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
auto
2024. 05. 28. kedd

Ugye-ugye, hogy megint megszívattak benneteket?

elektromos autó
2022. 12. 31 - Villanyautósok - 0

Egy évvel ezelőtt, 2021 karácsonya előtt néhány nappal komoly megszorításokat jelentett be a kormány, ami az élet sok területét, köztük az elektromobilitást is érintette. Persze nem közvetlenül, hanem az elektromos autó vásárláshoz nyújtott állami támogatását bonyolító, állami tulajdonú Humda Zrt-n keresztül. A Humda ugyanis az előzőleg elfogadott 2022-es költségvetés alapján az idei (2022) évben 15,75 milliárd forintra lett volna jogosult, de ezt az összeget a 2021. december 22-én megjelent 1949/2021. kormányhatározat szerint az állam elvette a szervezettől.

Erről természetesen beszámoltunk, és előre vetítettük, hogy 2022-ben valószínűleg nem lesz villanyautó vásárlásra állami támogatási program. Ahogy írtuk is „Az állam által biztosított forrás nélkül viszont nagyon nehéz lesz támogatási programot finanszírozni.”

A megszorítások áldozata lehet a villanyautós állami támogatás 2022-ben

Ez a fejlemény felzaklatta az elektromos autó vásárláson gondolkodókat, hiszen 2021-ben egy részük egyszer már hoppon maradt. A 2021. május 17-én háromfordulósként meghirdetett támogatási programot végül az első forduló után visszamenőlegesen úgy módosították, hogy abból törölték nyár végére és őszre meghirdetett második és harmadik fordulókat. Ez nagyon kellemetlenül érintette azokat, akik a további körök ismeretében későbbre tervezték az autóvásárlást. Az első fordulóra értelemszerűen már nem tudtak beugrani, hiszen azon csak azok tudtak indulni, akiknek a pályázat megnyitását követő percekben sikerült belépniük a rendszerbe. Őket a módosítás ellenére sokáig hitegette egy üzenet a szervezet honlapján, hogy hamarosan jönnek a további fordulók. Nem jöttek. A 2021-ben a programra rendelkezésre álló keretet egyébként az első körben beadott pályázatokkal kimerítették, így további körökre csak pótlólagos források bevonásával lett volna lehetőség. Erre a célra azonban nem jutott több pénz. Az állami támogatás bonyolítását 2021. szeptember végén vette át a Humda.

Igaz vagy hamis?

A Portfólió nem volt rest, 2022. január elején megkérdezte a Humda tulajdonosi jogait gyakorló ITM-et (Innovációs és Technológiai Minisztérium), hogy a kormány megszorító intézkedései hogyan befolyásolják a Humda tervezett működését, illetve hogy mi a helyzet a jövőbeni vásárlást támogató programokkal. A kérdésekre a Humda az alábbi választ küldte:

„A hajdúnánási MotoGP pályaépítéssel kapcsolatos egyes beruházói feladatokat a Beruházási, Műszaki Fejlesztési, Sportüzemeltetési és Közbeszerzési Zrt. (BMSK Zrt.) vette át. Az ehhez rendelt források átcsoportosítása történt meg, a változás a HUMDA Zrt. egyéb feladatait, azok finanszírozását, így a tiszta elektromos járművek beszerzésének állami támogatását nem érinti.

A HUMDA Zrt. december elejétől látja el az elektromobilitási támogatási rendszer kezelését, jelenleg az eddig elért eredmények értékelésén dolgozik.

A továbbiakban meghirdetendő elektromobilitási pályázatokról a megfelelő időben tájékoztatást adunk.”

Nem a Portfólió szerzője volt az egyetlen, aki ezekbe a gondosan megfogalmazott, de szándékosan félrevezető sorokba azt látta bele, hogy nincs itt semmi gond, majd jön a következő támogatási kör. Eltelt a 2022-es év, és ahogy azt sejteni lehetett, a Humda nem írt ki újabb támogatási programot elektromos autó vásárlás ösztönzésére.

Elképzelhető, hogy a Humda az eredeti 2022-es költségvetés 15,75 milliárdjából sem tervezett semmit új támogatási programra fordítani, de akkor miért nem azt írták a válaszban, hogy nem is tervezték? Ha pedig azt a pénzt eredetileg tényleg részben erre szánták, de a megszorítások miatt ez nem volt kivitelezhető, akkor miért kellett az újságírók és a támogatási programra várók szemébe hazudni?

Miért gond ez?

Egy lehetséges támogatás lebegtetésével az autóvásárlás halogatására ösztönzik a vevőket. A kereskedőnél nem fogy a berendelt autó, nő a finanszírozás költsége, a vevő pedig csak vár. És ahogy 2022-ben láttuk, az autók nem lesznek olcsóbbak. Az infláció és a forint elértéktelenedésének hatására egy év alatt konkrétan annyit – 25-30% – drágultak az autók (nem csak az elektromos, hanem mind), amennyit semmilyen támogatással nem lehet kompenzálni. Aki januárban nem rendelte meg az autót, arra várva, hogy majd tavasszal biztosan jön a támogatás, az a jelenlegi áron már valószínűleg akkor sem tudná megvenni a kiszemelt autót, ha hirtelen újra adna pénzt az állam. Közülük sokan biztosan megrendelték volna támogatás nélküli is, ha egyértelműen kimondja a Humda, hogy 2022-ben nem lesz ilyen program. De így csak vártak, és reménykedtek, miközben a lehetőség, hogy új elektromos autóra váltsanak egyre csak távolabb úszott tőlük.

Ráadásul támogatás híján Magyarországon kevesebbet lehet keresni egy villanyautón, mint más európai országokban, így több gyártó is inkább más országokban értékesíti azt a kevés autót, amit le tudnak gyártani. Így idehaza több modellből is végeláthatatlan várólisták alakultak ki, és egyre gyakrabban lehet találkozni azzal a jelenséggel, hogy míg Nyugat-Európában rendelhető vagy kapható egy modell, addig idehaza nem érhető el a kínálatban.

Karácsonyi ajándék

De hogy azok se örülhessenek, akik a korábbi években szerencsések voltak, a Humda karácsony előtt egy HUMDA Zrt. aláírással, ügyintéző név nélküli felszólító levéllel szórta meg a pályázatokon résztvevőket. A tipikus adathalász levelek több jellemzőjével is rendelkező e-mail szerint a pályázó nem tett eleget a monitoring beszámolási kötelezettségének, amit 15 napon belül pótolnia kell. Van olyan, aki épp a levél kiküldése előtt adott be beszámolót, de sokan közülük a 2018-as pályázaton kaptak támogatást, így a támogatási időszaknak megjelölt 3 év is lejárt. A címzettek döntő többsége rendben teljesítette a kötelezettségeit, és a harmadik év végén meg is kapta a Humdától az autó eladását lehetővé tevő hozzájárulást. Az a cikk megjelenésének idején sem világos, hogy a levél tévedésből, a Humda hiányos nyilvántartása miatt, vagy egy informatikai támadás eredményeként ment-e ki tömegesen emberek százaihoz, ezreihez.

Villanyautósok