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
auto

2025-ben érkezhet a hidrogénes BMW

egyéb

Egy ideig úgy nézett ki, hogy a világ nagy autógyártói feladták a hidrogénes álmokat, legalábbis a személyautók terén. Jelenleg csak a Hyundai csoport és a Toyota gyárt kis darabszámban ilyen járműveket, főleg azért, mert a koreai és japán kormányok a hidrogénben látják energiafüggetlenségük egyik zálogát.

Most viszont a BMW is újra bejelentkezett.

Három év múlva

A BMW már egy ideje fejleszti az iX5 üzemanyagcellás SUV-t, és a tervek szerint, kis darabszámban, még az idén megindulhat a gyártás. Eddig azonban nem volt arról szó, hogy az akkumulátoros portfólió mellett a cég komoly terveket dédelgetne a hidrogénes vonalon is.

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

A Nikkei Asia-nak nyilatkozva, Pieter Nota, a német autógyártó igazgatója azonban most azt mondta, hogy ők továbbra is úgy látják, hogy a hidrogénes üzemanyagcella továbbra is releváns technológia főleg az SUV-k terén. Ezért arra készülnek, hogy 2025-től beindítják az ilyen járművek tömegtermelését.

A vezető azt is megerősítette, hogy a Toyotával együttműködésben több projekten is dolgoznak. Mint Nota elmondta, a hidrogénes technológia nagy előnye, hogy az akkumulátoros társaikkal szemben ezeket az autókat 3-4 perc alatt újra lehet tölteni. 

BMW iX5

A hamarosan gyártásba kerülő iX5 a BMW X5 alapjaira épül, és a Toyota szállítja az üzemanyagcellás rendszert hozzá, amelynek integrációját a BMW tervezte. Az autó 6 kg hidrogént visz magával egy 700 bar nyomású szénszálas megerősítésű műanyagtartályban. Az üzemanyagcellán keresztül 125 kW (170 LE) teljesítményt tud leadni. Az elektromos áram nem közvetlenül hajtja meg a motort, hanem egy akkumulátoron keresztül. Az átmeneti tároló segítségével akár 275 kW (374 LE) teljesítmény is rendelkezésre állhat a meghajtáshoz.

A BMW vezetője egyébként azt is hozzátette, hogy ezzel együtt most úgy látja, bár korábban azt prognosztizálták, hogy 2030-ra lesz az eladásaik 50%-a tisztán elektromos, ez már akár egy vagy két évvel korábban is bekövetkezhet. Azonban továbbra is azt látja a legfőbb problémának, hogy az elektromos autóknak töltőinfrastruktúra kell, ami nem áll rendelkezésre mindenhol megfelelő mértékben.

Szerencse, tesszük mi hozzá, hogy a hidrogéninfrastruktúra mindenhol bőségesen rendelkezésre áll, és olcsóbb kiépíteni, mint az elektromos töltőhálozatot.

Fraunhofer Institute: a hidrogénautó lyukas zsákba öntött pénz

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.