Elbukott a német Tesla per

A Tesla vezetéstámogató rendszerének, az Autopilotnak és a teljes önvezetés majdan elhozó FSD csomag kapcsán többször felmerül, hogy mennyire volt szerencsés a névválasztás, nem téveszti-e meg a vásárlókat az elnevezés.

Természetesen legalább két szélsőséges álláspont van a kérdésben, ami néha bíróság elé is kerül.

Végérvényes

2019 óta tart egy per Németországban, amellyel anno többször is foglalkozott a sajtó, de valahogy a végkifejletnek senki nem ment utána egészen mostanáig. A német Teslamag.de viszont most hozzájutott a másodfokú ítélethez és kiderítették mi lett a per vége.

A keresetet még három évvel ezelőtt a Zentrale zur Bekämpfung unlauteren Wettbewerbs Frankfurt am Main e.V nevű fogyasztóvédelmi szervezet indította az autógyártó ellen, mivel véleményük szerint megtévesztő volt az Autopilot és az FSD szolgáltatások elnevezése és hirdetése a cég weboldalán. 2020 nyarán azután, első fokon, a müncheni kerületi bíróság a fogyasztóvédőknek adott igazat. Az ügy pikantériája, hogy a fogyasztóvédelmi szervezetnek tagja a három nagy német autógyártó, a Tesla versenytársai.

Az amerikai villanyautós cég azonban úgy döntött fellebbez, a müncheni tartományi legfelsőbb bíróság pedig 2021 októberére tűzte ki a tárgyalást.

A testület annyiban igazat adott a fogyasztóvédelmi szervezetnek, hogy jogosan nehezményezik azt a megfogalmazást, miszerint a további FSD funkciók, főként a városi önvezetés, az „év végéig” elérhető lesznek.

Az ítéletnek megfelelően a Tesla nem csak Németországban, de többi európai weboldalán is változtatott a webshop szövegezésén. Most már úgy fogalmaznak, hogy „hamarosan érkezik” a szolgáltatás, amit az amerikai elnevezéssel összhangban már úgy hívnak, hogy „automatikus kormányzás városi utcákon”.

A per érdemi pontjaiban azonban a bíróság az autógyártónak adott igazat.

Így elutasította azt a kérést, hogy a Tesla ne nevezhesse Autopilotnak a vezetéstámogató funkcióját, mivel az indoklás szerint a szövegkörnyezetből, valamint a funkciók részletes leírásából a vásárló számára teljes mértékben érthető, hogy a szolgáltatás nem jelenti a teljesen automata, sofőr nélküli vezetést. A bíróság azt is hozzátette, hogy értelemszerűen a fogyasztók konfigurátorban található leírásokat a vásárlási folyamat során fogják nagyobb figyelemmel elolvasni, így nem megtévesztő, ha ezek ott kerülnek kifejtésre.

A fogyasztóvédők a másodfokú döntés ellen panasszal éltek a szövetségi fellebbviteli bíróságnál, de 2022. július végén az elutasította a beadványt és helyben hagyta a döntést, így az jogerőre emelkedett.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.