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
auto
2024. 11. 24. vasárnap

Spanyol metanol szorítja ki az arab és orosz olajat Európából

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

A világ legnagyobb hajózási társasága, a dán Maersk egy 10 milliárd eurós beruházás révén Spanyolországban fog zöld metanolt gyártani a hajóflottája számára. A több lépcsőben, 2030-ig megvalósítandó projekt keretében felépülő üzemek évente 2 millió tonna üzemanyagot lesznek képesek előállítani, mindezt olajmentesen, csupán a helyben elérhető megújuló energia segítségével.

A vállalat és a spanyol kormány nemrégiben együttműködési megállapodást írt alá, amelyben a zöld metanol nagy volumenű spanyolországi gyártásának és exportjának kereteit fektették le. A kormánytól származó információk szerint a projekt galíciai és andalúziai helyszíneken fog megvalósulni – az előbbi szélenergiában, az utóbbi szél- és napenergiában egyaránt gazdag régió.

A 10 milliárd eurós befektetés 40%-át a hidrogén- és a metanoltermelésre, a 60%-a pedig a megújuló energia előállítására fogják fordítani. Ez utóbbihoz a Maersk saját nap- és szélerőműveket fog építeni, de már meglévő egységek vásárlása is a tervben van. A projekthez összesen 80-120 erőműre lesz szükségük, hozzávetőleg 4 gigawattnyi kapacitással, ezek fogják szolgáltatni az energiát a zöld hidrogén előállításához, a szén pedig biomasszából fog származni.

Az első fázisban, 2025-ig évi 200 ezer tonnás termelést fognak elérni, ami a második fázisban, 2027-ig egymillió tonnára, 2030-ra pedig évi 2 millió tonnára emelkedik.

A beruházás potenciálisan 85 ezer új munkahelyet teremthet az építkezéshez szükséges ideiglenes munkalehetőségeket is beleszámítva. A projekt megvalósításába igyekeznek minél több spanyol céget bevonni, és prioritásként kezelik, hogy a hozzáadott érték lehető legnagyobb része Spanyolországban maradjon. Ez utóbbi feltehetően nem fog nagy fejtörést okozni, hiszen a spanyol cégek már ma is hasonló beruházásokon dolgoznak szerte a világban, így a szükséges kompetenciák a hazai iparág rendelkezésére állnak.

Kép: Rechargenews

Szaúd-Ibéria

A Maersk olajfelhasználása körülbelül évi 10-11 millió tonnát tesz ki, ami Magyarország 6,7 millió tonnás fogyasztásánál is nagyobb. A vállalat hajói használják fel a világon kitermelt összes olaj 0,2%-át, ezzel a világ egyik legnagyobb fogyasztóinak számítanak a cégek rangsorában.

Hány hordónak feleltethető meg 10 millió tonna? Egy hordó kőolaj tömege 136 kg, és mivel az energiasűrűsége közel azonos a bunker olaj energiasűrűségével, ezért úgy kalkulálhatunk, hogy a Maersk napi felhasználása 200 ezer hordó. Magyarországé 140 ezer hordó.

A metanol energiasűrűsége fele az olajénak, így az évi 2 millió tonna hozzávetőleg egymillió tonna fosszilis üzemanyagot lesz képes kiváltani, azaz a Maersk igényeinek 10%-át. Ez egyébként nagyságrendileg hasonló a teljes éves magyar olajkitermeléshez is, amely 900 ezer tonna.

A metanol gyártása meglehetősen rossz hatásfokkal történik, ezért sokkal hatékonyabb megoldás, ha a villamos energiát közvetlenül használjuk fel. Van azonban néhány olyan szektor, ahol a technológiai korlátok miatt egy ideig még elkerülhetetlen lesz a folyékony vagy gáznemű energiahordozók használata. Az egyik ilyen nehezen dekarbonizálható terület a hajózás, ezzel a kérdéskörrel, illetve a zöld metanol felhasználásának lehetőségével az alábbi cikkünkben foglalkoztunk részletesebben.

Így szabadulhatunk meg az olajtól a hajózásban

Az energiahordozókat ma még többnyire tengeren túlról kell megvásárolnunk, ami azzal jár, hogy Európa évről-évre hatalmas pénzösszegeket ad olajban gazdag keleti haramiaállamoknak. Ha mi magunknak állítanánk elő az energiahordozóinkat megújuló energia segítségével, akkor ezek a pénzösszegek Európában maradhatnának, ezáltal a mi gazdaságunk erősödését, a mi jólétünk növekedését segítenék, méghozzá fenntartható módon.

Az EU – árfolyamtól függően – évente 200-400 milliárd eurót költ olajimportra. Ennek körülbelül a tizede „házon belül” marad, azaz Norvégiába kerül.

Évi kétmillió tonna már egy európai szinten is értelmezhető mennyiségű üzemanyag, amely mindössze egyetlen nagy beruházásból fog származni. Az ehhez szükséges 4 gigawattnyi megújulós kapacitás szinte eltörpül Spanyolország teljes potenciáljához képest, amely ennél nagyságrendekkel több energiát lenne képes biztosítani Európa számára.

Néhány héttel ezelőtt egy cikkemben amellett érveltem, hogy a spanyolok nagy mennyiségű olcsó energiával láthatnák el Európát. A Maersk beruházásának fényében úgy tűnik, hogy ezt a kérdést mind a befektetők, mind a spanyol kormány hasonlóképpen látja.

Spanyolország vezető szerepet kíván betölteni a tengeri szállítás szén-dioxid-mentesítésében, és a világ tengeri közlekedésének egyik legfontosabb zöld folyosójává kíván válni” – nyilatkozta Pedro Sánchez miniszterelnök a két fél által a fent említett együttműködési megállapodás aláírása céljából tartott találkozót követően.

Spanyolország lehet az energiaválság egyik nagy nyertese

Címlapkép: Pedro Sánchez spanyol miniszterelnök és Vlagyimir Putyin orosz elnök

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

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.