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 A világ egyik legnagyobb lítiumbányászattal foglalkozó cége, a Pilbara Minerals várakozásai szerint a Nyugat-Ausztráliában található Pilgangoora-i bányájuk közelében még az idén megkezdi működését egy új 6 MW-os naperőmű, melynek segítségével fontos lépést tesznek az ausztrál lítiumbányászat teljes dekarbonizációjának irányába. Az elektromos autókat gyakran éri az a kritika, hogy az akkumulátoraik előállítása jelentős mennyiségű szén-dioxid kibocsátásával jár, így igazából nem is jobbak a hagyományos autóknál. Ez utóbbi állítás teljesen elrugaszkodik a valóság talajától, ráadásul nincs kőbe vésve az egységnyi akkumulátorkapacitás előállításához kapcsolódó kibocsátás mennyisége sem, mert az könnyen lentebb szorítható a megfelelő intézkedésekkel, amelyeket az érintett cégek meg is tesznek, mint a mellékelt ábra is mutatja. Az energiatermelésben utazó Pacific Energy néhány hónapja kezdte meg az erőmű építését, hogy segítsen a bányavállalat Pilgangoora projektjének áramellátásában, amely Perth-től mintegy 1400 km-re északra található. A Pilbara arra számít, hogy a napenergia segítségével kezdetben mintegy 3,8 millió liter dízel felhasználását tudják majd kiváltani, és évente 9900 tonnával csökkentik a szén-dioxid–kibocsátásukat, miközben növelik a lítiumtermelést, hogy kielégítsék az elektromos járművek gyártóinak növekvő keresletét. A létesítmény a Pilbara bányászati régió egyre növekvő számú naperőművéhez fog csatlakozni, köztük a Fortescue Metals két vasércprojektjét is ellátó 60 MW-os Chichester napelemparkhoz, illetve a Rio Tinto új vasércbányáját kiszolgáló 34 MW-os Gudai-Darri naperőműhöz. Kép: Pilbara Minerals A Pilangoora a világ egyik legnagyobb lítiumlelőhelye, éppen ezért stratégiai jelentőségűnek számít az akkumulátorok globális ellátási láncában. A lítium iránti erős keresletnek, és a nemzetközi piacokon tapasztalható áremelkedésnek köszönhetően a Pilbara Minerals története során először idén tudott nyereséget termelni, ami lehetővé teszi számukra a bánya bővítését: Dale Henderson vezérigazgató szerint a vállalat most további 100 000 tonnával, évi 640 000-680 000 tonnára kívánja növelni a termelését. A Pacific Energy-vel kötött szerződés értelmében a Pilbara Minerals 15 éven keresztül fogja megvásárolni a naperőmű termelését, amelyet később valószínűleg tovább fognak bővíteni, és akkumulátorokkal is kiegészítik majd. dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!