyorsulására. Szabó úr elmondta, hogy a demó autóik mind maximális felszereltségű változatok, ahol a tesztvezetés során lehetőség van mind a teljesítmény, mind a vezetéstámogató rendszerek kipróbálásra.

Balról jobbra: Györke Orsolya, Szabó Attila, Óberling József és Hoffer Zsolt.

Óberling József ezredes úrnál érdeklődtünk arról is, a baleseti statisztikáknak létezik-e bontása az autók évjárata szerint. Arra voltunk kíváncsiak, a gyakorlat mutatja-e, hogy a modernebb, vezetéstámogatókkal felszerelt kocsik biztonságosabbak-e. Sajnos nemleges választ kaptunk, de a rendőrség képviselője szerint is érdemes lenne megvizsgálni a számokat erről az oldalról, úgyhogy reméljük a jövőben készül majd ilyen kimutatás.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.