Egy érdekes kutatás eredményeit tette közzé a Kia, amelyek alátámasztják, hogy a vezetés közben hallgatott zene nagy mértékben képes befolyásolni a sofőr vezetési stílusát és ezáltal az elektromos jármű valós hatótávolságát. A dél-koreai autógyártó Dr. Duncan Williamset, a pszichoakusztika és a hangtudomány egyik vezető szaktekintélyét kérte fel a kétnapos kísérlet lebonyolítására, amely során a Kia EV6 GT-Line S volánja mögé olyan alanyokat ültettek, akik korábban még nem vezettek elektromos autót. A résztvevőknek nem árulták el, hogy pontosan mi a vizsgálat célja. A tesztelés a Meridian Audio cambridgeshire-i központjától indult – ez a cég biztosítja az autó 14 hangszórós audiorendszerét –, és egy fix 18 mérföld (körülbelül 30 kilométer) hosszú útvonalon történt, mely forgalmas városi szakaszokat, körforgalmakat, és kétsávos országutakat is felölelt. A résztvevőknek a vezetés közben egy fix sorrendű lejátszási listát kellett hallgatniuk az alábbi dalokkal, azonos beállítások mellett: Tycho – ‘Awake’ Adele – ‘Hello’ The Weeknd – ‘Blinding Lights’ Anna Meredith – ‘Nautilus’ Kanye West – ‘Fade’ Beethoven – ‘Symphony No. 9 in D Minor, Op.125 “Choral”:2 (Molto vivace)’ Habár az útvonal és a lejátszási lista végig ugyanaz maradt, az, hogy mely szakaszokon melyik dal szólt, nem mindig esett egybe, hiszen az autót valós körülmények között a forgalomban vezették, így eltérő körülményekkel kellett megbirkózniuk az autóknak és sofőrjeiknek. Ezek természetesen mind befolyásolják a jármű fogyasztását – annak érdekében, hogy a szakértők megállapíthassák, hogy a hangszórókból szóló zene hogyan befolyásolja a vezetési stílust, a résztvevőkön folyamatosan biometrikus mérést végeztek, nyomon követve, hogy az egyes hanghatásokra miként reagál a szervezetük. A különböző dalok minden egyes résztvevőnél eltérő elektrodermális aktivitást és szívműködést eredményezett, ami egyértelműen befolyásolta a vezetési stílust – foglalta össze a salfordi egyetem professzora. A 111 BPM (beats per minute) tempójú Beethoven hallgatása közben a sofőrök bizonyítottan nyugodtabbak voltak és hatékonyabban vezettek, mint a másik végletet jelentő, a 171 BPM-es Blinding Lights című popdal közben. Az arany középutat Adele Hello című száma jelentette. A Kia az eredmények alapján arra a következtetésre jutott, hogy a lassabb, hangulatosabb, háttérzene-jellegű klasszikus zenei művek általánosságban segíthetnek jobban takarékoskodni az autó energiájával, míg más zenei műfajok, például a gyors pop, vagy a hip-hop már kevésbé óvatos vezetésre ösztönöz bennünket. Ezek után már csak arra lennénk kíváncsiak, hogy a szinte követhetetlen tempójáról híres DragonForce, vagy egy jó hörgős death metal banda számai milyen vezetési stílust eredményeznek. Íme egy angol nyelvű videós összefoglaló a kísérletről: Habár a Kia elektromos autón végezte a teszteket, az eredmények természetesen nem villanyautó-specifikusak, hiszen a vezetési stílus a belsőégésű motoros járművekben is nagyban meghatározza az üzemanyag-fogyasztást. Korábbi kutatások egyébként már rávilágítottak arra, hogy a zaj, például a belsőégésű motor hangja stresszesebbé teszi a sofőrt, ami nem csupán a vezetési stílusára, hanem a hosszú távú egészségi állapotára is hatással van. Nyugodtabbak és boldogabbak, akik villanyautót vezetnek Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!