Egyre nagyobb a balhé a nagy Tesla-leleplezés körül

Dan O’Dowd már egy ideje feni a fogát a Teslára. A milliárdos üzletember, aki a Green Hill Software vezetője és nemrég még politikai aspirációi is voltak, már nem először támadja nyilvánosan az autógyártót, azt állítva, hogy a vezetéstámogató rendszere, illetve az FSD borzasztóan veszélyes és be kellene tiltani.

A legutóbbi reklámkampánya azonban elég csúnyán visszaütött rá.

Nem játszik tisztán

O’Dowd már idén év elején hallatott magáról, amikor bejelentette, hogy szenátornak jelölteti magát, és 7 millió dolláros reklámkampányát egyetlen témának szenteli, hogy elérje a Tesla FSD rendszerének betiltását. Voltak olyan vélemények is, miszerint igazából esze ágában sincs szenátornak lenni, esélye sincs sok a megválasztásra, azonban ha a Tesla ellenes kampányát politikai reklámnak minősítik, sokkal több védelmet kap egy esetleges viszontválasz, per ellen. A kampány egyébként nem csak videókból állt, volt egy egész oldalas hirdetése is a The New York Timesban a „The Dawn Project” fedőnév alatt.

Az üzletember kampányának már akkor is volt egy kis szépséghibája, O’Dowd ugyanis a Green Hill Software tulajdonosa, amely vezetéstámogató rendszereket fejleszt és szállít autógyártóknak – azaz a Tesla közvetlen versenytársa ezen a téren.

O’Dowd a napokban újra támadásba lendült, amikor egy fizetett TV hirdetésben azt állította, hogy a Tesla rendszere nem áll meg, ha gyermek szalad az útra, hanem minden alkalommal elgázolja. Ennek bemutatásához bérelt egy versenypályát, ahol egy Model 3-mal demonstrálták a gyilkos rendszert, amely három esetben is elütötte a bábut.

A reklám állításaira sokan felkapták a fejüket, mert bár egyik hasonló ADAS, illetve AEB rendszer sem tökéletes, a Tesla ebből a szempontból a legjobbak között van, Európában például 94%-os eredménnyel az EuroNCAP legmagasabb pontszámát kapta az összes többi autógyártó előtt. Ezeket az eredményeket más hasonló tesztek is megerősítették.

A videó elemzése után az első kételyek akkor merültek fel, amikor a reklámban egyértelműen látszott, hogy a tesztpilóta nem kapcsolja be az önvezető üzemmódot, az FSD Betát. A váltókar kétszeri lenyomása után ugyanis nem jelenik meg a navigáció irányát jelző középső kék csík azaz a rendszer nem aktív. Bár a reklámban ezt nem halljuk, de a sikertelen aktiválást az autó hangjelzéssel is tudtunkra adja, tehát a sofőrnek tudnia kellett róla.

Az Electrek, amely a közösségi visszajelzések után felkarolta a helyzet tisztázását, megkereste O’Dowd szervezetét is, de nem kaptak megnyugtató válaszokat a kérdéseikre, csak annyit közöltek velük, hogy a tesztpilóta eskü alatt tett írásos nyilatkozatot, hogy bekapcsolta a rendszert. Ehhez csatoltak is egy képernyőképet, amely szerintük azt bizonyítja, hogy aktiválva volt az FSD, azonban itt is tévedtek. A becsatolt kép az a jogi nyilatkozat volt, amit a kocsi képernyőjén el kell fogadnunk, amikor belépünk a tesztprogramba, de ennek köze nincs ahhoz, hogy sikerült-e épp aktiválnunk a rendszert. A lap felhívta O’Dowd szervezetének a figyelmét a tévedésekre, de ezután már nem érkezett válasz, viszont a videót kikapcsolt kommentekkel fennhagyták. A reklámot eddig több mit 300 ezren látták.

Második kör

Az egyre kínosabb szituációra válaszul O’Dowd csapat elérhetővé tett pár extra videót a tesztnapról, azonban ezen újabb ellentmondásokat lehet felfedezni.

A vágatlan anyagon valóban van három olyan teszt, amikor aktív az FSD és elütik a babát, azonban az elsőn rögtön azt látni, hogy a rendszer figyelmezteti a sofőrt a veszélyre, lassít, majd az ütközés 20 mérföldes sebességgel történik – amely nem egyezik a szervezet által korábban állított adatokkal.

Egy másik próbálkozás fedi fel azonban, hogy mi lehet a magyarázat a balesetekre. A vágatlan anyagon ugyanis megjelenik a képernyőn egy fekete figyelmeztető buborék, ami gyanúsan pont ott van és pont úgy néz ki, mint amikor a rendszer figyelmeztet minket, hogy, mivel épp tapossuk a gázpedált, így nem fog megállni magától. Ez már az Autopilotnál is így van, ugyanis a sofőr mindig felülírhatja a rendszer döntéseit, azonban, ha  gázra állunk, a kocsi szól, hogy így felülírtuk a vészfék asszisztenst is.

Hogy pontosan mit írt itt ki a rendszer, azt nem tudjuk meg, ugyanis hogy, hogy nem, ez az üzenet nem látszik, homályos, vagy feketével ki van takarva. A felvétel a sofőr lábait sem mutatja.

A Drive Tesla azt is felveti, hogy abban a bizonyos eskü alatt tett nyilatkozatban a sofőr csak azt mondja, hogy három esetben nem állt meg az autó, arról nem mondanak semmit, hogy hány próbálkozás volt, mire sikerült elütni a bábut.

Persze ez idáig, csak feltételezés, azonban O’Dowd váratlanul egy bocsánatkérő üzenetet rakott ki Twitteren, amelyben azt mondja, elnézést kér, hogy megtévesztette az embereket, de korábban csak mások jelentéseire támaszkodott, személyesen nem ellenőrizte le az adatokat.

Még mielőtt azt hinnénk azonban, hogy belátta hibázott, gyorsan hozzá is teszi, hogy most viszont már 20 órája használja a rendszert és ez a legpocsékabb szoftver amit valaha tesztelt.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.