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
auto
2024. 04. 26. péntek

A JATO Dynamics havi összesítése szerint egy elektromos modell, a Tesla Model Y vezette az európai eladási listákat idén szeptemberben – adta hírül a világ számos hírportálja.

Mi azért elmondjuk az apróbetűs részt is.

Szép eredmény, csak kezeljük a helyén

227%-os növekedéssel, 29.367 darabbal a Tesla Model Y végzett az első helyen 27 ország eladási adatainak összesítése után – számolt be róla az autópiac egyik legismertebbe elemzője a JATO Dynamics. A teljes listát nézve a második helyen a Peugeot 208 végzett 19.601 darabbal – ebből minden ötödik volt elektromos. A harmadik helyen a Dacia Sandero végzett 17.733 darabbal.

A tisztán elektromos modellek listáját is, értelem szerűen, az Y vezette, a típus 14 országban végzett az első helyen. Második a testvérmodell Model 3 volt 12.244 példánnyal, ami 50%-os csökkenés az előző évhez képest. Ennek részben az az oka, hogy az augusztusi, a termelés növelését célzó gyárleállások miatt Sanghajból kevesebb import érkezett – az Y már helyben, Európában is készül, így ez kevésbé érintette. Részben viszont egy természetes folyamat része, hiszen az SUV-k népszerűbbek, mint a többi autóforma, így az ID.4/ID.3 mintájára (+41% és -48%) várható volt, hogy a praktikusabb kialakítású testvérmodell érkezésével a szedán veszít vonzerejéből. A két Tesla együttesen 17%-os növekedést ért el. A harmadik helyezett ezen a listán a Volkswagen ID.4 volt 6527 példánnyal.

Forrás: JATO Dynamics

A plug-in hibridek esetén Ford Kuga (5049 darab), Kia Niro (3441) és Kia Sportage (3138) volt a sorrend a lista elején.

És akkor most jöjjön az apróbetűs rész, amely a legtöbb híradásból kimarad. Bár a Model Y gyártása folyamatosan fut fel Berlinben, számításaink szerint a német gyár ebben a negyedévben még csak az Európában eladott ~38 ezer Model Y 40%-át szállította, a többi Kínából érkezett. A Model 3 pedig még egyáltalán nem készül nálunk, így az összes eladott példány sanghaji import. Ugyan a cég igyekszik csökkenteni a negyedéves eladási hullámok hatását, de a hosszú hajóút miatt az összes eladott Tesla 77%-a az utolsó hónapban, szeptemberben került leszállításra. Így amíg nem laposodnak még jobban el ezek a háromhónapos ciklusok, könnyű ilyen kiugró adatokat találni a negyedév utolsó hónapjában, amelyeket azután látszólag hatalmas visszaesés követ a következő időszak elején.

Európa kilenc hónap után

A napokban befutott a Cleantechnica szokásos elektromos és plug-in hibrid eladási listájának szeptemberi frissítése, amely azt is megmutatja, hogyan nézett ki Európa villanyos piaca az év első kilenc hónapjának végén.

Az idei év slágerterméke a Tesla Model Y volt a kontinensen, amelyből a villanyautós lap szerint 83.604 fogyott. Második helyen a Model 3-at találjuk 55.325 darabbal, majd ezt követi a Fiat 500e 47.269 példánnyal. Az adatok azt mutatják, hogy összesen közel 1,7 millió elektromos és plug-in hibrid autó talált eddig idén gazdára. Ez az európai autóeladások 21%-át tette ki - nagyjából 12%, azaz 969 ezer volt tisztán elektromos, és 9%, tehát 726 ezer plug-in hibrid.

A tisztán elektromos modellekről egyelőre nincs külön háromnegyed éves típus, vagy gyártói toplista, de reméljük az éves listához ez is érkezik majd.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.