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
auto
2024. 04. 27. szombat

Elárasztanak minket az akkumulátorok: 7 TWh-s gyártókapacitás van kiépülőben

energia

A lítiumion-akkumulátorok globális gyártási kapacitása 2031-re meghaladja majd a hét terawattórát a Benchmark Mineral Intelligence legújabb becslése szerint. Az elemző cég áprilisi kiadványában még csak hat TWh-s célszám szerepelt, alig néhány hónap alatt azonban egy egész TWh-val nőtt a számláló. Az újabb mérföldkövet egész pontosan akkor lépte át az iparág, amikor a BYD augusztusban bejelentett egy új, 30 GWh-s kínai beruházást.

Az áprilisi jelentésében még arról számolt be a Benchmark, hogy a meglévő és a tervezett kapacitások 2021 elejéhez képest megduplázódtak, ami főként a Kínában és Dél-Koreában induló új beruházásoknak köszönhető. Az ázsiai dominancia mellett ugyanakkor az európai és az észak-amerikai gyártás is erőre fog kapni, mivel az autógyártók igyekeznek minél inkább helyi forrásokból kielégíteni az igényeiket. A Benchmark szerint Észak-Amerika piaci részesedése 2026-ra 10%-ra nő a jelenlegi 6%-ról, míg Európáé 7%-ról 12%-ra emelkedik.

A tervezett kapacitások áprilisban 73%-kal álltak magasabban az előző év azonos időszakához képest, és a jelenlegi növekedési ütem mellett egy éven belül meg fogják haladni a 10 TWh-t – jegyezte meg az áprilisban készült jelentésében a Benchmark, amelyből az is kiderült, hogy 2021 végén a már működő gyárak névleges kapacitása körülbelül 1 TWh-nál járt.

A cég által egy a Twitterre feltöltött videó tanulsága szerint ez az idén el fogja érni a 1,5 TWh-t, jövőre átlépi a 2 TWh-t, és 2026-ra meghaladja az 5 TWh-t is.

Annak ellenére, hogy a területen aktív vállalatok száma már megközelíti a 120-at, a globális kapacitás több mint felét 2031-ben mindössze kilenc vállalat fogja birtokolni a cég előrejelzése szerint, ezek közül az első három helyezett a CATL, az LG és a BYD, ebben a sorrendben.

Ezúttal is igyekszünk kontextusba helyezni a számokat. Hét TWh elegendő lenne 70 millió, egyenként 100 kWh-s akkumulátorral rendelkező autó legyártására – viszonyításként tegyük mellé, hogy a hordozható eszközök (mobilok, laptopok, stb.) piaca évi 60 GWh-t igényel. Ha energiatárolásban gondolkodunk, akkor ennyi akkumulátor két órán át el tudná látni villamos energiával az egész világot. Egy korábbi cikkünkben írtunk arról, hogy mindössze egy órányi tárolókapacitás lehetővé teheti az időjárásfüggő megújulók rendszerbe integrálását 50%-os arányig, márpedig ekkora részesedés elérése nem várható 2030 előtt.

Szinte hihetelen, mennyi akkumulátorra lenne szükség az energiaátmenethez

A hét TWh-s gyártási kapacitás tehát már közel jár ahhoz, hogy a legoptimistább, az elektromos autók számának, és a megújuló energia arányának exponenciális növekedésével számoló előrejelzések is megvalósulhassanak. Amennyiben még egy-két évig ebben az ütemben bővülnek a beruházási tervek – ami ilyen erős kereslet mellett könnyen elképzelhető – akkor tényleg lesz elég akkumulátor ahhoz, hogy a legfontosabb célkitűzéseinket elérhessük. És ha szűkös keresztmetszet lenne a lítium, ezek a gyártósorok minden további nélkül át tudnak állni nátriumion-akkumulátorok termelésére is.

Így válthatja le az akkumulátorokban a nátrium a lítiumot

A címkapkép illusztráció. Forrás: unep.org

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.