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
auto

Elbukott a német Tesla per

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

A Tesla vezetéstámogató rendszerének, az Autopilotnak és a teljes önvezetés majdan elhozó FSD csomag kapcsán többször felmerül, hogy mennyire volt szerencsés a névválasztás, nem téveszti-e meg a vásárlókat az elnevezés.

Természetesen legalább két szélsőséges álláspont van a kérdésben, ami néha bíróság elé is kerül.

Végérvényes

2019 óta tart egy per Németországban, amellyel anno többször is foglalkozott a sajtó, de valahogy a végkifejletnek senki nem ment utána egészen mostanáig. A német Teslamag.de viszont most hozzájutott a másodfokú ítélethez és kiderítették mi lett a per vége.

A keresetet még három évvel ezelőtt a Zentrale zur Bekämpfung unlauteren Wettbewerbs Frankfurt am Main e.V nevű fogyasztóvédelmi szervezet indította az autógyártó ellen, mivel véleményük szerint megtévesztő volt az Autopilot és az FSD szolgáltatások elnevezése és hirdetése a cég weboldalán. 2020 nyarán azután, első fokon, a müncheni kerületi bíróság a fogyasztóvédőknek adott igazat. Az ügy pikantériája, hogy a fogyasztóvédelmi szervezetnek tagja a három nagy német autógyártó, a Tesla versenytársai.

Az amerikai villanyautós cég azonban úgy döntött fellebbez, a müncheni tartományi legfelsőbb bíróság pedig 2021 októberére tűzte ki a tárgyalást.

A testület annyiban igazat adott a fogyasztóvédelmi szervezetnek, hogy jogosan nehezményezik azt a megfogalmazást, miszerint a további FSD funkciók, főként a városi önvezetés, az „év végéig” elérhető lesznek.

Az ítéletnek megfelelően a Tesla nem csak Németországban, de többi európai weboldalán is változtatott a webshop szövegezésén. Most már úgy fogalmaznak, hogy „hamarosan érkezik” a szolgáltatás, amit az amerikai elnevezéssel összhangban már úgy hívnak, hogy „automatikus kormányzás városi utcákon”.

A per érdemi pontjaiban azonban a bíróság az autógyártónak adott igazat.

Így elutasította azt a kérést, hogy a Tesla ne nevezhesse Autopilotnak a vezetéstámogató funkcióját, mivel az indoklás szerint a szövegkörnyezetből, valamint a funkciók részletes leírásából a vásárló számára teljes mértékben érthető, hogy a szolgáltatás nem jelenti a teljesen automata, sofőr nélküli vezetést. A bíróság azt is hozzátette, hogy értelemszerűen a fogyasztók konfigurátorban található leírásokat a vásárlási folyamat során fogják nagyobb figyelemmel elolvasni, így nem megtévesztő, ha ezek ott kerülnek kifejtésre.

A fogyasztóvédők a másodfokú döntés ellen panasszal éltek a szövetségi fellebbviteli bíróságnál, de 2022. július végén az elutasította a beadványt és helyben hagyta a döntést, így az jogerőre emelkedett.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás