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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Kockák figyelem: rá fogtok kattanni a Tesla legújabb frissítésére!

elektromos autó

A Tesla évente vagy egy tucat szoftverfrissítést ad ki autóhoz – már ha csak a főbb verziókat, nem pedig az esetleges hibajavításokat nézzük. Én most kaptam meg idén a kilencedik kiadást, de ha az apróbb javításokat, módosításokat is beleveszem, 2022-ben eddig 21-szer jelezte az autó, hogy frissítés érkezett. Mindegyik kiadásról nem szoktunk beszámolni, de néha érkezik egy-egy érdekesebb szolgáltatás, amit érdemes bemutatni.

Most is ez történt.

2022.36.2

A legújabb szoftverváltozat szerdán délben érkezett meg az autómra, és most az egyszerűség kedvéért tekintsünk el attól a méltatlan állapottól, hogy a Tesla még mindig Google Translate szintű fordításokkal operál. Ez nem tragikus, de kicsit érezni, hogy baltával gyártják, nem szikével – a „kibocsátási megjegyzések” például érthető, de csak szebb lenne ott egy „Fejlesztési napló”, vagy „Újdonságok”.

De elég a formai kritikából, nézzük a tartalmat. Rövid áttekintés következik csak, de két újdonságot lentebb külön, részletesebben is bemutatunk.

Az első újítás az Autopilotot érinti, amely mostantól jelez, majd kikapcsol, ha egy gyorsítósáv végéhez közeledünk és elfelejtettünk sávot váltani. Az automata sávváltás nem engedélyezett Európában, így az autó akkor sem sorolhatna egyel balra, ha ezt megtudná oldani. A rendszert ismerve valószínűleg eszeveszett sikítozásba kezd majd ilyenkor, de ez nem is baj, legalább észbe kap a bebambult autós.
A második újdonság az új Energia alkalmazás, de erről most csak ennyit, hiszen ez lesz az egyik kiemelt témánk.
Továbbfejlesztették az autó és a mobilalkalmazás kapcsolatát is. Mostantól mobiltelefonon több információ jelenik majd meg a médialejátszóban lévő tartalomról. Hogy ez pontosan mire jó, az rejtély.

Ami viszont hasznos lehet, az az, hogy ha a navigációt használva tartunk valahova, akkor a mobilappban látszik majd a várható érkezési időpont. Például életünk értelme tudni fogja mikor érünk haza.

Az új funkciókhoz a mobilapp legújabb, 4.13-as verziója is kell, de az Androidos változat már szeptember 26. óta elérhető, az iOS kiadás pedig mindig ezelőtt érkezik, így valószínűleg már mindenkinek ez van a telefonján.

A Superchargerekkel kapcsolatban is több adat jelenik most már meg – erről is külön beszélünk majd.
Mostantól az értesítést kapunk a telefonunkon, ha nem lett bezárva az autó ajtaja.

Ez persze önmagában nem hatalmas újítás, számos más kocsi tudja már, azonban a Teslákon valószínűleg mindenki él azzal a lehetőséggel, hogy a kocsi magától nyíljon és záródjon be, ha a közelébe érünk. A Model 3 és Y, valamint a legújabb S és X esetében már kulcsot sem kapunk, csak egy tartalék NFC kártya van a pénztárcában.

A jót könnyű megszokni, azonban fennáll a veszélye, hogy 100 esetből egyszer mondjuk nem záródik le az autó. Én használom a duda rövid jelzését is, azaz amikor bezár a kocsi hanggal is jelzi, hogy tette a dolgát, így miközben elsétálok távolról nyugtázom, hogy minden OK.

Ebben segíthet ezentúl a mobilos üzenete is.

Végül örülhetnek a litvánok is, mert a kocsi menürendszere mostantól ismeri az ő nyelvüket is.

Optimális Supercharger használat

A legújabb frissítéstől kezdve az egyes Superchargerekre bökve a térképen nem csak azt fogjuk látni, hogy jelenleg éppen mennyi állás szabad, hanem azt is, hogy melyik napszakban mennyire terhelt az adott állomás.

Ez főleg azoknak segíthet, akik nem tudnak otthon tölteni, ezért valamelyik áruház melletti villámtöltőhöz járnak – így kicsit könnyebb tervezni, mikor érdemes kilátogatni, hogy ne kelljen várni.

Számomra a mostani frissítéssel – vagy az ezzel járó újraindítással – aktiválódott az is, hogy látom a Superchargerek új, különböző napszakokban érvényes tarifáit, amellyel a Tesla szintén az egyenletesebb kihasználtságot igyekszik elősegíteni. Itthon persze egyelőre még mindig ingyenes a töltés, de külföldön járva lehet ezzel spórolni.

Adatbánya

A legnagyobb újdonság kétség kívül az áttervezett Energia alkalmazás, amely most már nem csak megmutatja mennyiben tért el fogyasztásunk az autó által jósolt értéktől, de részletesen látjuk azt is mire ment el az energia, és hogy lehetett volna jobban spórolni.

Az egyik nézet, amit a magyar szoftverben Névlegesnek hívnak, az autó amerikai EPA szabvány által kalkulált fogyasztásához képest tapasztalt eltérést mutatja meg. Ez egyébként nyilván egy elméleti, labor érték, amit nehezebb elérni. A másik nézet Út névre hallgat, és akkor érhető el, ha a kocsi navigációját használtuk az út során. Ilyenkor ugyanis maga az autó jósol egy hatótávot és fogyasztást az adott útvonalra az aktuális környezeti és forgalmi változók figyelembevételével. Mindkét nézet elérhető két időszakra vetítve, egyik az utolsó töltés óta eltelt idő, a másik a legutóbbi út.

A vezetés közbeni áramfogyasztásnál látjuk, hogy például az autó által tervezettnél nagyobb sebesség, vagy erőteljesebb gyorsítás, esetleg nagyobb szél, vagy eső mennyi pluszt vett ki az akkumulátorból, mennyit fogyasztott a klíma, az akkufűtés, illetve az úton tapasztalt szintkülönbség csökkentette vagy inkább növelte a fogyasztást.

Azt is nyomon tudjuk követni, hogy álló helyzetben, parkolás közben mennyit fogyasztott az autó. Ha például előfűtöttük, vagy hűtöttük az utasteret, vagy be volt kapcsolva a kabintúlmelegedés-védelem, esetleg használjuk az őrszemet, a Sentry Mode-ot, vagy túl sokszor noszogattuk telefonunkkal a kocsit, akkor itt látszik ennek mi volt az ára energiában mérve.

Természetesen továbbra is elérhető a régi Fogyasztás fül, ami segíthet a hatótáv becslésében.

Három európai országban javult a Teslák táblafelismerése

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.