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 A világ egyik legnagyobb lítiumbányászattal foglalkozó cége, a Pilbara Minerals várakozásai szerint a Nyugat-Ausztráliában található Pilgangoora-i bányájuk közelében még az idén megkezdi működését egy új 6 MW-os naperőmű, melynek segítségével fontos lépést tesznek az ausztrál lítiumbányászat teljes dekarbonizációjának irányába. Az elektromos autókat gyakran éri az a kritika, hogy az akkumulátoraik előállítása jelentős mennyiségű szén-dioxid kibocsátásával jár, így igazából nem is jobbak a hagyományos autóknál. Ez utóbbi állítás teljesen elrugaszkodik a valóság talajától, ráadásul nincs kőbe vésve az egységnyi akkumulátorkapacitás előállításához kapcsolódó kibocsátás mennyisége sem, mert az könnyen lentebb szorítható a megfelelő intézkedésekkel, amelyeket az érintett cégek meg is tesznek, mint a mellékelt ábra is mutatja. Az energiatermelésben utazó Pacific Energy néhány hónapja kezdte meg az erőmű építését, hogy segítsen a bányavállalat Pilgangoora projektjének áramellátásában, amely Perth-től mintegy 1400 km-re északra található. A Pilbara arra számít, hogy a napenergia segítségével kezdetben mintegy 3,8 millió liter dízel felhasználását tudják majd kiváltani, és évente 9900 tonnával csökkentik a szén-dioxid–kibocsátásukat, miközben növelik a lítiumtermelést, hogy kielégítsék az elektromos járművek gyártóinak növekvő keresletét. A létesítmény a Pilbara bányászati régió egyre növekvő számú naperőművéhez fog csatlakozni, köztük a Fortescue Metals két vasércprojektjét is ellátó 60 MW-os Chichester napelemparkhoz, illetve a Rio Tinto új vasércbányáját kiszolgáló 34 MW-os Gudai-Darri naperőműhöz. Kép: Pilbara Minerals A Pilangoora a világ egyik legnagyobb lítiumlelőhelye, éppen ezért stratégiai jelentőségűnek számít az akkumulátorok globális ellátási láncában. A lítium iránti erős keresletnek, és a nemzetközi piacokon tapasztalható áremelkedésnek köszönhetően a Pilbara Minerals története során először idén tudott nyereséget termelni, ami lehetővé teszi számukra a bánya bővítését: Dale Henderson vezérigazgató szerint a vállalat most további 100 000 tonnával, évi 640 000-680 000 tonnára kívánja növelni a termelését. A Pacific Energy-vel kötött szerződés értelmében a Pilbara Minerals 15 éven keresztül fogja megvásárolni a naperőmű termelését, amelyet később valószínűleg tovább fognak bővíteni, és akkumulátorokkal is kiegészítik majd. dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!