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
auto
2024. 04. 23. kedd

Kormányrendelet írja elő a tiszta üzemű járművek arányát Magyarországon

elektromos autó

Kormányrendelet  írja elő, hogy a Magyarországon közbeszerzés keretében vásárolt járművek mekkora részének kell tiszta üzeműnek lenni 2025 végéig, illetve 2030-ig, legyen az akár személyautó, akár tehergépkocsi, akár busz. Az irányelv szempontjából jelenleg tiszta üzeműnek számítanak az akkumulátoros elektromos, a hidrogén üzemanyagcellás, valamint a CNG vagy LPG gázüzemű járművek, illetve ezek kombinációi is. Amennyiben a jövőben elérhető lesz, akkor a szintetikus üzemanyaggal működő belsőégésű motoros járművek is megfelelnek majd az elvárásnak.

Már 12 elektromos Ikarus szállítja a székesfehérváriakat

Megjelent a tisztajármű-irányelvet a magyar jogrendbe illesztő 397/2022 számú kormányrendelet, amely garantálja és előírja az energiahatékony, zöld járművek beszerzését az állami és önkormányzati szektorban Magyarországon – osztotta meg Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) közlekedésért felelős államtitkára csütörtökön a Facebook-oldalán. Az államtitkár szerint a jelenlegi energiaárak mellett különösen aktuális és fontos lépés ez.

A rendelet minimális arányokat határoz meg az alacsony vagy nulla helyi károsanyag-kibocsátású személy- és teherautókra, városi, elővárosi autóbuszokra. A városi buszok esetében mostantól minden második újonnan beszerzett busznak már az uniós rendelet szerinti tiszta járműnek kell lennie.

A szabályozás két időszakot határoz meg, az első 2025 végéig, a második 2026-tól 2030-ig tart. Az első időszakhoz képest a másodikban a tiszta járművek beszerzési aránya tovább nő, biztosítva a fokozatosságot.

A rendelet 2. sz. melléklete a valós vezetési feltételek mellett megengedhető maximális szennyezést is meghatározza

A célértékek járműfajtától és felhasználási módtól függően eltérőek, melyek közül Vitézy a buszokra vonatkozó előírásokat emelte ki:

A városi buszok beszerzésére országosan vonatkozó arányok:

  • 2021-2025 között: 37% tiszta üzemű, ezen belül 18,5% zéró kibocsátású jármű
  • 2026-2030 között: 53% tiszta üzemű, ezen belül 26,5% zéró kibocsátású jármű

Nagyvárosok esetén szigorúbb arányokat határoztak meg:

  • 2021-2025 között: 53% tiszta üzemű, ezen belül 18,5% zéró kibocsátású jármű
  • 2026-2030 között: 75% tiszta üzemű, ezen belül 26,5% zéró kibocsátású jármű

Minden szervezet a rendelet hatálya alá tartozik, amely közbeszerzést ír ki, mindegy, hogy a járműveket vásárolja, bérli, vagy lízingeli. Ide tartozik a minisztériumi autóktól a posta szállítójárművein át a közszolgáltatást végző városi buszokig minden közbeszerzés útján vásárolt jármű. Fontos, hogy a regionális, illetve távolsági autóbuszokat nem érinti a jogszabály, tekintve, hogy a megfelelő technológia egyelőre nem áll rendelkezésre a piacon – írta az államtitkár.

A dízel költség negyedéből üzemelnek a villanybuszok Miskolcon

Az arányok betartását a városi buszokat illetően a TIM irányításával létrejött országos közlekedésszervező fogja koordinálni, ellenőrizni. A többi járműtípus (személygépkocsik, tehergépkocsik) esetében ezt a feladatot a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) látja majd el. A kormányrendelet részletesen szabályozza, hogyan. A buszokat üzemeltetőknek zöld járműbeszerzési terveket kell készíteniük, és már ott be kell mutatniuk a tiszta járművek arányát, és eszerint kell eljárni a tervezett közbeszerzéseknél is. A szabályok azt is megengedik, hogy több cég összeálljon, és együtt számolva teljesítse a kvótákat.

A közzétett arányok alapján nem kell tehát minden beszerzésnél, de még évente sem betartani az előírt arányokat, de az ötéves periódusokon belül országosan igen, ennek figyelembevételével fogják engedélyezni a buszbeszerzéseket és folytatják a városok számára ehhez támogatást biztosító Zöld Busz Programot.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.