Figyelmeztette ügyfeleit a Fisker, a Rivian és a Lucid is
Az amerikai villanyautós támogatás új rendszere kapcsán nemrég megírtuk, hogy bár az új rendszer elsőre nagyon pozitívnak tűnhet, valójában a részletszabályozás jelentősen korlátozza a jogosult autótípusok számát, és még az illetékes hivatal is úgy számol, hogy mindössze 11 ezer autó kaphat támogatást jövőre.
Három villanyautó gyártó már figyelmeztette is az ügyfeleit – számol be róla az InsideEVs.
Már csak napok vannak hátra
A Fisker volt az első, amely arról tájékoztatta ügyfeleit, hogy az alsóház jóváhagyására és Biden elnök aláírására váró törvényjavaslat átmeneti rendelkezései szerint, aki a törvény hatálybalépése előtt köt kötelező erejű szerződést autója megvásárlására, az még élhet a jelenlegi szabályok szerinti 7500 dolláros adókedvezménnyel.

Mint ismeretes, a támogatás összege változatlan marad, és eltűnik a gyártónkénti 200 ezres darabszám limit is, de több új követelménynek kell megfelelniük mind a megvásárolt modelleknek, mind a vásárlóknak. Utóbbiakkal kezdve a törvény felső határt szab az éves jövedelemnek, amely kizárja az igazán jól keresőket a rendszerből. De a támogatás 50%-ának megszerzéséhez olyan autót kell választani, amelyik Észak-Amerikában készült, a fennmaradó összeghez pedig arra is szükség van, hogy az akkumulátor anyagainak legalább fele is olyan országból származzon amellyel az USA-nak szabadkereskedelmi megállapodása van.
Hogy ezek a pontok melyik autógyártót mennyiben érintik, az még kérdéses, de az már biztos, hogy az autók árának most bevezetésre kerülő felső határa sok típust kizár a támogatott körből. Így például a szedánok maximum 55 ezer dollárba kerülhetnek, az SUV-k és pickupok pedig 80 ezer dollárnál nem lehetnek drágábbak.

A Fisker mellett a Lucid és a Rivian is figyelmeztette ügyfeleit, hogy már csak napok lehetnek hátra, mielőtt hatályba lép a törvény, így aki biztosra akar menni, az siessen a rendeléssel. A Lucid Air 87.500 dollárnál kezdődik, így esélye sincs az 55 ezres limitbe beleférnie, de a 79.500 dolláros Rivian R1T is csak extrák nélkül megy át a 80 ezres pickup limiten, az R1S SUV pedig már bele sem fér a felső határba.

A cégek természetesen nem tudnak felelősséget vállalni azért, hogy az ügyfél valóban jogosult lesz-e, hiszen a szabályozás elméletben még módosulhat az alsóházban, arról már nem is beszélve, hogy nem garantált az adóhivatal is hasonlóan értelmezi majd a jogszabály szövegét.
A jelenlegi információk alapján egyébként a legnagyobb amerikai villanyautó gyártó termékei közül a Tesla Model 3, Model S és a Model X nem fogja tudni teljesíteni az árplafon követelményt, de a Model Y és a Cybertruck átmegy a szűrőn.